W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Droga ekspresowa S12 - stan realizacji

15.02.2023

W przyszłości trasa S12 połączy autostradę A1 w woj. łódzkim, przez woj. mazowieckie i lubelskie, z przejściem granicznym z Ukrainą w Dorohusku. Tym samym zapewni najkrótsze połączenie centralnej i zachodniej Polski z Radomiem i Lublinem przejmując także międzynarodowy ruch tranzytowy w kierunku Kijowa.

S12/S17 Lublin Sławinek

Kierowcy mogą już korzystać z ponad 93 km tej trasy, 13,6 km jest w realizacji, a 55,1 km na etapie przetargu. Obecnie przygotowujemy ponad 175 km S12. W tym roku planujemy ogłosić przetargi na realizację niemal 30 km tej drogi ekspresowej (w systemie Projektuj i buduj) od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego do węzła Wieniawa (woj. mazowieckie). 

S12 w woj. łódzkim. Trwa inwentaryzacja przyrodnicza

Na etapie przygotowania jest odcinek S12 od Piotrkowa Trybunalskiego (A1) do granicy województw łódzkiego i mazowieckiego, o długości 61,2 km. Jesteśmy w trakcie procedury związanej z uzyskaniem prawomocnej decyzji środowiskowej, która obejmuje zarówno drogę ekspresową S12 w wariancie W6+W6’, jak i S74 w wariancie W4 - W5 na terenie województwa łódzkiego. W 2022 roku podpisaliśmy umowę na uzupełnienie dokumentacji w raporcie środowiskowym, która ma być gotowa wiosną przyszłego roku.  

Droga S12 będzie się łączyła na południe od Piotrkowa Trybunalskiego z autostradą A1 i pobiegnie przez Sulejów i Opoczno w kierunku Radomia. Obecnie trwa m.in. wykonywanie inwentaryzacji przyrodniczej (więcej o tym pisaliśmy w komunikacie na naszej stronie). Zakładamy, że w maju 2024 r. gotowy dokument trafi do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ). Oznacza to, że na początku 2025 roku decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) powinna się stać prawomocna. To pozwoli na podjęcie kolejnych kroków. 

S12 w woj. mazowieckim. Przetarg na niemal 30 km w tym roku

Przygotowywana jest dokumentacja dla drogi ekspresowej S12 od granicy woj. mazowieckiego i łódzkiego do Radomia i dalej do obwodnicy Puław w woj. lubelskim. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałami do uzyskania DŚU realizowane jest przez dwie firmy projektowe.   

Dla odcinka na zachód od Radomia, w październiku 2021 r. otrzymaliśmy DŚU dla wariantu 2 (pomarańczowego) wskazanego jako rekomendowany przez GDDKiA. W styczniu br. GDOŚ rozpatrzyła odwołania, decyzja jest ostateczna. Przyszła trasa o długości ok. 41,3 km przebiegać będzie przez teren gmin Gielniów, Przysucha (gm. wiejska), miasto Przysucha, Wieniawa, Wolanów i Orońsko. Droga na tym odcinku będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dostępność do niej odbywać się będzie poprzez trzy węzły: Gielniów, Przysucha i Wieniawa. 

Prace geodezyjne zostały zakończone, natomiast dobiegają końca prace geologiczne. W tym roku planujemy ogłosić przetarg na zaprojektowanie i realizację 29,5 km S12 od granicy woj. łódzkiego/mazowieckiego do planowanego węzła Wieniawa (z węzłem). 

W przypadku odcinka na wschód od Radomia toczy się postępowanie administracyjne prowadzone przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie. We wniosku o uzyskanie DŚU wskazaliśmy jako preferowany wariant B (kolor brązowy) z podwariantem AB. Wybrany wariant o długości ok. 67 km przebiega przez teren gmin Orońsko, Kowala, Skaryszew, Gózd, Tczów, Zwoleń, Przyłęk, Policzna i Puławy. Przyszła trasa będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, a dostępność do niej odbywać się będzie poprzez siedem węzłów: Radom Południe, Radom Kowala, Radom Skaryszew, Tczów, Zwoleń, Czarnolas i Puławy Zachód (dawniej Bronowice). 

S12 w woj. lubelskim. W tym roku planujemy podpisanie kolejnych umów

Funkcjonujący obecnie odcinek drogi ekspresowej S12 rozpoczyna się tuż za granicą woj. mazowieckiego i lubelskiego. Początkowe ok. 6 km to odcinek jednojezdniowy, do którego w ramach budowy trasy pomiędzy Radomiem i Puławami zostanie dobudowana druga jezdnia. Dalej, od okolic węzła Puławy Zachód do Piaski Wschód mamy już docelową dwujezdniową drogę ekspresową o długości ok. 87 km. 

Wydłużymy ją na wschód do przejścia granicznego w Dorohusku o ok. 75 km. Dla obwodnicy Chełma o długości ok. 13,6 km Lubelski Urząd Wojewódzki prowadzi obecnie postępowanie dotyczące wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Uzyskanie tej decyzji umożliwi wykonawcy rozpoczęcie robót w terenie, co planowane jest w tym roku.  

Dla trzech odcinków S12 między Piaskami a Dorohuskiem (Piaski - Dorohucza, Dorohucza - Chełm, Chełm - Dorohusk), toczą się postępowania przetargowe na realizację. Obecnie trwa badanie ofert, które złożyli wykonawcy. Wyłonienie najkorzystniejszych i podpisanie umów na zaprojektowanie i budowę trasy również planujemy w tym roku. 

Trasa pomiędzy Piaskami i Chełmem w całości przebiegać będzie po nowym śladzie, przecinając obszary rolnicze oraz omijając tereny wysoce zurbanizowane i cenne przyrodniczo. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga, po dwa pasy w każdym kierunku oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego, mosty, wiadukty oraz przejścia dla zwierząt. Planowane są też dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych: MOP Stołpie oraz MOP Teosin.  

Z pierwotnych planów, po wykonaniu badań geologicznych, wyłączyliśmy fragment o długości ok. 5,7 km na połączeniu zakładanych wcześniej dwóch odcinków realizacyjnych. W rejonie planowanego węzła Dorohucza, pod warstwą ziemi, stwierdzono bowiem występowanie odpadów przemysłowych. W związku z tym podjęliśmy decyzję o ominięciu składowiska. Wiązać się to będzie ze zmianą przebiegu trasy między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe, opracowaniem nowego wariantu i uzyskaniem DŚU. To najkrótsza droga do realizacji tego fragmentu trasy i połączenia jej z sąsiednimi odcinkami. Ogłosiliśmy już przetarg na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej (STEŚ-R, materiałów do uzyskania DŚU i dokumentów przetargowych). Obecnie trwa badanie ofert. 

Kluczowa trasa

Droga ekspresowa S12 będzie realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Będzie to jedna z kluczowych tras, tworzących horyzontalne uzupełnienie istniejącej i powstającej sieci dróg szybkiego ruchu w naszym kraju. 

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}