DK28 obwodnica Wadowic
- Nr drogi
- DK28
- Nazwa odcinka
- DK28 obwodnica Wadowic
- Długość
- 1,4 km
- Nazwa inwestycji
- Budowa południowej obwodnicy Wadowic w ciągu drogi krajowej nr 28
- Program
- Program Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030
- Lata realizacji
- 2026-2028 r.
- System realizacji
- Tradycyjny
- Oddział GDDKiA
- Kraków
Aktualnie realizowany etap
Opis inwestycji
Zamierzenie budowlane obejmuje budowę południowej obwodnicy Wadowic w ciągu drogi krajowej nr 28 jako jedno-jezdniowej, dwukierunkowej drogi głównej ruchu przyspieszonego na odcinku od istniejącego ronda na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 28 z drogą krajową nr 52 oraz ulicą Błonie do miejsca planowanych skrzyżowań z łącznicami drogi ekspresowej S52 (Beskidzka Droga Integracyjna) w ciągu drogi krajowej nr 28 – ulicy Emila Zegadłowicza.
Głównym celem przedsięwzięcia jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszaru z intensywną zabudową mieszkaniową, co jednocześnie wpłynie na zwiększenie przepustowości i prędkości samego ruchu tranzytowego. Obwodnica ma rozładować zatory w ruchu, jakie tworzą się na DK28 (Wadowice - Sucha Beskidzka) oraz DK52 (Wadowice - Kraków).
Fragment ten będzie uzupełnieniem nowego układu komunikacyjnego w obrębie Wadowic. Jednocześnie nastąpi poprawa bezpieczeństwa ruchu na drodze oraz zmniejszenie wypadkowości, a tereny wzdłuż projektowanej drogi zostaną uaktywnione, co wpłynie na możliwość pozyskania nowych miejsc pracy. Dodatkowo nastąpi poprawa warunków ekologicznych mieszkańców miasta mieszkających w korytarzu istniejącej DK28.
Parametry techniczne
klasa drogi: GP 1/2 główna ruchu przyspieszonego
liczba jezdni i pasów ruchu: 1x2
szerokość pasa ruchu: 3.5m
szerokość pasa awaryjnego: -
szerokość poboczy: 1.5m
obciążenie: 115kN/oś
Obiekty inżynierskie
2 mosty (nad rzeką Dąbrówka), 1 - kładka pieszo-rowerowa, 1 – przejazd gospodarczy.
Ochrona środowiska
- ekrany akustyczne z wypełnieniem panelami przeziernymi /odbijającymi/ oraz z wypełnieniem panelami nieprzeziernymi /pochłaniającymi/
- odprowadzenie wód opadowych z planowanej inwestycji będzie realizowane poprzez zastosowanie rowów trawiastych /odcinkowo szczelnych/ oraz systemu zamkniętej kanalizacji deszczowej
- woda z projektowanego układu drogowego będzie zbierana za pomocą wpustów ulicznych, a następnie kierowana przez przykanaliki do rowów bądź ciągów kanalizacyjnych