W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wiceminister Katarzyna Lubnauer wzięła udział w Konferencji naukowej z okazji 120. Rocznicy powstania ZNP

17.11.2025

W siedzibie ZNP w Warszawie wiceminister Katarzyna Lubnauer wzięła udział w konferencji naukowej pt. „Nauczycielski ruch związkowy i jego wkład w kształtowanie się nowoczesnej edukacji w 120. rocznicę powstania ZNP i zbliżającej się 80. rocznicy utworzenia "Przeglądu Historyczno-Oświatowego"”.

Szerokie ujęcie panelu dyskusyjnego. Katarzyna Lubnauer stoi przy mównicy po lewej stronie, przemawiając. Przy stole panelowym w głębi siedzi pięć osób. Nad nimi wyświetlony jest slajd z tekstem o "120. rocznicy powstania Związku Nauczycielstwa Polskiego" i "80. rocznicy ukazywania się 'Przeglądu Historyczno-Oświatowego'". Na pierwszym planie widoczni są uczestnicy siedzący przy stołach.

Nie będzie silnej przyszłości Polski bez silnej edukacji. A dobrej edukacji i realnych zmian nie będzie bez nauczycieli, którzy zechcą te zmiany wprowadzać. Dlatego, przygotowując reformę, która wejdzie do szkół w 2026 roku, ściśle współpracujemy z nauczycielami

- mówiła podczas otwarcia konferencji wiceminister Katarzyna Lubnauer.

Sekretarz stanu w MEN zwróciła też uwagę na potrzebę ścisłej współpracy z nauczycielami w kwestii zmian w programach nauczania.

Nie da się stworzyć dobrych podstaw programowych bez udziału nauczycieli praktyków - osób, które na co dzień pracują z uczniami przy tablicy. Chcemy, aby polska szkoła była jak najlepsza, by rozwijała zarówno kompetencje osobiste, jak i społeczne

– dodała wiceminister.

Konferencja stanowiła jeden z punktów obchodów jubileuszy dwóch filarów polskiej oświaty: 120-lecia powstania Związku Nauczycielstwa Polskiego oraz nadchodzącej 80. rocznicy ukazania się „Przeglądu Historyczno-Oświatowego” (PHO) – najważniejszego czasopisma naukowego dla historyków edukacji.

Celem spotkania była konstruktywna refleksja nad dziejami, dorobkiem i wyzwaniami ruchu nauczycielskiego i pedagogicznego w Polsce w XX i XXI wieku.

W konferencji uczestniczy 52 pracowników naukowych z całej Polski, którzy wygłoszą 46 referatów.

Obrady koncentrują się wokół zagadnień:

  • Organizacja i rozwój ruchu nauczycielskiego oraz towarzystw pedagogicznych  
  • Czasopisma nauczycielskie i pedagogiczne jako forum wymiany teorii i doświadczeń
  • Wybitni przedstawiciele ruchu nauczycielskiego, oświatowego i czasopiśmiennictwa pedagogicznego
  • Kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli jako nieodłączna funkcja działalności ruchu nauczycielskiego
  • Przyszłość edukacji: oczekiwania – perspektywy – wyzwania.

Organizatorzy zaplanowali wydanie tekstów referatów w „Przeglądzie Historyczno-Oświatowym” lub w bezpłatnej monografii, co pozwoli upowszechnić dorobek konferencji i kontynuować refleksję nad rolą związku w budowaniu edukacji dla przyszłych pokoleń.

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}