Seminarium naukowe dla kadr systemu oświaty z udziałem Minister Edukacji
12.03.2025
Dzisiaj Minister Edukacji, na zaproszenie Instytutu Badań Edukacyjnych i Lubuskiego Kuratora Oświaty, wzięła udział w seminarium metodyczno-naukowym „Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia" skierowanym do przedstawicieli systemu oświaty z województwa lubuskiego. W wydarzeniu uczestniczyli między innymi kuratorzy oświaty, przedstawiciele IBE, dyrektorzy szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz doradcy metodyczni.
Cieszę się, że mogę uczestniczyć w debacie, która pomoże nam lepiej przygotować reformę. Ministerstwo Edukacji Narodowej nie ma na celu narzucania pomysłów, lecz przede wszystkim zdobywanie wiedzy od nauczycieli praktyków
- mowiła Minister Edukacji Barbara Nowacka.
Minister Nowacka w swoim wystąpieniu podkreśliła, że w przygotowaniu reformy programowej, dla Ministerstwa Edukacji Narodowej kluczowe są konsultacje z nauczycielami.
Ministerstwo Edukacji Narodowej współpracuje z Instytutem Badań Edukacyjnych nad przygotowaniem zmian w podstawach programowych, które będą wchodzić sukcesywnie od 2026 roku w szkołach podstawowych i od 2027 dla szkół ponadpodstawowych. Aby reforma była skuteczna, musi zostać dobrze skonsultowana przede wszystkim przez środowisko nauczycielskie
- powiedziała Minister.
Celem seminarium było przekazanie informacji na temat założeń i praktyki oceniania wspierającego uczenie się i rozwój uczniów oraz omówienie tego zagadnienia przez pryzmat psychologii edukacyjnej i kluczowych wyzwań w tym obszarze.
Uczestnicy mieli okazję wysłuchać ekspertów z Instytutu Badań Edukacyjnych, którzy omówili m.in. sposoby wspierania nauczycieli w zakresie oceniania ukierunkowanego na rozwój, psychologiczne aspekty oceniania oraz jego wpływ na motywację i proces uczenia się.
Dodatkowo odbył się panel dyskusyjny „Jak oceniać, by motywować uczniów do rozwoju”, w którym swoje opinie przedstawili m.in. Lubuski i Wielkopolski Kurator Oświaty oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych.
Minister Nowacka odwiedziła także Park Technologii Kosmicznych – miejsce, które łączy innowacje technologiczne z edukacją, a na zakończenie wzięła udział w lekcji pokazowej w Przedszkolu nr 18 „Czekoladowe Przedszkole”, które realizuje pracę w oparciu o założenia pedagogiki planu daltońskiego.