Spotkanie z wizytatorami ds. edukacji włączającej w ramach projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich”
24.02.2025
Podsekretarz Stanu Izabela Ziętka wzięła udział w spotkaniu z wizytatorami ds. edukacji włączającej, którzy biorą udział w projekcie „Szkoła dostępna dla wszystkich”. Celem spotkania w Instytucie Badań Edukacyjnych - Państwowym Instytucie Badawczym była prezentacja zasobów wspierających edukację włączającą oraz wsparcie wizytatorów we wspomaganiu placówek oświatowych w obszarze edukacji włączającej.
Wsparcie dla nauczycieli, o którym dziś mówimy, jest kluczowe, zwłaszcza w kontekście wypalenia zawodowego i braków kadrowych. Ten projekt to gotowe narzędzie, które nauczyciele mogą od razu wykorzystać, a wizytatorzy – przedstawić im sprawdzone rozwiązania. To wartościowe materiały, opracowane przez czołowych polskich naukowców i praktyków
– podkreśliła wiceminister Izabela Ziętka.
Podczas spotkania eksperci IBE przedstawiali dobre praktyki, mówili o roli kuratorów oświaty i wizytatorów w promowaniu praktyk włączających. Wskazywali możliwości wykorzystania projektu w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Eksperci projektu prezentowali zasoby „Szkoły dostępna dla wszystkich”, mówili o szkoleniach dla specjalistów szkolnych i przedszkolnych, wsparciu dla nauczycieli, uczniów i rodziców, materiałach edukacyjnych oraz narzędziach dla szkół i przedszkoli.
Spotkanie było prowadzone w wersji warsztatowej, podczas której analizowano zastosowanie kluczowych zapisów legislacyjnych. Uczestnicy dyskutowali o obowiązkach dyrektora w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wykorzystaniu zasobów projektu w codziennej praktyce.
Instytut Badań Edukacyjnych, UNICEF oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z uczelniami i organizacjami pozarządowymi realizują projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich” (Accesssible School for All).
Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji nauczycieli specjalistów (pedagogów, psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów) w zakresie udzielania adekwatnego do potrzeb wsparcia dla wszystkich grup odbiorców (dzieci/uczniów, rodziców, nauczycieli).
Projekt dostarczy narzędzi pomocnych w prowadzeniu zajęć wychowawczo-specjalistycznych, w tym integracyjnych, zapewniających poczucie wspólnoty wśród dzieci i uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów będących uchodźcami z Ukrainy oraz dbałość o budowanie przyjaznego klimatu w klasie/szkole w ramach ochrony zdrowia psychicznego dzieci i uczniów.
Więcej o projekcie na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych.