W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Znamy wyniki badania TALIS 2024

07.10.2025

W Instytucie Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy przedstawiono dziś kluczowe wnioski z najnowszej edycji Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się (Teaching and Learning International Survey - TALIS 2024), realizowanego pod auspicjami OECD. W konferencji poświęconej omówieniu raportu pt. „Nauczycielki i nauczyciele o pracy w zawodzie” udział wzięła wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.

Dwóch prelegentów na scenie podczas konferencji dotyczącej wyników badania TALIS 2024. Mężczyzna w szarym garniturze trzyma czarną teczkę po lewej, a kobieta w ciemnym garniturze i okularach stoi przy mikrofonie po prawej. W tle widoczny jest ekran z tytułem: Nauczycielki i nauczyciele o pracy w zawodzie, Wyniki Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się oraz duży napis TALIS 2024."

Badanie TALIS, w którym Polska brała udział po raz trzeci, koncentruje się na warunkach pracy nauczycieli, ich rozwoju zawodowym oraz klimacie panującym w szkołach. Wyniki te stanowią fundamentalne źródło informacji dla reformowania systemu edukacji.

Wiceminister Katarzyna Lubnauer podkreśliła, że raport TALIS 2024 jest cennym narzędziem diagnostycznym.

Dla nas niezwykle istotne jest poznanie, jak nauczyciele postrzegają największe problemy i wyzwania w edukacji oraz jak oceniają swoje środowisko pracy

- mówiła wiceminister Katarzyna Lubnauer.

Pierwsze krajowe wyniki TALIS 2024, zaprezentowane w czterech głównych obszarach tematycznych (dobrostan zawodowy, rozwój, środowisko i klimat pracy oraz działania zawodowe), dostarczyły szczegółowych danych na temat kondycji zawodu.

Polscy nauczyciele są zadowoleni z pracy w szkołach, w których są zatrudnieni i dobrze oceniają relacje w gronie pedagogicznym. Mają silną motywację wewnętrzną, a na tle innych krajów wyróżnia ich przekonanie o ważnym społecznie znaczeniu zawodu nauczyciela. Jednocześnie są przytłoczeni relacjami z rodzicami oraz odpowiedzialnością za wyniki i dobrostan uczniów. Oceniają, że ich zawód jest niedoceniany społecznie, nie są też zadowoleni z poziomu zarobków. Są to wyniki badania przeprowadzonego w dniach 1-19 marca 2024 roku – czyli zanim nauczyciele mogli realnie odczuć skutki wzrostu wynagrodzeń.

Międzynarodowe Badanie Nauczania i Uczenia się (Teaching and Learning International Survey - TALIS) to największy cykliczny program badawczy dający wgląd w środowiska nauczania i warunków pracy nauczycieli. W każdej edycji badania biorą udział nauczyciele i dyrektorzy szkół z kilkudziesięciu krajów świata. Badanie realizowane jest przez międzynarodowe konsorcjum nadzorowane przez OECD (Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) i przedstawicieli krajów członkowskich. W Polsce zostało przeprowadzone w marcu 2024 roku, a łącznie uczestniczyło w nim ponad 50 krajów.

Uczestnikami badania byli dyrektorzy oraz wylosowani nauczyciele klas V-VIII. Dobór szkół i nauczycieli do badania miał charakter losowy, odbywał się według międzynarodowych procedur obowiązujących we wszystkich krajach, które biorą udział w TALIS 2024.

Pełny raport „Nauczycielki i nauczyciele o pracy w zawodzie” jest dostępny na stronie internetowej Instytutu Badań Edukacyjnych.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}