DK49 obwodnica Nowego Targu
- Nr drogi
- DK49
- Nazwa odcinka
- DK49 obwodnica Nowego Targu
- Długość
- ok. 4,53 km (preferowany wariant W3)
- Nazwa inwestycji
- Budowa obwodnicy Nowego Targu w ciągu DK49
- Program
- Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030
- Lata realizacji
- 2027-2031
- System realizacji
- Projektuj i buduj
- Oddział GDDKiA
- Kraków
Aktualnie realizowany etap
Opis inwestycji
Podstawowym celem budowy obwodnicy Nowego Targu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście. Inwestycja ta pozwoli na wyprowadzenie ruchu dalekobieżnego, często turystycznego, na drogę krajową nr 49 w kierunku Białki Tatrzańskiej i granicy ze Słowacją, z ominięciem miasta. Nastąpi uporządkowanie i ścisły rozdział sieci drogowej na podstawową, która ma zapewniać szybki i bezkolizyjny transport od sieci uzupełniającej w postaci dodatkowych jezdni, które mają zapewnić dojazd do pól rolnych.
Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego, zwiększenie przepustowości dróg oraz poprawi się dostępność drogi krajowej nr 47 (tzw. zakopianki). Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinku drogi krajowej w pobliżu Nowego Targu.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju. Nastąpi ograniczenie emisji ponadnormatywnych oddziaływań hałasu i zanieczyszczeń z terenów wysoce zurbanizowanych.
Parametry techniczne
klasa drogi: GP
liczba jezdni i pasów ruchu: 2x2
szerokość pasa ruchu: 3,5 m
szerokość poboczy: 0,75 m
obciążenie: 115kN/oś