Polscy nauczyciele z wizytą studyjną w Brukseli
09.05.2025
Na zaproszenie Komisji Europejskiej, we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz Wydziałem Edukacji Europejskiej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, nauczyciele zaangażowani w edukację europejską uczestniczyli w wizycie studyjnej w instytucjach europejskich w Brukseli. Program obejmował szereg spotkań z przedstawicielami unijnych instytucji, poświęconych kluczowym wyzwaniom i priorytetom edukacyjnym w Europie. Z ramienia Ministerstwa Edukacji Narodowej w wizycie uczestniczyła Szefowa Gabinetu Politycznego Ada Guźniczak.
Europa zaczyna się w szkole - to właśnie tam kształtujemy młode pokolenia świadomych, otwartych i odpowiedzialnych obywateli. Wspierając edukację europejską i rozwijając szkolne Kluby Europejskie, inwestujemy w dialog, współpracę i przyszłość naszego kontynentu. Dziękujemy za Państwa zaangażowanie
- mówiła Szefowa Gabinetu Politycznego MEN Ada Guźniczak podczas uroczystego rozdania certyfikatów uczestnictwa w wizycie studyjnej.
W siedzibie Komisji Europejskiej nauczyciele spotkali się m.in. z Petrem Moozem z Dyrekcji Generalnej ds. Budżetu, z którym rozmawiali o kształtowaniu przyszłości Europy i roli edukacji w tym procesie. Kolejne spotkania dotyczyły unijnych programów dla młodzieży (DiscoverEU, Erasmus+), cyfryzacji i sztucznej inteligencji w edukacji oraz działań KE na rzecz nauczycieli. Ważnym punktem programu było spotkanie z przedstawicielką Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych na temat przeciwdziałania dezinformacji.
Drugi dzień wizyty odbył się w Stałym Przedstawicielstwie RP przy UE. Kluczowym tematem rozmów było zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży - zagadnienie, które zyskuje coraz większe znaczenie w politykach edukacyjnych UE. Uczestnicy rozmawiali także o cyberbezpieczeństwie w szkołach oraz możliwościach, jakie oferuje edukacyjna agenda Rady Unii Europejskiej.
Wizyta była okazją do bezpośredniego dialogu z unijnymi ekspertami oraz do wymiany doświadczeń z perspektywy praktyki szkolnej. Spotkania pozwoliły uczestnikom lepiej zrozumieć europejskie kierunki rozwoju edukacji i budować relacje sprzyjające współpracy międzynarodowej.