W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Spotkanie przedstawicieli MEN z dyrektorem generalnym OECD

30.08.2019

Dziś, 30 sierpnia w gmachu ministerstwa odbyło się spotkanie przedstawicieli MEN z Andreasem Schleicherem, Dyrektorem Generalnym ds. Edukacji i Umiejętności OECD (Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju). Podczas spotkania omawiano kwestie związane z aktywnością Polski na forum OECD w kontekście prowadzonych wspólnie badań i dyskusji na temat przyszłości edukacji.

Spotkanie przedstawicieli MEN z dyrektorem generalnym OECD


Nasz kraj od lat bierze udział w projekcie badawczym PISA służącym ocenie poziomu kompetencji piętnastolatków w trzech domenach: czytaniu, matematyce i naukach przyrodniczych. Najnowsze rezultaty polskich uczniów pochodzą z 2015 roku. Odnotowano wówczas bardzo wyraźny spadek we wszystkich trzech obszarach tematycznych: z 518 do 506 punktów dla czytania, z 518 do 504 dla matematyki i z 526 do 501 dla nauk przyrodniczych. Niższa okazała się także średnia dla wszystkich domen obniżając się z 520 do 503 punktów. Tym samym wyniki osiągane przez piętnastolatków z polskich szkół wróciły do poziomu z 2009 roku (501 punktów). 

Stąd konieczność działań MEN w zakresie reformy edukacji, które mają przełożyć się w przyszłości na lepsze wskaźniki pochodzące z kolejnych edycji badania PISA.
 
Polska jako jedno z pierwszych państw przystąpiła do międzynarodowego programu badania kompetencji nauczycieli ITEL (Innovative Teaching for Effective Learning). Zaangażowanie naszego kraju w ten projekt spotkało się z bardzo ciepłym przyjęciem ze strony dyrektora Andreasa Schleichera.

ITEL będzie pierwszym w historii Polski bezpośrednim pomiarem wiedzy i umiejętności pedagogów. Badanie to służyć ma ocenie praktycznej wiedzy pedagogicznej nauczycieli (np. umiejętności odpowiedniej strukturyzacji materiału i jego prezentacji, zarządzania klasą, technik motywacyjnych, odpowiedniego zadawania pytań, rozwiązywania problemów pojawiających się w czasie lekcji). Sprawdzane będą więc konkretne umiejętności, a nie wiedza przedmiotowa. Projekt ITEL pomoże ustalić mocne i słabe strony polskich nauczycieli, co z kolei umożliwi wprowadzenie odpowiednich zmian w systemie ich kształcenia.

Podczas spotkania poruszono też scenariusz wspólnej prezentacji wyników PISA 2018, które odbędzie się równocześnie na początku grudnia 2019 we wszystkich krajach uczestniczących w badaniu.

Warto podkreślić, że wyrazem docenienia polskiego systemu edukacji jest uczestniczenie przez polską delegację w corocznym szczycie OECD dotyczącym zawodu nauczyciela. Do wzięcia udziału w szczycie zapraszane są te państwa OECD, które dokonały największego postępu w poprawie jakości ich systemów edukacji.

{"register":{"columns":[]}}