W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zakładanie i prowadzenie placówek wychowania przedszkolnego

Ile czasu mam zaplanować na realizację podstawy programowej z języka obcego nowożytnego w przedszkolu?

W przypadku realizacji zajęć w zakresie przygotowania do posługiwania się językiem obcym, podobnie jak w innych obszarach wychowania przedszkolnego określonych
w podstawie programowej, nie określa się dokładnego wymiaru godzin.

Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.

Przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli – (Dz. U. z 2019 r., poz. 502) określają, że czas prowadzonych w przedszkolu zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci. Jedynie czas prowadzonych w przedszkolu zajęć religii, zajęć z języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego i zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić:

1) z dziećmi w wieku 3-4 lat - około 15 minut;

2) z dziećmi w wieku 5-6 lat - około 30 minut.

Jak z tego wynika, nie ma określonego wymiaru czasu nauki języka obcego nowożytnego. Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym powinno być włączone w różne działania realizowane w ramach programu wychowania przedszkolnego i powinno odbywać się przede wszystkim w formie zabawy. Nauczyciel powinien stwarzać warunki umożliwiające dzieciom osłuchanie się z językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego. Może to zostać zrealizowane m.in. poprzez kierowanie do dzieci bardzo prostych poleceń w języku obcym w toku różnych zajęć i zabaw, wspólną lekturę książeczek dla dzieci w języku obcym, włączanie do zajęć rymowanek, prostych wierszyków, piosenek oraz materiałów audiowizualnych w języku obcym. Nauczyciel prowadzący zajęcia z dziećmi powinien wykorzystać naturalne sytuacje wynikające ze swobodnej zabawy dzieci, aby powtórzyć lub zastosować w dalszej zabawie poznane przez dzieci słowa lub zwroty. Dokonując wyboru języka obcego nowożytnego, do posługiwania się którym będą przygotowywane dzieci uczęszczające do przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego, należy brać pod uwagę, jaki język obcy nowożytny jest nauczany w szkołach podstawowych na terenie danej gminy.

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego
2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
– (Dz. U. z 2017 r., poz. 356 ze zm.).

Jak zgodnie z przepisami prawa przekształcić niepubliczną inną formę wychowania przedszkolnego w przedszkole niepubliczne?

Zgodnie z prawem oświatowym (art. 181 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 910, ze zm.), przekształcenie niepublicznej formy prowadzonej przez osobę prawną lub osobę fizyczną, w niepubliczne przedszkole wymaga dokonania zmiany we wpisie do ewidencji prowadzonej przez gminę właściwą ze względu na miejsce prowadzenia przedszkola w trybie określonym w art. 168 ust. 13 ustawy – Prawo oświatowe, z tym że do zgłoszenia do ewidencji dołącza się statut przedszkola.

Należy jednak pamiętać, że w zakresie spraw technicznych dotyczących funkcjonowania budynku przedszkola zagadnienia reguluje ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (j.t. Dz. U. z 2020, poz. 1333), która kwalifikuje m.in. budynki przedszkolne do kategorii IX obiektów budowlanych. Określone wymogi dla budynków przeznaczonych na pobyt dzieci oraz budynków użyteczności publicznej zawiera rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (j.t. Dz. U. z 2019 r., poz. 1065 z późn. zm.).

Ponadto w przedszkolu obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (j.t. Dz. U. z 2020 r. poz. 1604).

Kryteria lokalowe konieczne do spełnienia przez punkty przedszkolne są mniej rygorystyczne i określa je rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania – Dz. U. z 2020 r., poz. 1520.

Z powyższego wynika, że wraz z przekształceniem niepublicznego punktu przedszkolnego w niepubliczne przedszkole zmieniają się również wymagania lokalowe, jakim musi odpowiadać placówka. Oznacza to konieczność dostosowania budynku tak, by spełniał on warunki określone w powyższych przepisach oraz przepisach przeciwpożarowych. Sprawą drugorzędną jest tu organizacja przedszkola – ww. przepisy dotyczą zarówno przedszkoli jednooddziałowych, jak i wielooddziałowych.

W opisanej sprawie nie można także skorzystać z przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań ochrony przeciwpożarowej, jakie musi spełniać lokal, w którym są prowadzone oddział przedszkolny lub oddziały przedszkolne zorganizowane w szkole podstawowej albo jest prowadzone przedszkole utworzone w wyniku przekształcenia oddziału przedszkolnego lub oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkole podstawowej – Dz. U. z 2017 r., poz. 1642 ze zm., gdyż są to przepisy szczególne dotyczące tylko oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz przedszkoli utworzonych w wyniku przekształcenia tych oddziałów.

Czy prowadząc inną formę wychowania przedszkolnego mogę otrzymać dotacje z gminy?

Zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych – Dz. U. z 2020 r., poz. 17 ze zm., niepubliczna inna forma wychowania przedszkolnego, otrzymuje na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej 40% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego innej formy wychowania przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy.

Przez podstawowa kwotę dotacji dla przedszkoli należy rozumieć, zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy,  kwotę wydatków bieżących zaplanowanych na rok budżetowy na prowadzenie przez gminę przedszkoli, z wyłączeniem przedszkoli specjalnych i przedszkoli, w których zaplanowane wydatki bieżące finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przekraczają 50% ich zaplanowanych wydatków bieżących, pomniejszonych o:

1) zaplanowane na rok budżetowy w budżecie gminy opłaty za korzystanie
z wychowania przedszkolnego w tych przedszkolach, stanowiące dochody budżetu gminy,

2) zaplanowane na rok budżetowy w budżecie gminy opłaty za wyżywienie w tych przedszkolach, stanowiące dochody budżetu gminy,

3) sumę iloczynów odpowiednich kwot przewidzianych na rok budżetowy w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy na uczniów niepełnosprawnych z danymi rodzajami niepełnosprawności w przedszkolach oraz statystycznej liczby uczniów niepełnosprawnych z danymi rodzajami niepełnosprawności w tych przedszkolach,

4) zaplanowane na rok budżetowy w budżecie gminy wydatki bieżące finansowane
z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej na prowadzenie tych przedszkoli,

5) iloczyn kwoty przewidzianej na rok budżetowy w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy na dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w przedszkolu oraz statystycznej liczby dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju w tych przedszkolach,

6) iloczyn kwoty przewidzianej na rok budżetowy w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy na uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w przedszkolu oraz statystycznej liczby uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w tych przedszkolach,

7) zaplanowane na rok budżetowy w budżecie gminy wydatki bieżące na realizację programów rządowych, o których mowa w art. 90u ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w tych przedszkolach

- i podzielonych przez statystyczną liczbę uczniów w tych przedszkolach pomniejszoną o statystyczną liczbę uczniów niepełnosprawnych w tych przedszkolach.

Dotacja jest przekazywana pod warunkiem, że:

1) organ prowadzący inną formę wychowania przedszkolnego przekaże organowi dotującemu informację o planowanej liczbie uczniów, nie później niż do dnia 30 września roku bazowego;

2) przedszkole przekaże dane do systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września roku bazowego.

Podstawa prawna: art. 33 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ww. ustawy, dotacje są przekazywane na rachunek bankowy innej formy wychowania przedszkolnego w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca, z tym że części za styczeń i za grudzień są przekazywane w terminie odpowiednio do dnia 20 stycznia oraz do dnia 15 grudnia roku budżetowego.

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych form wychowania przedszkolnego, oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, termin przekazania informacji o liczbie uczniów, oraz termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji.

Jeśli osoba zainteresowana tworzeniem innych form wychowania przedszkolnego spełni warunki określone w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 910, ze zm. oraz w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania – Dz. U. z 2020 r., poz. 1520., może rozpocząć działalność w każdym czasie.

Jak założyć niepubliczną inną formę wychowania przedszkolnego: niepubliczny punkt przedszkolny, niepubliczny zespół wychowania przedszkolnego?

Zasady tworzenia innych form wychowania przedszkolnego określają przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania – Dz. U. z 2020 r., poz. 1520.

Podjęcie przez osobę prawną lub fizyczną decyzji o założeniu i prowadzeniu wychowania przedszkolnego w niepublicznych formach (punktach przedszkolnych, zespołach wychowania przedszkolnego) wymaga uzyskania wpisu do ewidencji prowadzonej przez gminę właściwą ze względu na miejsce prowadzenia tych form.

Podjęcie przez osobę prawną lub fizyczną, która prowadzi niepubliczne przedszkole lub niepubliczną szkołę podstawową, prowadzenia wychowania przedszkolnego
w punkcie lub zespole wymaga dokonania zmiany (w ciągu 14 dni) we wpisie do ewidencji odpowiednio przedszkola lub szkoły podstawowej.

Prowadzenie innej formy wychowania przedszkolnego, nie jest działalnością gospodarczą.

Zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać:

1) oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić inną formę wychowania przedszkolnego, jej miejsca zamieszkania lub siedziby;

2) określenie rodzaju innej formy wychowania przedszkolnego (punkt przedszkolny lub zespół wychowania przedszkolnego) oraz daty rozpoczęcia jej funkcjonowania;

3) wskazanie adresu siedziby innej formy wychowania przedszkolnego, a także informację o warunkach lokalowych zapewniających:

a) możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,

b) realizację innych zadań statutowych,

c) bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, spełniające wymagania określone w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, przepisach o ochronie środowiska, przepisach o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, przepisach techniczno-budowlanych i przepisach o ochronie przeciwpożarowej; spełnienie tych wymagań potwierdza się przez dołączenie do zgłoszenia odpowiednio pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz pozytywnej opinii komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej;

4) dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w innej formie wychowania przedszkolnego;

5) dane niezbędne do wpisania innej formy wychowania przedszkolnego do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej.

