W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Wstecz

Obwodnica Białobrzegów w ciągu drogi krajowej nr 8

Podstawowe informacje
Numer drogi
DK8
Nazwa odcinka
Obwodnica Białobrzegów w ciągu drogi krajowej nr 8
Długość
3,44 km
Lata realizacji
2025 - 2027
System realizacji
Projektuj i buduj
Program
Program budowy 100 obwodnic na lata 2020 - 2030
Oddział GDDKiA
Białystok

Aktualnie realizowany etap

Etapy zrealizowane

  • Koncepcja programowa
    Data podpisania umowy
    9 marca 2021 r.
    Wykonawca
    IVIA S.A.
    Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach
    Data złożenia wniosku
    29 stycznia 2016 r.
    Data wydania decyzji
    6 lipca 2018 r.
    Organ wydający
    Wójt Gminy Augustów
    Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe
    Data podpisania umowy
    6 kwietnia 2010 r.
    Wykonawca
    Ekkom Sp. z o.o.
Opis inwestycji

 

Celem inwestycji jest wybudowanie 4,97 kilometrowej obwodnicy Białobrzeg będącej częścią drogi krajowej nr 8. Obecnie droga krajowa nr 8, przebiegająca przez centrum Białobrzeg, ma klasę GP. Po drodze odbywa się ruch tranzytowy na kierunku północ – południe. Droga obsługuje również ruch gospodarczy w tym rejonie oraz ruch turystyczny nasilony szczególnie w okresie letnim. Powoduje to znaczne ograniczenie płynności ruchu drogowego oraz stanowi dodatkowe zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W związku z powyższym budowa obwodnicy Białobrzeg ma kluczowe znaczenie dla poprawy przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego w ciągu dk nr 8, poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w korytarzu istniejącej dk nr 8, odseparowania ruchu lokalnego (w tym pojazdów rolniczych) od ruchu tranzytowego, poprawy warunków środowiskowych mieszkańców miejscowości. Główną zmianą w sieci drogowej wynikającą z realizacji przedsięwzięcia będzie ograniczenie dostępności do nowej drogi krajowej nr 8, co będzie miało znaczący wpływ na sposób przemieszczania się, a tym samym bezpieczeństwo ruchu lokalnego.

Planowana inwestycja przebiega przez obszary Natura 2000: PLH200005 Ostoja Augustowska, PLB200002 Puszcza Augustowska. i graniczy bezpośrednio z PLB200006 Ostoja Biebrzańska. Ponadto inwestycja przebiega przez obszar chroniony na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody: Obszar Chronionego Krajobrazu „Puszcza i Jeziora Augustowskie”. Projektowana droga przecina także strefę ochrony pomnika historii – Kanału Augustowskiego.

Parametry techniczne

 

klasa drogi: GP

liczba jezdni i pasów ruchu: 1x2

szerokość pasa ruchu: 3,5m

szerokość pasa awaryjnego: brak pasów awaryjnych

szerokość poboczy: minimum 2,25m

obciążenie: ton/oś 115 kN/oś

Obiekty inżynierskie

 

  • estakady - 2
  • wiadukty - 1
  • przejścia dla zwierząt - 16 (małe - 2; dla płazów -14)
  • przepusty
Ochrona środowiska

 

  • przejścia dla zwierząt: dwie estakady (jedna dla zwierząt dużych h=5-7,4m, druga dla zwierząt małych – h=2m), 2 przepusty dla małych zwierząt, 14 przepustów dla płazów
  • w celu ochrony środowiska wodnego: odcinkowa kanalizacja deszczowa, rowy trawiaste, zbiorniki retencyjne i retencyjno – infiltracyjne, separatory i osadniki
  • ekrany przeciwolśnieniowe
  • ekrany akustyczne
  • nasadzenia zieleni izolacyjnej, ozdobnej i naprowadzajacej
  • ogrodzenie wraz z wygrodzeniami naprowadzającymi na przejścia dla zwierząt

 

 

{"register":{"columns":[{"header":"voivodeship","value":"województwo podlaskie","registerId":20415805,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}