Projekt FERS - Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie
Projekt dofinansowany jest ze środków budżetu państwa oraz środków UE
Program i priorytet
Projekt realizowany jest w ramach Osi I „Umiejętności”, Działania 1.08 „Rozwój systemu edukacji i uczenia się dorosłych” w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) 2021-2027, finansowanego ze środków Europejski Fundusz Społeczny Plus.
Okres realizacji
Od 1 października 2023 r. do 31 grudnia 2028 r.
Budżet projektu
- Całkowity budżet: 23 993 838,00 PLN
- Wkład UE: 19 799 715,12 PLN
- Wkład państwa: 4 194 122,88 PLN
- Umowa została podpisana dnia 8 grudnia 2023 r.
Partnerstwo
Projekt realizowany jest przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej.
Cel główny
Celem głównym projektu jest rozwój współpracy i koordynacji działań na szczeblu krajowym i regionalnym (w tym współpracy międzyregionalnej) w obszarze uczenia się przez całe życie. Działania uwzględniają kluczowe grupy interesariuszy oraz wykorzystują istniejące mechanizmy.
Zakres działań
Projekt stanowi wsparcie w realizacji zadań związanych z wdrażaniem Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 zarówno na poziomie krajowym – na potrzeby Międzyresortowego Zespołu do spraw uczenia się przez całe życie i Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji – jak i na poziomie regionalnym, jako projekt parasolowy dla inicjatyw realizowanych przez województwa w ramach inwestycji A3.1.1. Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
W ramach projektu prowadzone będą działania skierowane w szczególności do regionalnych instytucji publicznych, takich jak Wojewódzkie Urzędy Pracy, Powiatowe Urzędy Pracy czy Urzędy Marszałkowskie. Zakres podejmowanych działań obejmuje m.in.:
- konsolidację przedsięwzięć realizowanych w regionach przez podmioty i instytucje działające w obszarze edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym w zakresie kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego, szkolenia zawodowego i uczenia się dorosłych;
- wspieranie współpracy oraz wymiany doświadczeń pomiędzy organami prowadzącymi szkoły kształcenia zawodowego, uczelniami, instytucjami rynku pracy i przedsiębiorcami na rzecz podnoszenia jakości, efektywności i atrakcyjności regionalnego kształcenia i szkolenia zawodowego oraz uczenia się w miejscu pracy;
- animowanie współpracy pomiędzy szkołami prowadzącymi kształcenie zawodowe, uczelniami i pracodawcami w obszarze kształcenia zawodowego;
- nawiązywanie współpracy z parkami technologicznymi oraz innymi podmiotami zaangażowanymi w rozwój edukacji i kształcenia zawodowego, edukacji pozaformalnej, przedsiębiorczości oraz innowacyjności;
- promowanie nauk ścisłych, przyrodniczych oraz inżynieryjno-technicznych (STEM) z wykorzystaniem metod nauczania przez doświadczenie i praktycznego zastosowania wiedzy;
- monitorowanie działań realizowanych w zakresie doradztwa i poradnictwa zawodowego oraz podnoszenia kompetencji doradców zawodowych w szkołach i placówkach;
- zapewnienie efektywnego przepływu informacji o możliwościach kształcenia, szkolenia i doskonalenia zawodowego, w tym w ramach edukacji pozaformalnej;
- utworzenie i monitorowanie funkcjonowania ogólnopolskiej sieci współpracy i koordynacji działań prowadzonych przez lokalne inicjatywy na rzecz uczenia się osób dorosłych, wdrażanych w modelu Lokalnych Ośrodków Wiedzy i Edukacji (LOWE);
- opracowanie propozycji rozwiązań prawnych dotyczących dodatkowych funkcji szkół w zakresie mobilizowania środowisk lokalnych na rzecz rozwijania umiejętności i uczenia się dorosłych.
#FunduszeEU #FunduszeEuropejskie
Działania Międzyregionalnego Zespołu Koordynacji do spraw Wdrażania Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030
Rezultaty projektu
- Wskaźnik rezultatu: powstanie 5 sieci współpracy i wymiany doświadczeń w obszarze uczenia się przez całe życie.
- Wskaźniki produktu: m.in. 5 analiz, ekspertyz, sprawozdań dotyczących przedsięwzięć wpisujących się w Zintegrowany System Umiejętności 2030.
Grupa docelowa
Grupę docelową stanowią: przedstawiciele i przedstawicielki instytucji na poziomie krajowym i regionalnym odpowiedzialnych za wdrażanie ZSU 2030 (takich jak ministerstwa, urzędy marszałkowskie, urzędy pracy, uczelnie), instytucje okołomonitorujące (np. instytucje rynku pracy, szkoły i placówki kształcenia zawodowego), organizacje reprezentatywne pracodawców i związków zawodowych, organizacje pozarządowe, instytucje edukacji formalnej i pozaformalnej oraz instytucje rynku pracy działające na poziomie regionalnym.
Kontakt
Partner projektu – Ministerstwo Edukacji Narodowej, Departament Innowacji i Rozwoju: Tomasz Kulasa, Dyrektor Departamentu;
Maciej Lasota (naczelnik Wydziału Badań i Strategii) – e‑mail: maciej.lasota@men.gov.pl
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – Biuro Programów Zewnętrznych
Koordynator: Izabella Lutze e‑mail: izabella.lutze@frse.org.pl
Informacje dodatkowe
Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
- poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Edukacji Narodowej, al. J. Ch. Szucha 25, 00-918 Warszawa,
- skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Edukacji Narodowej.
- Informacja dot. konieczności realizacji projektów zgodnie z zasadami równości oraz zapisami Karty Praw Podstawowych (KPP) i Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych (KPON)
- Klauzule informacyjne dotyczące przetwarzania danych osobowych obowiązujące w projekcie „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie” – dokument