W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Spotkanie wiceminister Katarzyny Lubnauer z nauczycielami i dyrektorami szkół w Pile

28.02.2025

Wiceminister Katarzyna Lubnauer spotkała się w Pile z nauczycielami, dyrektorami szkół i placówek oświatowych z terenu działania Delegatury Kuratorium Oświaty w Poznaniu. Tematem spotkania była przygotowywana reforma programowa.

Widok na scenę na której przemawia wiceminister Lubnauer. W tle duży ekran ze zdjęciem Katarzyny Lubnauer i tytułem spotkania. Po lewej stronie stoi mównica z herbem powiatu i plansza z napisem Wielkopolski Kurator Oświaty

Spotkanie rozpoczęło się od prezentacji dotyczącej planowanej reformy, prezentację poprowadził dr Tomasz Gajderowicz, wicedyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych. Minister Lubnauer z kolei przedstawiła przygotowane przez IBE wstępne wyniki konsultacji z nauczycielami dotyczące podstaw programowych i oczekiwanych zmian w przedmiotach szkolnych.

Zależy nam by reforma była przygotowana z nauczycielami. Chcemy dowiedzieć się od nich, które treści są do zmiany

– mówiła do nauczycieli wiceminister Lubnauer. Podkreśliła, że kierownictwo MEN zdecydowało o przeprowadzeniu reformy z pomocą ekspertów, ale też nauczycieli praktyków.

Zrobiliśmy to czego nie zrobili poprzednicy. Ogłosiliśmy nabór do zespołu ekspertów do pracy nad podstawą programową i zgłosili się w dużej mierze właśnie nauczyciele praktycy

– dodała.

Instytut Badań Edukacyjnych prowadził wstępne konsultacje, które trwały od połowy stycznia, wzięło w nich udział ponad 10 tys. nauczycieli, ankietę wypełniło ponad 23 tys. nauczycieli, odbyło się w całej Polsce ponad 700 spotkań konsultacyjnych.

Najwięcej ankiet wypełnili nauczyciele z ponad 10 letnim stażem pracy w szkole publicznej uczący języka polskiego, matematyki i wychowania fizycznego. Najwięcej uwag dotyczyło podstawy programowej. Nauczyciele wskazali potrzebę zmiany konstrukcji podstawy, wskazali na położenie większego nacisku na naukę krytycznego, kreatywnego myślenia uczniów, rozwijania u nich umiejętności współpracy i empatii, większego nacisku na praktyczne umiejętności - więcej zajęć praktycznych i projektowych.

Minister powiedziała, że prace nad reformą rozpoczęły się wiosną 2024 r., jej wdrażanie będzie rozłożone na lata.

Do szkół podstawowych wejdzie ona w 2026 r., do ponadpodstawowych w 2027 r. W roku 2031 będą pierwsze egzaminy w oparciu o reformę.

Jeśli okaże się, że rozwiązania nie sprawdzą się, będziemy je modyfikować

– podkreśliła wiceminister.

Od września 2025 roku w szkołach wprowadzone zostaną dwa nowe przedmioty – edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska. Przygotowywane są dla nauczycieli materiały dydaktyczne.

Obecnie trwają prace nad podręcznikiem metodycznym do edukacji obywatelskiej, który udostępnimy wszystkim nauczycielom. Podręcznik wyjaśni, jak skutecznie nauczać tego przedmiotu

– mówiła Katarzyna Lubnauer.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}