W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Wstecz

A1 Sójki – Kotliska

Podstawowe informacje
Nr drogi
A1
Nazwa odcinka
A1 Sójki – Kotliska
Długość
15,2 km
Lata realizacji
2010 - 2012
System realizacji
Tradycyjny
Wartość umowy na roboty budowlane
542 185 331,00 zł
Oddział GDDKiA
Łódź

  • Rozwiń tekst

    W użytkowaniu

    ikona zanikającej barierki
    Data udostępnienia ciągu głównego
    13 listopada 2012 r.
    ikona samochodu osobowego
    Otwarcie drogi na zasadach stałej organizacji ruchu
    13 listopada 2012 r.

Opis inwestycji

Odcinek autostrady A-1 Sójki – Kotliska (z węzłem) liczy 15,2 kilometra (od kilometra 245+800 do kilometra 261+000) i jest drugim wybudowanym przez łódzki Oddział GDDKiA odcinkiem tej trasy licząc od północy. Trasa ma połączyć północ Polski z południem a także być w przyszłości łącznikiem między polskim wybrzeżem, a Morzem Śródziemnym. Opisywany odcinek biegnie przez gminy; Strzelce, Oporów, Kutno i Krzyżanów w powiecie kutnowskim. Umowa z wykonawcą tego odcinka została podpisana 18.06.2010 roku, zaś termin zakończenia robót wyznaczono na koniec kwietnia 2012 roku. Nowa trasa ma parametry klasy „A”, co oznacza, że może przenosić obciążenia rzędu 11,5 tony na oś pojazdu. Jezdnie mają po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 metra każdy, pas awaryjny ma 3 metry szerokości, a pobocze 1,25 m. Szerokość pasa rozdzielającego jezdnie waha się w granicach 11,0 – 11,5 metra, co oznacza, że istnieje możliwość dobudowania w przyszłości trzeciego (lewego) pasa ruchu. Po nowo wybudowanej drodze można jeździć z maksymalną prędkością 140 km/h. Na opisywanym odcinku został wybudowany węzeł ""Kutno Wschód (d. nazwa„Kotliska”) wraz ze stacjami poboru opłat, powstały dwa miejsca obsługi podróżnych Krzyżanów Zachód i Krzyżanów Wschód. Ponadto na całej długości odcinka przebudowano drogi gminne, powiatowe i krajowe. Ogółem powstały 34  większe obiekty inżynierskie (wiadukty, mosty i przepusty) i wiele mniejszych w tym liczne przejścia ekologiczne, a także kładka dla pieszych łącząca obydwa miejsca obsługi podróżnych. Podobnie, jak w przypadku innych pozostałych odcinków dbałość o środowisko jest niezwykle ważnie traktowanych aspektem tej inwestycji. Oprócz wspomnianych przejść ekologicznych w wielu miejscach pojawią się ekrany dźwiękochłonne służące ochronie zarówno ludzi, jak i zwierząt. Woda z deszczu i topniejącego śniegu jest wstępnie oczyszczana i trafia do specjalnych szczelnych zbiorników, skąd odparowuje do atmosfery. Warto też wspomnieć, że posadzono tysiące drzew i krzewów specjalnie wyselekcjonowanych odmian, a skarpy i tereny w pobliżu jezdni obsiane zostały trawą. Na nowej inwestycji znalazły się odpowiadające najwyższym standardom urządzenia bezpieczeństwa; m.in.

  • bariery ochronne,
  • telefony alarmowe,
  • elementy oznakowania poziomego i pionowego,
  • ogrodzenie drogi,
  •  zjazdy awaryjne,
  •  przejazdy awaryjne.

Nowoczesna autostrada wraz z infrastrukturą wymagała wybudowania skomplikowanej sieci kanalizacji deszczowej wraz z przepompownią, a także  sieci kanalizacji sanitarnej odpowiadającej za odprowadzenie ścieków ze stacji poboru opłat i miejsc obsługi podróżnych. Niezbędne było również zbudowanie systemu przeciwpożarowego na który składają się między innymi hydranty i zbiornik ppoż. Kolejny element nowoczesnej drogi, to oświetlenie, a co za tym idzie doprowadzenie zasilania elektrycznego do; węzłów, miejsc obsługi podróżnych i stacji poboru opłat. Podobnie jak w przypadków pozostałych odcinków autostrady, niezbędne było wcześniejsze przebudowanie licznych instalacji kolidujących z inwestycją. Wymagały tego; linie energetyczne, kanalizacja deszczowa, linie teletechniczne, wodociągi, a także rurociąg naftowy.

Parametry techniczne

Klasa drogi - A

Liczba pasów 2 (docelowo 3) dla każdego kierunku jazdy.

Szerokość pasa ruchu - 3,75 m.

Maksymalna dozwolona prędkość - 140 km/h

Dopuszczalne obciążenie nawierzchni 11,5 tony na oś pojazdu.

Nawierzchnia bitumiczna

Obiekty inżynierskie    

Na odcinku Sójki - Kotliska powstały 34  większe obiekty inżynierskie (wiadukty, mosty i przepusty) i wiele mniejszych. 

Miejsca obsługi podróżnych

Na opisywanym odcinku powstały dwa MOP-y: "Krzyżanów Zachód" i "Krzyżanów Wschód".    

Ochrona środowiska    

Za ochronę środowiska będą odpowiadały liczne przejścia i przepusty dla zwierząt (wszystkie dołem), a także ekrany dźwiękochłonne.    

 

 

{"register":{"columns":[{"header":"voivodeship","value":"województwo łódzkie","registerId":20415805,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}