W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Decyzje środowiskowe w cyklu przygotowania inwestycji

04.01.2022

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU, decyzja środowiskowa) wydawana jest w postępowaniu administracyjnym, podczas którego zazwyczaj prowadzone są konsultacje społeczne. To ważna decyzja, bez której nie powstałaby jakakolwiek droga. Dzisiaj publikujemy najważniejsze statystyki z 2021 roku dotyczące właśnie decyzji środowiskowych.

Zdjęcie przedstawia drogę ekspresową nad którą przebiega wiadukt. W tle zdjęcia widać las.

Decyzja środowiskowa, bez niej ani rusz!

Zanim przejdziemy do przeglądu statystyk w zakresie złożonych wniosków i wydanych decyzji, przypomnijmy sobie, dlaczego DŚU jest tak kluczowa w całym cyklu przygotowania inwestycji.

W przypadku większości inwestycji drogowych realizowanych przez GDDKiA przed wydaniem DŚU przeprowadzana jest procedura oceny oddziaływania na środowisko, w ramach której m.in. weryfikowany jest sporządzony wcześniej raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. W ramach takiego opracowania dokonuje się szczegółowych prognoz oddziaływania drogi m.in. na jakość wód, powietrza czy przewidywany poziom hałasu. Zawarte są w nim również informacje na temat wpływu inwestycji na zdrowie i życie ludzi, roślinność, zwierzęta czy krajobraz. 

Na podstawie szczegółowych analiz w raporcie wskazuje się proponowane rozwiązania ograniczające negatywny wpływ drogi na środowisko. Określona się m.in. lokalizację i parametry zabezpieczeń akustycznych, przejść dla zwierząt, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni, zakres nadzoru przyrodniczego oraz archeologicznego.

Uzyskanie decyzji środowiskowej umożliwia dokończenie II etapu studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z wykonaniem elementów koncepcji programowej (KP), czyli:

  • uściślenie zakresu rzeczowego i finansowego przez określenie szczegółowego zakresu rozwiązań geometrycznych dróg, konstrukcji drogowych obiektów inżynierskich, granic terenu zadania inwestycyjnego oraz przedmiaru robót i kosztorysu dla kluczowych elementów przedsięwzięcia,
  • określenie wytycznych dla projektu budowlanego,
  • sporządzenie analizy wielokryterialnej dla wyboru najkorzystniejszych wariantów technicznych do dalszej realizacji.

Wykonywane są także badania geologiczne dla wskazanego w DŚU przebiegu trasy. Podczas przygotowania i realizacji inwestycji kluczowy jest głos obywateli, samorządów i organizacji pozarządowych, dlatego podczas wydawania decyzji środowiskowej przeprowadzamy konsultacje społeczne.  Należy pamiętać, że składając wniosek o DŚU wskazujemy kilka wariantów przebiegu, w tym wariant preferowany, co jest wynikiem wcześniejszych prac przygotowawczych.

DŚU w 2021 roku

W 2021 r. złożyliśmy 29 wniosków o wydanie DŚU, które dotyczyły m.in. rozbudowy DK8 od granicy państwa w Kudowie-Zdroju do Duszników-Zdrój, S10 od węzła Pawłówek do węzła Wyrzysk, budowy Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu S52 czy realizacji odcinka drogi ekspresowej S12 Radom Południe - Puławy.
Pełną listę złożonych wniosków publikujemy poniżej.

Złożenie wniosku to jednak połowa sukcesu. Kluczowe jest tutaj wydanie DŚU przez właściwy organ ochrony środowiska. W ubiegłym roku otrzymaliśmy 16 decyzji ostatecznych i prawomocnych, m.in. na poszerzenie o dodatkowy pas ruchu autostrady A2 od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa (Warszawa), budowę obwodnic sześciu obwodnic, czy dla budowy odcinka drogi ekspresowej S8 między Łagiewnikami a Wrocławiem.

Szczegółową listę inwestycji GDDKiA, które w 2021 roku uzyskały decyzje środowiskowe prawomocne i ostateczne publikujemy poniżej.

Dla kilku inwestycji prowadzone są postępowania odwoławcze. W przypadku dwóch odcinków S19 (Choroszcz - Ploski i Ploski - Chlebczyn) oraz S10 Bydgoszcz - Toruń zostały złożone skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie i sprawy nie zostały jeszcze rozpatrzone.

Dla dwóch odcinków S17 Drewnica - Ząbki i Ząbki - Zakręt zostały złożone skargi do WSA w Warszawie. Dla pierwszego z nich rozprawa planowana jest w II połowie stycznia br. Z kolei dla drugiego, WSA uchylił decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Zostały złożone skargi kasacyjne do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Dla S7 Czosnów - Warszawa, decyzja została w części uchylona jednak zostały już złożone skargi do WSA w Warszawie.

Materiały

Lista inwestycji GDDKiA, na które w 2021 roku złożone zostały wnioski o wydanie DŚU
Lista​_inwestycji​_GDDKiA,​_na​_które​_w​_2021​_roku​_złożone​_zostały​_wnioski​_o​_wydanie​_DŚU.pdf 0.41MB
Decyzje środowiskowe prawomocne i ostateczne uzyskane w 2021 roku
Decyzje​_środowiskowe​_prawomocne​_i​_ostateczne​_uzyskane​_w​_2021​_roku.pdf 0.40MB

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}