W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Wstecz

A2 Łódź Północ - Łowicz

Podstawowe informacje
Nr drogi
A2
Nazwa odcinka
A2 Łódź Północ - Łowicz
Długość
29,2 km
Lata realizacji
2010 - 2012
System realizacji
Projektuj i buduj
Oddział GDDKiA
Łódź

  • Rozwiń tekst

    W użytkowaniu

    ikona zanikającej barierki
    Data udostępnienia ciągu głównego
    II kwartał 2012 r.
    ikona samochodu osobowego
    Otwarcie drogi na zasadach stałej organizacji ruchu
    II kwartał 2012 r.

Opis inwestycji

"Odcinek „A” autostrady A-2 to, to pierwszy z czterech odcinków budowany w ramach przedsięwzięcia o nazwie; „Projekt i budowana autostrady A-2 od Strykowa do Konotopy”. Jest najbliżej Łodzi położonym fragmentem tej trasy i naturalną kontynuacją istniejącego odcinka drogi; Konin – Stryków. Aktualnie stanowi część trasy łączącej Warszawę z Poznaniem i Berlinem - na zachód i granicą z Białorusią na wschodzie. Jest fragmentem drogi międzynarodowej E 30 w II transeuropejskim korytarzu transportowym.

Opisywany odcinek ma 29,2 km długości (od km 365+261,42 do km 394+500)i przebiega przez teren powiatów zgierskiego, brzezińskiego i skierniewickiego. 23.09.2009 roku została podpisana umowa z Konsultantem wspólnym dla wszystkich czterech odcinków – firmą DHV, a  28.07.2011 z Wykonawcą - Konsorcjum firm; EUROVIA Polska S.A i WARBUD S.A.

Wartość prac budowlanych to 989.000.000,00 zł (wg stawki VAT 23%). Zakończenie prac budowlanych 15 października 2012 roku.

Nowa trasa ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, o szerokości 3,75 metra każdy z pasem awaryjnym (3m). Dodatkowo pozostaje możliwość dobudowania trzeciego (skrajnego lewego) pasa w przyszłości.  Standardem jest, że autostrada spełnia klasę techniczna „A”. W praktyce oznacza to, że mogą po niej jeździć najcięższe pojazdy o nacisku na oś do 11,5 tony. Maksymalna dopuszczalna prędkość na nowej drodze, to 140 km/h, zaś prędkość projektowa 120 km/h.

Na opisywanym fragmencie trasy powstał jeden węzeł „Łowicz” u zbiegu z drogą wojewódzką 704. Inwestycja wymusiła konieczność przebudowy licznych dróg niższych kategorii, które przetnie autostrada. Dotyczy to dziewięciu dróg powiatowych i kilku dróg gminnych, gdzie łączna długość przebudowanych odcinków wynosi blisko 14,6 km. Niezależnie od tego powstało dodatkowo 43 kilometry dróg dojazdowych.

Na budowanym odcinku pojawiło się łącznie 20 wiaduktów, w tym jeden zespolony z przejściem dla średnich zwierząt, a także 9 mostów, z których siedem spełnia jednocześnie rolę przejść dla zwierząt dużych i średnich.  Niezależnie od tego powstaną liczne przepusty ekologiczne i techniczne.

Kwestie ochrony środowiska stanowią bardzo ważny element nowej inwestycji. Oprócz obiektów umożliwiających migrację dzikich zwierząt, powstał system oczyszczania wód opadowych, które trafią do specjalnych zbiorników, z których będą odparowywały do atmosfery. Wzdłuż całego odcinka w licznych punktach pojawiły się ekrany dźwiękochłonne, służące poprawie komfortu ludzi i zwierząt.

 Z myślą o podróżnych na opisywanym odcinku powstały cztery MOP-y (miejsca obsługi podróżnych). Dwa; („Niesułków” i „Polesie”) obsługują podróżujących do Warszawy, pozostałe („Nowostawy” i „Parma”) służą jadącym w kierunku stolicy Wielkopolski. W pierwszym okresie użytkowania wszystkie MOP-y będą miały pierwszy typ, co oznacza, że zapewnią podróżnym podstawowe wygody (możliwość wypoczynku, skorzystania z toalet). Aktualnie podniesiono standard MOP-ów; „Niesułków”, „Parma” i „Polesie” do standardu drugiego, a „Nowostawów” do standardu trzeciego. Drugi typ MOP-u zapewnia dodatkowo; możliwość zatankowania samochodu, zjedzenia posiłku i dokonania podstawowych zakupów, natomiast na MOP-ie typu trzeciego, oprócz wymienionych już funkcji musi być możliwość noclegu, a także mogą się znaleźć do dyspozycji podróżujących; agendy poczty, banków, etc. Łączna powierzchnia wymienionych miejsc obsługi podróżnych wyniesie około 100 tyś. metrów kwadratowych.

Należy dodać, że wspomniane obiekty, a także stacje i punkty poboru opłat, są wyposażone w kanalizację sanitarną, która spełni wszystkie obowiązujące normy ochrony środowiska oraz obowiązkowo w instalację przeciwpożarową.

Aby rozpocząć budowę drogi konieczne było wcześniejsze usunięcie tzw. „kolizji”, czy przeniesienie wszystkich instalacji, które znalazły się „na trasie” inwestycji. Oznaczało to ponad sto operacji przesunięcia;  linii energetycznych
o różnym napięciu, instalacji telekomunikacyjnych, wodociągowych, melioracyjnych, wodnych, a także jednej kolizji naftociągu."    

 

{"register":{"columns":[{"header":"voivodeship","value":"województwo łódzkie","registerId":20415805,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}