Podstawa prawna: art. 168 w związku z art. 181 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 910, ze zm.

Zaświadczenie o wpisie do ewidencji zawiera:

  1. nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji;
  2. datę i numer wpisu do ewidencji;
  3. nazwę oraz odpowiednio rodzaj innej formy wychowania przedszkolnego;
  4. osobę prawną lub fizyczną prowadzącą inną formę wychowania przedszkolnego;
  5. adres punktu przedszkolnego lub zespołu wychowania przedszkolnego.

Jednostka samorządu terytorialnego wydaje decyzję o odmowie wpisu do ewidencji, jeżeli:

  1. zgłoszenie nie zawiera danych wymaganych w zgłoszeniu i mimo wezwania nie zostało uzupełnione albo poprawione w wyznaczonym terminie;
  2. organizacja punktu lub zespołu jest sprzeczna z obowiązującymi przepisami i mimo wezwania nie została zmieniona.

Podstawa prawna: art. 168 ust 11 i 12 ustawy – Prawo oświatowe.

Gdzie mogą być tworzone punkty i zespoły przedszkolne i jakie warunki lokalowe muszą zostać spełnione?

Zasady tworzenia innych form wychowania przedszkolnego określają przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania – Dz. U. z 2020 r., poz. 1520.

Punkty i zespoły przedszkolne mogą być tworzone w:

  • budynku funkcjonującej szkoły;
  • w pomieszczeniach budynku po zlikwidowanej szkole;
  • świetlicy wiejskiej;
  • remizie strażackiej;
  • budynku parafialnym;
  • domu kultury;
  • prywatnym mieszkaniu;
  • wynajętym pomieszczeniu;
  • innych, odpowiednio zaadaptowanych lokalach.

Warunkiem utworzenia zespołu lub punktu jest między innymi posiadanie przez organ prowadzący pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego oraz Komendy powiatowej/miejskiej Państwowej Straży Pożarnej o zapewnieniu w lokalu, w którym prowadzone są zajęcia w ramach zespołu lub punktu, bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci.

Maksymalna liczba dzieci korzystających z edukacji w innej formie wychowania przedszkolnego wynosi 25.

Dopuszcza się prowadzenie zajęć w ramach zespołu lub punktu w lokalu znajdującym się na parterze budynku, o co najmniej dwóch wyjściach na zewnątrz, przy czym jednym z nich powinny być drzwi lub okno umożliwiające bezpośrednie wyjście na przestrzeń otwartą. Powierzchnia przypadająca na każde dziecko powinna wynosić co najmniej 2 m2. Jeżeli pobyt dziecka przekracza 5 godzin lub przewidziane jest leżakowanie,  należy zapewnić minimalną powierzchnię 2,5 m2. Przy grupie od trzech do pięciorga dzieci powierzchnia pomieszczenia powinna wynosić co najmniej 16 m2. Minimalna wysokość pomieszczeń to 2.5 m. W lokalu należy zapewnić pomieszczenie sanitarne z ciepłą wodą, w którym zainstalowana jest jedna miska ustępowa i jedna umywalka, przypadające na nie więcej niż 15 dzieci. Dopuszcza się prowadzenie dożywiania dzieci w punkcie lub zespole, co wymaga stosowania przepisów określonych w prawie żywnościowym.

Kto może założyć inną formę wychowania przedszkolnego?

Poza przedszkolami i oddziałami przedszkolnymi w szkołach podstawowych, wychowanie przedszkolne może być prowadzone w innych formach wychowania przedszkolnego, czyli:

  • w zespołach wychowania przedszkolnego – w których zajęcia są prowadzone w niektóre dni tygodnia;
  • w punktach przedszkolnych – w których zajęcia są prowadzone codziennie.

Ich najważniejszym zadaniem jest wyrównywanie szans edukacyjnych, a największą zaletą to, że znajdują się blisko domu rodzinnego. W innych formach wychowania przedszkolnego – podobnie jak w przedszkolu zajęcia realizowane są w oparciu o całą podstawę programową wychowania przedszkolnego.

Zasady tworzenia innych form wychowania przedszkolnego określają przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania – Dz. U. z 2020 r., poz. 1520.

Punkty i zespoły przedszkolne może zakładać:

  • samorząd gminy;
  • osoby prawne (organizacje pozarządowe, stowarzyszenia, fundacje, związki wyznaniowe, które posiadają w swoim statucie zapisy o możliwości prowadzenia działalności oświatowej, oraz aktualny wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, które dokonają wpisu do ewidencji w gminie właściwej ze względu na miejsce prowadzenia innej formy wychowania przedszkolnego),
  • osoby fizyczne (każdy dorosły obywatel, który dokona wpisu do ewidencji
    w gminie właściwej ze względu na miejsce prowadzenia innej formy wychowania przedszkolnego – nie musi mieć wykształcenia pedagogicznego, ale musi zatrudnić wykwalifikowanego nauczyciela, uprawnionego do pracy
    w przedszkolu).

