W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Destrukt drogowy wymaga dalszych działań i uproszczenia procedur

20.03.2023

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wspólnie z branżą budowlaną, była inicjatorem zmian w przepisach, które ułatwią ponowne wbudowanie destruktu asfaltowego, pozyskanego w trakcie prac drogowych. Obecnie trwają międzyresortowe prace nad jeszcze większym uproszczeniem procedur.

Na zdjęciu prace przy frezowaniu nawierzchni

Drugie życie destruktu da oszczędności

Wprowadzenie ułatwień w tym obszarze ma dla GDDKiA i podatników kolosalne znaczenie. Nowe przepisy, w założeniu, miały znacznie ułatwić korzystanie przy budowie dróg z materiału powstałego w wyniku rozbiórki czy remontów tras. Tym samym stanowić jedną z podstaw realizacji założeń gospodarki o obiegu zamkniętym w branży drogowej. W najbliższych latach planujemy wymianę nawierzchni na odcinkach autostrad i dróg ekspresowych oddanych do użytku przed 2012 rokiem oraz budowę nowych dróg w miejscu istniejących. Zwiększamy również zakres przebudów i remontów istniejącej sieci dróg krajowych. Zastosowanie destruktu jako substytutu nowego materiału w kilkuletniej perspektywie wygeneruje znaczne oszczędności. W tym celu dążymy do tego aby destrukt asfaltowy w maksymalnym stopniu zagospodarować na inwestycji, na której został pozyskany. 

Wątpliwości i długotrwałe procedury

Po wejściu w życie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska (MKiŚ) z 23 grudnia 2021 r., w sprawie określenia szczegółowych warunków utraty statusu odpadów dla destruktu asfaltowego, pojawiły się wątpliwości co do interpretacji jego zapisów. Przedstawiciele branży drogowej jak i GDDKiA wskazywali na kwestię konieczności posiadania zezwolenia na przetwarzanie odpadów w celu przeprowadzenia procedury utraty przez destrukt statusu odpadu. W związku z tym organizacje branżowe oraz GDDKiA skierowały pisma do MKiŚ w celu wyjaśnienia tych kwestii. W przekazanej nam interpretacji MKiŚ wskazało, że w celu utraty statusu odpadu niezbędne jest przeprowadzenie odzysku czyli czynności będącej przetwarzaniem odpadów, a to wymaga z kolei odpowiedniego zezwolenia. 

Na początku bieżącego roku Oddziały GDDKiA zwróciły się do marszałków poszczególnych województw z wnioskami o wydanie zezwoleń na przetwarzanie odpadów destruktu asfaltowego. Dzięki temu w przypadku, gdy zgodnie z zapisami kontraktowymi GDDKiA będzie posiadaczem odpadu destruktu asfaltowego w myśl ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, będziemy mieli możliwość przeprowadzenia procedury utraty statusu odpadu dla odpadu destruktu asfaltowego pozyskanego podczas budów, przebudów oraz remontów dróg. 

Dajemy impuls do dalszych zmian

Jednak taka procedura jest długotrwała. Dlatego niezależnie od bieżących działań, GDDKiA angażuje się w opracowanie rozwiązań mających na celu wprowadzenie kolejnych ułatwień w ponownym wykorzystaniu destruktu asfaltowego. Do MKiŚ skierowaliśmy pismo, w którym nakreśliliśmy trudności z wykorzystaniem destruktu w świetle obowiązującego rozporządzenia. Efektem tego było wskazanie przez MKiŚ możliwości uregulowania zwolnienia posiadacza odpadu destruktu prowadzącego odzysk z obowiązku uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów poprzez wydanie rozporządzenia na podstawie ustawy o odpadach. 

Prace legislacyjne na wniosek Ministerstwa Infrastruktury oraz GDDKiA prowadzić będzie Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Nasi przedstawiciele zaangażowani są w pracę nad ustaleniem założeń oraz treści dokumentu.

{"register":{"columns":[]}}