W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Odpowiedź MEN na artykuł „Matka walczy o szkołę dla Tomka", opublikowany w Gazecie Wyborczej Łódź, 13 lipca 2018 r.

13.07.2018

Szanowna Pani Joanna Żarnoch-Chudzińska Redaktor naczelna Gazety Wyborczej w Łodzi

Szanowna Pani Redaktor,

w związku z opublikowanym dziś artykułem w łódzkim wydaniu Gazety Wyborczej (nr 160) pt. „Matka walczy o szkołę dla Tomka”, dotyczącym rzekomego nakazu MEN organizowania indywidualnego nauczania w domu ucznia z niepełnosprawnością, dementujemy informacje wprowadzające opinię publiczną w błąd.

Zaznaczam również, że 27 czerwca br. odnosiliśmy się już do analogicznej publikacji Gazety Wyborczej (w rubryce „Rekomendacja »Wyborcza to Wy«: podpisz apel”). Naszą odpowiedź można znaleźć pod linkiem:

https://men.gov.pl/ministerstwo/dla-mediow/wyjasnienia/odpowiedz-men-na-apel-zamieszczony-w-gazecie-wyborczej-20-czerwca-2018-r.html

Pragnę przypomnieć, że indywidualne nauczanie (zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży Dz. U. poz. 1616) organizowane jest jedynie dla tych uczniów, którzy ze względu na swoją chorobę nie mogą chodzić do szkoły. Z tego powodu dla tej grupy uczniów zajęcia prowadzone są w  domu.

Po raz kolejny stanowczo apelujemy do redakcji Gazety Wyborczej, aby nie wprowadzać rodziców i opiekunów osób z niepełnosprawnościami w błąd i nie powielać nieprawdziwych, niesprawdzonych informacji.

Nie można utożsamiać indywidualnego nauczania z kształceniem specjalnym uczniów z niepełnosprawnościami. Uczniowie z niepełnosprawnościami powinni uczyć się w szkole ze swoimi rówieśnikami (zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/1578/1).

Doprecyzowane zostały przepisy i od 1 września 2017 r. każdy uczeń z niepełnosprawnością posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jeśli takie są jego potrzeby, ma prawo do indywidualnych zajęć organizowanych w szkole. Zajęcia te organizowane są na podstawie § 6 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Liczba tych godzin uzależniona jest od potrzeb i możliwości ucznia.

Aby zorganizować indywidualne zajęcia w szkole dla ucznia z niepełnosprawnością nie jest potrzebna zmiana orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, ani tym bardziej orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania.

Edukacja włączająca to priorytet działań Ministerstwa Edukacji Narodowej. Niepełnosprawność nie jest wskazaniem do kierowania ucznia na indywidualne nauczanie. Uczeń z niepełnosprawnością ma się uczyć w szkole ze swoimi rówieśnikami i ma mieć dostosowane kształcenie do swoich możliwości. Szkoła ma to zapewnić.

Podkreślamy, że zgodnie z przepisami prawa zajęcia edukacyjne przeprowadzane są w domu ucznia tylko w sytuacji, gdy jest on chory i nie może uczęszczać z tego powodu do szkoły. Kiedy stan zdrowia ucznia ulegnie poprawie, wraca on na zajęcia do szkoły. Dodatkowo przepisy dopuszczają organizację zajęć edukacyjnych z klasą oraz udział w innych formach życia szkoły, kiedy stan zdrowia ucznia na to pozwala. Te zapisy dotyczą ucznia chorego, a nie ucznia z niepełnosprawnościami.

Powyższe informacje udzielane są przez pracowników Ministerstwa Edukacji Narodowej rodzicom uczniów, dyrektorom szkół, nauczycielom i organom prowadzącym szkoły. Informacje w tej sprawie dostępne są również na stronie internetowej MEN https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/indywidualne-zajecia-w-szkole-dla-uczniow-z-niepelnosprawnoscia-informacja-men.html .

