W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Wstecz

A1 Kowal - Sójki

Podstawowe informacje
Nr drogi
A1
Nazwa odcinka
Kowal - Sójki
Długość
29,95 km
Lata realizacji
2010-2012
System realizacji
Projektuj i buduj
Dofinansowano z
Program Infrastruktura i Środowisko 2007-2013
Wartość dofinansowania
3 261 883 690 zł
Kwota dofinansowania jest łączna dla Projektu
Budowa A1 Toruń - Stryków
Oddział GDDKiA
Bydgoszcz

Opis inwestycji

Opisywany odcinek liczy niemal 30 kilometrów (od km 215+850 do km 245+800) i jest fragmentem Autostrady A1 między Kowalem a Strykowem. W naturalny sposób wchodzi w skład projektu priorytetowego „Autostrada Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”.. W Polsce autostrada A1 będzie pełniła funkcję głównego ciągu komunikacyjnego kraju na osi północ – południe usprawniając komunikację pomiędzy miastami takimi jak Gdańsk, Toruń, Łódź i Katowice. Inwestycja bierze swój początek w okolicach Kowala i biegnie przez; gminy; Kowal, Baruchowo, Lubień Kujawski, na krótkim odcinku wchodząc na teren gminy Gostynin w województwie mazowieckim. Dalszy odcinek przebiega przez województwo łódzkie i teren gmin; Łanięta i Strzelce w powiecie kutnowskim.  

Nowa trasa ma parametry klasy „A”, co oznacza, że może przenosić obciążenia rzędu 11,5 tony na oś pojazdu. Jezdnie mają po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 metra każdy, pas awaryjny ma 3 metry szerokości, a pobocze 1,25 m. Szerokość pasa rozdzielającego jezdnie waha się w granicach 11,0 – 11,5 metra, co oznacza, że istnieje możliwość dobudowania w przyszłości trzeciego (lewego) pasa ruchu. Po nowo wybudowanej drodze można jeździć z maksymalną prędkością 140 km/h. Na opisywanym odcinku zostały wybudowane dwa węzły drogowe; Kowal i Sójki wraz ze stacją poboru opłat, ponadto powstały 4 miejsca obsługi podróżnych: „Lubień Płn.", „Lubień Płd.", „Strzelce Płn.", „Strzelce Płd." a na całej długości przebudowano drogi gminne, powiatowe i krajowe, które znajdują się na trasie inwestycji. Łącznie powstały 23 większe obiekty inżynierskie (wiadukty, mosty i przepusty) i wiele mniejszych w tym liczne przejścia ekologiczne. Dbałość o środowisko jest niezwykle ważnym aspektem w przypadku tej inwestycji.

Oprócz wspomnianych przejść ekologicznych w wielu miejscach pojawiły się ekrany dźwiękochłonne służące ochronie zarówno ludzi, jak i zwierząt. Woda z deszczu i topniejącego śniegu jest wstępnie oczyszczana i trafia do specjalnych szczelnych zbiorników, skąd jest odparowywana do atmosfery. Warto też wspomnieć, że posadzono tysiące drzew i krzewów specjalnie wyselekcjonowanych odmian a skarpy i tereny sąsiadujące z jezdnią obsiane zostały trawą. Za bezpieczeństwo podróżujących odpowiadają takie urządzenia takie jak;

  • bariery ochronne,
  • telefony alarmowe,
  • elementy oznakowania poziomego i pionowego,
  • ogrodzenie drogi,
  • zjazdy awaryjne,
  • przejazdy awaryjne.

Aby nowa droga mogła funkcjonować konieczne było wybudowanie skomplikowanej sieci kanalizacji deszczowej wraz z przepompownią, a także sieci kanalizacji sanitarnej odpowiadającej za odprowadzenie ścieków ze stacji poboru opłat i miejsc obsługi podróżnych. Niezbędne było również zbudowanie systemu przeciwpożarowego na który składają się między innymi hydranty i zbiornik ppoż. Kolejny element skomplikowanej infrastruktury nowoczesnej drogi, to oświetlenie, a co za tym idzie doprowadzenie zasilania elektrycznego do; węzłów, miejsc obsługi podróżnych i stacji poboru opłat O skali trudności przedsięwzięcia świadczy fakt, że aby ruszyć z pracami budowlanymi autostrady, trzeba było przebudować liczne instalacje kolidujące z inwestycją. Wymagały tego; linie energetyczne, kanalizacja deszczowa, linie teletechniczne, wodociągi, a nawet rurociągi naftowe.

Parametry techniczne

klasa drogi: A
liczba jezdni i pasów ruchu:  2x2 pasy ruchu w każdym kierunku (docelowo 2x3),
szerokość pasa ruchu: 3,75 m
szerokość pasa awaryjnego: 2,5 m
szerokość poboczy: 
obciążenie: 11,5. ton/oś 

Miejsca obsługi podróżnych

"Lubień Płn.", „Lubień Płd.", „Strzelce Płn.", „Strzelce Płd."

Ochrona środowiska

Za ochronę środowiska będą odpowiadały liczne przejścia i przepusty dla zwierząt (wszystkie dołem), a także ekrany dźwiękochłonne.

 

 

{"register":{"columns":[{"header":"voivodeship","value":"województwo kujawsko-pomorskie","registerId":20415805,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}