„Szkoła dostępna dla wszystkich” - konferencja z udziałem wiceminister Izabeli Ziętki
24.11.2025
W Centrum Nauki Kopernik odbyła się Konferencja „Edukacja dostępna dla wszystkich - 'Włączanie to działanie'”, stanowiąca podsumowanie działań realizowanych m.in. w ramach projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” (Accessible School for All), prowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych Państwowy Instytut Badawczy we współpracy z UNICEF i Ministerstwem Edukacji Narodowej.
Włączanie to działanie. Nie jest modą ani hasłem. To sposób działania szkoły, w której każdy uczeń ma prawo do uczenia się, rozwijania, budowania relacji i bycia częścią szkolnej wspólnoty
– powiedziała wiceminister Izabela Ziętka, otwierając konferencję.
Wiceminister Izabela Ziętka podkreślała też, jak ważne są działania włączające w systemie oświaty:
Różnorodność nie jest przeszkodą, ale zasobem. Szkoła, która uczy otwartości, wychowuje dzieci na odpowiedzialnych obywateli.
Konferencja, prowadzona w formule hybrydowej, była okazją do prezentacji rozwiązań koncepcyjnych, wyników badań, materiałów praktycznych oraz programów wdrożeniowych mających na celu wspieranie uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w polskich szkołach i przedszkolach.
Kluczowe obszary podsumowania
-
Przedstawiono rekomendacje dotyczące m.in. profesjonalizacji specjalistów, edukacji responsywnej oraz opierania praktyk szkolnych na dowodach naukowych.
- W sesji „Praktyka Zmiany” zaprezentowano działania zrealizowane w placówkach edukacyjnych przez doradców ds. dostępności uczenia się (DDU), pokazując realne efekty włączania w codziennej pracy szkoły.
- Projekt objął badaniami ewaluacyjnymi m.in. szkolenia nauczycieli specjalistów, których celem było udzielanie adekwatnego wsparcia uczniom z niepełnosprawnościami, z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, dwujęzycznym, imigrantom oraz uczniom zdolnym.
- Podkreślono sukces programów szkoleń, w tym ogólnopolskiego programu dla nauczycieli-specjalistów w przedszkolach „Przedszkole dostępne dla wszystkich”, który objął blisko 800 osób.
Uczestnicy zgodnie podkreślali, że budowanie szkoły dostępnej dla wszystkich wymaga nie tylko opracowania nowych narzędzi, ale przede wszystkim systemowej zmiany w myśleniu o potrzebach każdego ucznia.
IBE PIB zapowiedziało dalsze wspieranie szkół poprzez udostępnianie opracowanych materiałów, takich jak poradnik "ADHD w klasie" oraz publikacja „Włączające strategie edukacyjne. Katalog praktyk edukacyjno-specjalistycznych w pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach”.