W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Bieżące utrzymanie dróg krajowych

11.05.2022

Podsumowanie sezonu zimowego 2021/2022, bezpieczeństwo podczas prowadzenia prac utrzymaniowych oraz bieżąca współpraca z branżą - były to główne tematy spotkania, które odbyło się 27 kwietnia br. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele firm utrzymaniowych, Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad oraz pracownicy GDDKiA.

Autostrada A2, węzeł Skierniewice i Obwód Utrzymania Autostrady

Spokojna zima

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje ponad 17 800 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem dodatkowych jezdni, np. dróg serwisowych, to już ponad 21 000 km. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Realizowane są, co do zasady, przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci.

W sezonie 2021/2022 do akcji zimowego utrzymania dróg w całym kraju przygotowanych było 2 908 pojazdów. Najbardziej pracowitym dniem okazał się 20 stycznia br., gdy na drogach pracowało 2 556 pojazdów zimowego utrzymania. W trakcie sezonu zimowego zużyliśmy ok. 346 tys. ton soli drogowej, co jest bliskie średniej z ostatnich 10 lat.

Koszt ZUD w całym sezonie 2021/2022 wyniósł ok. 298 mln. zł. Jest to mniej niż średnia z ostatniej dekady (ok. 344 mln zł) i znacznie mniej niż w poprzednim roku, kiedy to koszt zimowego utrzymania dróg, ze względu na trudne warunki pogodowe, wyniósł ponad 481 mln zł.

- Już dzisiaj musimy przygotowywać się zarówno organizacyjnie, jak i kompetencyjnie, aby istniejące oraz budowane obecnie drogi utrzymać jak najdłużej w należytym standardzie. Aby osiągnąć ten cel, potrzebne będą znaczne środki finansowe, umiejętne planowanie remontów i bieżących napraw oraz sprawne zarządzanie tym procesem i całą organizacją ruchu. Rynek utrzymaniowy dynamicznie się rozwija. Gdy za kilka lat sieć dróg zostanie już wybudowana w całości, utrzymanie będzie stanowiło wiodącą część działalności drogowców - powiedział Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Zawsze podkreślamy, jak istotną kwestią jest bezpieczeństwo osób prowadzących prace na drogach krajowych oraz użytkowników tych dróg. Podczas spotkania zaapelowaliśmy do branży o bezwzględne przestrzeganie obowiązujących przepisów i zasad bezpieczeństwa, w tym m.in. odpowiedniego oznakowania prowadzonych prac i opracowania czasowej organizacji ruchu.

Konieczne jest też zapewnienie ochrony pracownikom poprzez wykorzystanie odpowiednich elementów energochłonnych (zamontowanych na pojazdach lub w formie przyczepy) oraz wyposażenie służb utrzymaniowych w odzież roboczą z elementami odblaskowymi, zapewniającymi intensywną widzialność.

Efektem prawidłowego planowania prac utrzymaniowych jest m.in. większa płynność ruchu i minimalizacja zatorów drogowych. Kluczowa jest jednak przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego i pracowników wykonujących prace utrzymaniowe.

Dobra pogoda, prosty odcinek drogi

W okresie od lipca 2020 r. do marca 2022 r., na drogach krajowych doszło do 174 zdarzeń z udziałem firm wykonujących prace w pasie drogowym. Niestety, zginęło w nich 11 osób, a 62 osoby zostały ranne.

Do zdarzeń najczęściej dochodziło podczas prowadzenia prac utrzymaniowych, takich jak: malowanie oznakowania poziomego, wymiana lub naprawa barier, likwidacja ubytków nawierzchni, koszenie trawy, naprawa sygnalizacji lub oświetlenia. W zdecydowanej większości przypadków (146), przyczyną zdarzenia było najechanie od tyłu na pojazd firmy wykonującej prace.

Jak pokazują dane, do zdarzeń najczęściej dochodziło na prostych odcinkach drogi (aż w 141 przypadkach), przy świetle dziennym (131) i dobrych warunkach atmosferycznych (134). Dlatego też stale podkreślamy, że bezpieczeństwo zależy przede wszystkim od rozwagi i odpowiedzialności samych kierowców. Nawet najlepsza pogoda i warunki na drodze nie zastąpią rozsądku, stosowania się do ograniczeń prędkości oraz bacznego obserwowania trasy.

Monitorujemy sytuację na rynku

Na bieżąco analizujemy postępowania przetargowe na utrzymanie dróg oraz reakcje firm na dynamicznie zmieniającą się sytuację na rynku budowlanym. Na zadaniach, dla których otwarcie ofert nastąpiło przed 24 lutego br., średnia wartość złożonych ofert wynosiła ok. 97 proc. naszego budżetu. Na zadaniach, dla których oferty otworzyliśmy już po rozpoczęciu wojny w Ukrainie, średnia wartość ofert wzrosła do ok. 99,8 proc. szacunków GDDKiA. Nie obserwujemy więc znaczących zmian w tym obszarze.

Warto w tym miejscu przypomnieć, że dla wszystkich nowych kontraktów utrzymaniowych, których planowany czas trwania przekracza 12 miesięcy, obowiązujący jest 10-procentowy limit waloryzacyjny. Pisaliśmy o tym m.in. w naszym marcowym komunikacie

Przetargi

Od początku 2022 r. ogłosiliśmy 38 postępowań przetargowych na utrzymanie dróg krajowych. Do końca roku planujemy ogłoszenie kolejnych 57 postępowań. Będzie to 21 przetargów na całoroczne utrzymanie dróg krajowych oraz 36 na poszczególne asortymenty robót.

Do końca II kwartału br. planujemy ogłoszenie czterech postępowań na całoroczne utrzymanie dróg krajowych. Dotyczyć one będą drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz Północ - Mieleszyn (woj. kujawsko-pomorskie), dróg krajowych zarządzanych przez Oddział GDDKiA w Katowicach i w Olsztynie, a także niemal 60 km autostrady A2 w woj. łódzkim.

O umowach na prace utrzymaniowe na sieci dróg krajowych pisaliśmy w komunikacie z 27 kwietnia br.

Materiały

Bieżące utrzymanie dróg
Bieżące​_utrzymanie​_dróg.pdf 5.08MB
{"register":{"columns":[]}}