We wszystkich przypadkach założyciel jest organem prowadzącym placówkę.

Chciałbym założyć w mojej miejscowości przedszkole niepubliczne. Co mam zrobić?

Podstawę prawną zakładania przedszkoli stanowi ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 910, ze zm. W celu założenia niepublicznego przedszkola należy uzyskać wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Szczegółowe wymogi zostały określone w art. 168 – 169, art. 172 ust. 2 i art. 175 ustawy – Prawo oświatowe. Osoby prowadzące niepubliczne przedszkola otrzymują na każde dziecko dotację z budżetu gminy zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych – Dz. U. z 2020 r., poz. 17 ze zm.

W myśl art. 168 ust. 4 pkt 5 ustawy – Prawo oświatowe, zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać m.in. dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych
i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w szkole lub placówce.

Szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli - Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.

Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku. Do przedszkola rekrutuje się dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia niepełnosprawności.

W zakresie spraw technicznych dotyczących funkcjonowania budynku przedszkola zagadnienia reguluje ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (j.t. Dz. U. z 2020, poz. 1333), która kwalifikuje m. in. budynki przedszkolne do kategorii IX obiektów budowlanych. Określone wymogi dla budynków przeznaczonych na pobyt dzieci oraz budynków użyteczności publicznej zawiera rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (j.t. Dz. U. z 2019 r., poz. 1065 z późn. zm.).

W przedszkolu obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych
i niepublicznych szkołach i placówkach
(j.t. Dz. U. z 2020 r. poz. 1520).

Czy niepubliczne przedszkole musi mieć własny plac zabaw?

przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej – Dz. U. z 2017 r., poz. 356 ze zm., uwzględniają konieczność rozwijania aktywności fizycznej u dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego, poprzez zabawy na świeżym powietrzu.

Jednocześnie przepis art. 108 ustawy - Prawo oświatowe - j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 910, ze zm. stanowi, że przedszkole w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia dzieciom możliwość korzystania z placu zabaw.

Sformułowanie to oznacza, że przedszkole nie musi posiadać własnego placu zabaw – musi jedynie zapewnić możliwość korzystania z niego, choćby poprzez udostępnienie przedszkolu placu zabaw znajdującego się w pobliżu np. na terenie osiedla, w parku itp.

Zatem nieposiadanie własnego placu zabaw nie jest przeszkodą do uruchomienia i prowadzenia przedszkola. Należy jednak liczyć się z tym, że zarówno organ rejestrujący punkt przedszkolny, jak i organ nadzoru pedagogicznego, mogą zażądać informacji, z którego placu zabaw, parku będą korzystały dzieci. W takim przypadku wskazane jest posiadanie np. umowy (porozumienia) dotyczącej udostępnienia terenu dla potrzeb punktu przedszkolnego.

Czym się różni punkt przedszkolny od zespołu wychowania przedszkolnego?

Zasady tworzenia innych form wychowania przedszkolnego określają przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania – Dz. U. z 2020 r., poz. 1520. Zgodnie z tym rozporządzeniem Minimalny dzienny wymiar godzin zajęć świadczonego w punkcie lub zespole nauczania, wychowania i opieki wynosi 3 godziny, a minimalny tygodniowy wymiar godzin tych zajęć zależy od wielkości grupy dzieci i wynosi w grupie liczącej od 3 do 12 dzieci - 12 godzin, w grupie liczącej od 13 do 16 dzieci - 16 godzin, w grupie liczącej od 17 do 20 dzieci - 20 godzin a w grupie liczącej od 21 do 25 dzieci - 25 godzin. Dzienny wymiar godzin zajęć wychowania przedszkolnego w punkcie lub zespole powinien być dostosowany do możliwości dzieci oraz potrzeb rodziców.

Zespół wychowania przedszkolnego to placówka, w której zajęcia mogą być prowadzone w niektóre tylko dni tygodnia, w grupach liczących od 3 do 25 dzieci.

Punkt wychowania przedszkolnego realizuje zajęcia we wszystkie dni robocze w tygodniu przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący. Podstawowym kryterium odróżniającym obie formy jest częstotliwość prowadzonych w nich zajęć. Oczywiście wymiar czasu pracy innych form edukacji przedszkolnej – zależnie od lokalnych potrzeb i możliwości – może być wyższy niż określają przepisy.

 

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
14.12.2023 19:38 administrator gov.pl
Pierwsza publikacja:
14.12.2023 19:38 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}