W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowe umiejętności zawodowe – rozporządzenie podpisane

17.05.2019

Podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowe umiejętności zawodowe – rozporządzenie podpisane

16 maja br. zostało podpisane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego. Wejdzie ono w życie 1 września br.

Rozporządzenie określa podstawy programowe dla 215 zawodów ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego, przyporządkowanych do 32 branż, jak również dodatkowe umiejętności zawodowe w zakresie wybranych zawodów.

Nowa podstawa programowa różni się od dotychczasowej przede wszystkim strukturą i zakresem treści. Nowy dokument uwzględnia kryteria weryfikacji efektów kształcenia, czyli opisane są w nim wymagania, które potwierdzą osiągniecie efektów kształcenia w danym zawodzie. Nowa struktura jest transparentna zarówno dla ucznia, jak i nauczyciela. Uczeń może poznać wymagania na egzaminie zawodowym, czyli to czego będzie się uczyć. Natomiast nauczyciel ma jasno określone wymagania, które pomogą mu w opracowaniu kryteriów oceniania.

Rozporządzenie jest efektem wprowadzonej reformy kształcenia zawodowego w zakresie programowym. Od 2017 r. razem z pracodawcami przygotowywaliśmy nowe podstawy programowe, uwzględniające aktualne zapotrzebowanie na rynku pracy. W ramach konsultacji z ponad tysiącem przedstawicieli pracodawców różnych branż, podczas licznych spotkań, rozmawiano o tym czego powinna uczyć szkoła prowadząca kształcenie w zawodach. Wynikiem tych rozmów są m.in. wprowadzone nowe zawody, o które wnioskowali pracodawcy, np. technik programista, pracownik pomocniczy gastronomii, drukarz fleksograficzny, monter jachtów i łodzi.

Nowa podstawa programowa to wzmocnienie drożności systemu. Oznacza to, że została otworzona droga dalszego rozwoju zawodowego np. w zawodach: betoniarz-zbrojach, murarz-tynkarz, monter konstrukcji budowlanej. Absolwent branżowej szkoły I stopnia, może zostać np. technikiem budownictwa. Ponadto, zgodnie z oczekiwaniami pracodawców w wielu zawodach uczniowie będą przygotowywani do uzyskania niezbędnych uprawnień zawodowych.

Ponadto dokument zawiera propozycje dodatkowych umiejętności zawodowych, które szkoła może wybrać jako dodatkową ofertę w danym zawodzie. Na przykład technik fryzjer może uczyć się podstaw wizażu lub podstaw barberstwa. Technik informatyk może zdobywać dodatkowe umiejętności w zakresie bezpieczeństwa w sieci lub programowania w języku python. Kelner może nabywać umiejętności baristyczne, a ogrodnik – prowadzenia winnic. Natomiast uczniowie zawodów poligraficznych mogą przygotowywać się do modelowania 3D.To elementy, które są odpowiedzią na faktyczne zapotrzebowanie na rynku pracy.

Przepisy rozporządzenia stosowane będą od:

  1. roku szkolnego 2019/2020 w klasie I branżowej szkoły I stopnia, która rozpoczyna się z dniem 1 września 2019 r. lub z dniem 1 lutego 2020 r.; semestrze I szkoły policealnej; klasie I dotychczasowego czteroletniego technikum oraz klasie I pięcioletniego technikum;
  2. roku szkolnego 2020/2021 w semestrze I branżowej szkoły II stopnia

– a w latach następnych również w kolejnych klasach lub semestrach tych szkół.

Rozporządzenie zostało podpisane i wysłane do publikacji. Dokument znajduje się pod linkiem https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12321762

 

Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej

 

 

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
17.05.2019 15:08 Hanna Lipińska
Pierwsza publikacja:
17.05.2019 15:08 Hanna Lipińska