W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Wstecz

A1 Nowe Marzy – Toruń Południe

Podstawowe informacje
Nr drogi
A1
Nazwa odcinka
Nowe Marzy – Toruń Południe
Długość
51,7 km
Lata realizacji
2008-2011
System realizacji
Projektuj i buduj
Odcinek koncesyjny
Gdańsk Transport Company

Opis inwestycji

Zrealizowana przez Skanska-NDI Joint Venture budowa fazy 2 autostrady A1 na odcinku Nowe Marzy - Toruń Południe to kontynuacja inwestycji z Rusocina do Nowych Marzów. Skanska-NDI odpowiadała za zaprojektowanie i budowę całego 152-kilometrowego odcinka A1 z Rusocina k. Gdańska do Czerniewic k. Torunia. Jesienią 2008 r. zakończyła się budowa pierw­szego, 90-kilometrowego odcinka trasy. Wiosną 2009 r. rozpoczęto natomiast reali­zację kolejnych 62 kilometrów w pełni wyposa­żonej autostrady. Otwarcie odcinka Nowe Marzy - Toruń nastapiło 14 października 2011 roku.

Powstał 51,7 km nowej autostrady oraz prze­prowadzony został remont i dobudowa drugiej nitki Obwodnicy Torunia na długości 10,7 km. Zakres prac obejmował również budowę 4 węzłów dro­gowych: Grudziądz, Lisewo, Turzno i Lubicz oraz węzła Warlubie na otwartej już fazie 1 autostra­dy A1. Zbudowanych zostało także 51 nowych mostów, w tym dwa duże obiekty przez Wisłę. Most pod Grudziądzem wykony­wany był metodą nawisową, a dojazdy do niego metodą nasuwania podłużnego. Jest to najdłuższa tego typu konstrukcja w Polsce. W szczycie na budowie fazy 2 autostrady A1 pracowało ok. 4500 osób. Wykorzystano jeden z największych parków maszy­nowych na projekcie drogowym w Europie. Na budowie pracowało ponad 230 maszyn. Część z nich była wyposażona w system napro­wadzania 3D oparty na technice GPS.

Realizacja projek­tu rozpoczęła się w 2005 r. W grudniu 2007 r., z niemal rocznym wyprzedzeniem przekaza­no klierowcom północne 25 kilometrów A1. W październiku 2008 r., tym razem na prawie dwa miesiące przed kontraktowym terminem, zakończono budowę 65 kilometrów pomiędzy Swarożynem a Nowymi Marzami. Otwarcie odcinka Nowe Marzy - Toruń nastapiło natomiast 14 października 2011 roku

Autostrada A1 będzie niewątpliwie jedną z najważniejszych tras komunikacyjnych Polski i kontynentu. Połączy porty morskie Trójmiasta z Górnym Ślą­skiem i z południem Europy. Ta trasa ma już strategiczny wpływ na ekonomiczny rozwój regionu, tworząc ko­rzystne warunki dla nowych inwestycji. Wpłwa również na spadek liczby wypadków drogowych w regionie. Wybudowany odcinek między Nowymi Marzami a Czerniewicami stał się alternatywą dla zatłoczonej i przebiegającej przez liczne miejscowości drogi krajowej nr 1.
Z danych policji w województwie po­morskim wynika, że dzięki otwarciu pierwszego, północnego odcinka autostrady liczba wypad­ków na krajowej „jedynce", równoległej do A1, spadła o ponad 20%.

Koncesję na budowę autostrady A1 i jej eksplo­atację posiada od 1997 r. konsorcjum Gdańsk Transport Company, w którym udziały mają od­powiednio: Skanska Infrastructure Development - 30%, John Laing Infrastructure Ltd. - 29,69%, NDI Autostrada Sp. z o.o. - 25,31% oraz Intertoll Infrastructure Developments BV - 15%.

Parametry techniczne

klasa drogi: A
liczba jezdni i pasów ruchu:  2x2 pasy ruchu w każdym kierunku
szerokość pasa ruchu: 3,75 m
szerokość pasa awaryjnego: 2,5 m
szerokość poboczy
obciążenie: 11,5. ton/oś 

Węzły
  • Grudziądz
  • Lisewo
  • Turzno
  • Lubicz
Miejsca obsługi podróżnych
  1. MOP Malankowo Wschód
  2. MOP Malankowo Zachód
  3. MOP Nowy Dwór Wschód
  4. MOP Nowy Dwór Zachód
  5. MOP Nowa Wieś Zachód
  6. MOP Nowa Wieś Wschód

 

 

{"register":{"columns":[{"header":"voivodeship","value":"województwo kujawsko-pomorskie","registerId":20415805,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}