Wiceminister Katarzyna Lubnauer wzięła udział w Konferencji naukowej z okazji 120. Rocznicy powstania ZNP
17.11.2025
W siedzibie ZNP w Warszawie wiceminister Katarzyna Lubnauer wzięła udział w konferencji naukowej pt. „Nauczycielski ruch związkowy i jego wkład w kształtowanie się nowoczesnej edukacji w 120. rocznicę powstania ZNP i zbliżającej się 80. rocznicy utworzenia "Przeglądu Historyczno-Oświatowego"”.
Nie będzie silnej przyszłości Polski bez silnej edukacji. A dobrej edukacji i realnych zmian nie będzie bez nauczycieli, którzy zechcą te zmiany wprowadzać. Dlatego, przygotowując reformę, która wejdzie do szkół w 2026 roku, ściśle współpracujemy z nauczycielami
- mówiła podczas otwarcia konferencji wiceminister Katarzyna Lubnauer.
Sekretarz stanu w MEN zwróciła też uwagę na potrzebę ścisłej współpracy z nauczycielami w kwestii zmian w programach nauczania.
Nie da się stworzyć dobrych podstaw programowych bez udziału nauczycieli praktyków - osób, które na co dzień pracują z uczniami przy tablicy. Chcemy, aby polska szkoła była jak najlepsza, by rozwijała zarówno kompetencje osobiste, jak i społeczne
– dodała wiceminister.
Konferencja stanowiła jeden z punktów obchodów jubileuszy dwóch filarów polskiej oświaty: 120-lecia powstania Związku Nauczycielstwa Polskiego oraz nadchodzącej 80. rocznicy ukazania się „Przeglądu Historyczno-Oświatowego” (PHO) – najważniejszego czasopisma naukowego dla historyków edukacji.
Celem spotkania była konstruktywna refleksja nad dziejami, dorobkiem i wyzwaniami ruchu nauczycielskiego i pedagogicznego w Polsce w XX i XXI wieku.
W konferencji uczestniczy 52 pracowników naukowych z całej Polski, którzy wygłoszą 46 referatów.
Obrady koncentrują się wokół zagadnień:
- Organizacja i rozwój ruchu nauczycielskiego oraz towarzystw pedagogicznych
- Czasopisma nauczycielskie i pedagogiczne jako forum wymiany teorii i doświadczeń
- Wybitni przedstawiciele ruchu nauczycielskiego, oświatowego i czasopiśmiennictwa pedagogicznego
- Kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli jako nieodłączna funkcja działalności ruchu nauczycielskiego
- Przyszłość edukacji: oczekiwania – perspektywy – wyzwania.
Organizatorzy zaplanowali wydanie tekstów referatów w „Przeglądzie Historyczno-Oświatowym” lub w bezpłatnej monografii, co pozwoli upowszechnić dorobek konferencji i kontynuować refleksję nad rolą związku w budowaniu edukacji dla przyszłych pokoleń.