Jeżeli rodzic ma zastrzeżenia, bądź wątpliwości co do rozwiązań dyrektora, powinien zwrócić się o pomoc lub wsparcie do kuratora oświaty. W celu wdrażania rozwiązań w każdym kuratorium zostali wyznaczeni wizytatorzy do specjalnym potrzeb edukacyjnych https://www.ore.edu.pl/2017/10/wizytatorzy-ds-specjalnych-potrzeb-edukacyjnych-spe-2/

Aby oddziaływania edukacyjne były skuteczne i uwzględniały możliwość realizacji zajęć indywidualnie z uczniem z niepełnosprawnością zapewniliśmy odpowiednie finansowanie. Samorządy zobowiązane są do wydatkowania subwencji na specjalne potrzeby, wyłącznie na organizację pracy z tymi uczniami.

W kwestii roli rodziców w procesie decydowania o formie wsparcia ze strony szkoły podkreślamy, że dyrektor ma obowiązek skutecznego zawiadomienia rodzica o spotkaniu zespołu specjalistów w szkole. Zespół ten orzeka o sposobie realizacji procesu edukacyjnego, w tym, jakie zajęcia powinny być realizowane indywidualnie. Uczestniczenie rodzica i opiekuna w takim zespole jest konieczne. Umożliwiliśmy to w prawie. To rodzice najlepiej znają swoje dziecko i wiedzą jakie są jego potrzeby. Istotne jest również to, że rodzice nie muszą zabiegać o wydanie podwójnych orzeczeń, aby ich dziecko mogło uczyć się w szkole, a proces edukacyjny był dostosowany do jego możliwości.

Uważnie przyglądamy się każdemu opisanemu przez media przypadkowi nieprawidłowości w szkołach i placówkach oświatowych. Zawsze prosimy dziennikarzy o pomoc w dotarciu do osób przedstawionych w relacjach prasowych, aby u źródła sprawdzić sytuację.

Pragnę wyjaśnić, że już w maju br. za pośrednictwem Łódzkiego Kuratora Oświaty kontaktowaliśmy się z Panią Moniką Mamulską. Po otrzymaniu  informacji o nieprawidłowościach w szkole syna Pani Mamulskiej, podjęliśmy działania dotyczące wyjaśnienia opisanej sytuacji w XXXIII Liceum Ogólnokształcącym w Łodzi. W szkole doszło do nieporozumienia pomiędzy dyrekcją szkoły a rodzicem ucznia wynikającego z nieznajomości prawa oświatowego. 18 czerwca br. odbyło się spotkanie, w którym uczestniczył przedstawiciel Łódzkiego Kuratorium Oświaty, dyrekcja szkoły oraz mama ucznia, Pana Tomasza. Pani Monika Mamulska otrzymała pełną informację dotyczącą rozwiązań w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami. Mama ucznia zadeklarowała, że podejmuje współpracę ze szkołą tak, aby kształcenie jej syna było zorganizowane optymalnie, zgodnie z jego potrzebami i w sposób zindywidualizowany.

W związku z powyższym przy planowaniu kolejnych tekstów dotyczących tematów edukacyjnych uprzejmie proszę o bezpośredni kontakt z nami, abyśmy mogli odnieść się do wszystkich wątpliwości i ewentualnych pytań. Dzięki temu unikniemy tego typu sytuacji, jak w przypadku nieprawdziwych informacji zawartych w opublikowanym dziś artykule.

Z poważaniem

Anna Ostrowska Rzecznik Prasowy MEN

Materiały

https://men.gov.pl/ministerstwo/dla-mediow/wyjasnienia/odpowiedz-men-na-apel-zamieszczony-w-gazecie-wyborczej-20-czerwca-2018-r.html
http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/1578/1
https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/indywidualne-zajecia-w-szkole-dla-uczniow-z-niepelnosprawnoscia-informacja-men.html
https://www.ore.edu.pl/2017/10/wizytatorzy-ds-specjalnych-potrzeb-edukacyjnych-spe-2/
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
14.12.2023 15:13 administrator gov.pl
Pierwsza publikacja:
14.12.2023 15:13 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}