„Wiem, Umiem, Działam” - wiedza, kompetencje i sprawczość w praktyce szkolnej
19.11.2025
Minister Edukacji Barbara Nowacka oraz Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer wzięły udział w konferencji pn. Wiem, Umiem, Działam. Wydarzenie było poświęcone dyskusji na temat wiedzy, kompetencji i sprawczości w praktyce szkolnej - trzech najważniejszych filarów Reformy26. Kompasu Jutra.
Konferencję otworzyła Minister Edukacji Barbara Nowacka, mówiąc o Reformie26. Kompasie Jutra oraz dziękując ekspertom i ekspertkom za ich pracę.
To, co proponujemy w reformie Kompas Jutra, to równe szanse na najlepszą edukację, uczącą sprawczości, dającą wiedzę i kompetencje wszystkim uczniom
- powiedziała Minister.
Szefowa MEN przekazała też, że wydarzenie odbywa się w dniu rozpoczęcia konsultacji publicznych projektów nowych podstaw programowych szkolnych przedmiotów.
Dziś rozpoczynamy publiczne konsultacje wszystkich podstaw programowych. Liczę na to, że wezmą w nich udział nauczyciele praktycy i dyrektorzy, którzy widzą, co jest potrzebne, a co nie
- zachęcała Minister Edukacji.
Konferencja zorganizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy skupiała się na trzech kluczowych elementach Reformy26. Kompas Jutra: na wiedzy, kompetencjach i sprawczości w praktyce szkolnej. Była to zatem doskonała okazja do tego, by szefowie IBE: dr hab. Maciej Jakubowski, dr hab. Tomasz Gajderowicz opowiedzieli o tym, jak ważna jest rola badań naukowych w kształtowaniu polityki edukacyjnej. Prof. Maciej Karwowski wygłosił wykład na temat stanu badań nad kreatywnością. Ponadto, zespół IBE–PIB przedstawił założenia zmian w podstawach programowych dla szkół ponadpodstawowych oraz zaprezentował Przewodnik po Strategiach Edukacyjnych, który opisuje skuteczność najpopularniejszych praktyk dydaktycznych.
Każdy z paneli dyskusyjnych skupiał się na jednym, konkretnym filarze Reformy26. Kompasu Jutra. Stąd, debata pomiędzy nauczycielami, dyrektorami, autorami nowych podstaw programowych, naukowcami i przedstawicielami organizacji pozarządowych skupiała się na zagadnieniach przekazywania uczniom aktualnej wiedzy, wykorzystywaniu jej w praktyce, jak również na sprawczości oraz odpowiedzialności młodych ludzi.
Reforma26. Kompas Jutra to kompleksowa zmiana w polskim systemie oświaty, która przygotowuje szkoły i placówki oświatowe na wyzwania XXI wieku. Bazując na Profilu absolwenta i absolwentki, jej celem jest dążenie do tego, by polskie szkoły nie tylko przekazywały wiedzę, ale też budowały poczucie odpowiedzialności za własny rozwój i podejmowane decyzje. Ze szczegółami Reformy zapoznać się można na stronie internetowej.