W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dwie kolejne umowy o dofinansowanie w ramach FEnIKS

22.07.2025

Podpisaliśmy 14. i 15. umowę na dofinansowanie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Otrzymaliśmy unijne wsparcie w wysokości 255 mln zł na budowę drogi ekspresowej S1 Kosztowy - Oświęcim oraz 153 mln zł na rozbudowę S19 na odcinku Sokołów Małopolski Północ - Jasionka. Oznacza to, że z Programu FEnIKS pozyskaliśmy na budowę polskich dróg już ok. 7,9 mld zł.

Widok z góry na S19 Sokołów Małopolski Północ - Jasionka

Zestawienie logotypów FENiKS

S1 Kosztowy – Oświęcim

Planowany, całkowity koszt realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S1 wynosi ponad 1,1 mld zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych to 300 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to 255 mln zł. 

W ramach inwestycji powstanie niemal 13 km drogi ekspresowej S1 pomiędzy węzłami Kosztowy i Oświęcim. Zadanie przewiduje budowę trzech węzłów drogowych: Kosztowy II, Lędziny i Bieruń. Powstaną także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Lędziny Wschód i Zachód), a także m.in. obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, estakady, przepusty) oraz niezbędne drogi dojazdowe. 

S19 Sokołów Małopolski Północ – Jasionka

Planowany, całkowity koszt realizacji inwestycji wynosi ponad 357 mln zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych to 180 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to 153 mln zł. 

Zadanie polega na rozbudowie istniejącego odcinka drogi ekspresowej S19 o dodatkową jezdnię o długości niemal 14 km. Inwestycja przewiduje przebudowę MOP Nienadówka i rozbudowę MOP Stobierna. Powstaną także m.in. obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, estakady, przepusty) oraz niezbędne drogi dojazdowe. 

Kluczowe trasy

Odcinek Kosztowy – Oświęcim stanowi część drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim, która po zakończeniu realizowanych obecnie inwestycji usprawni przejazd z Katowic do Bielska-Białej i dalej do polsko-słowackiego przejścia granicznego Zwardoń-Skalité. 

Po zakończeniu rozbudowy S19 Sokołów Małopolski Północ – Jasionka w woj. podkarpackim, na całym odcinku drogi ekspresowej S19 między Lublinem a Rzeszowem, kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie. Pozwoli to na dostosowanie tej istotnej trasy do prognozowanego poziomu ruchu. 

FEnIKS na polskich drogach

Pierwsze umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE, przeznaczonych na lata 2021-2027, były to tzw. umowy fazowane. Źródłem dofinansowania, oprócz FEnIKS, był w ich przypadku również Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).  

Łącznie zawarliśmy umowy na sześć takich inwestycji realizowanych przez GDDKiA:  

Ponadto we wrześniu ubiegłego roku podpisaliśmy umowę na unijne wsparcie w ramach FEnIKS dla realizacji S3 Świnoujście - Troszyn, a w pierwszych dniach grudnia 2024 r. dla S7 Miechów – Szczepanowice. Były to dwie pierwsze umowy o dofinansowanie wyłącznie z Programu FEnIKS (bez fazowania z POIiŚ). W grudniu podpisaliśmy też umowy dla drogi ekspresowej S7 Płońsk - Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej

Pod koniec kwietnia br. podpisaliśmy 11. i 12. umowę na dofinansowanie ze środków UE z Programu FEnIKS. Otrzymaliśmy unijne wsparcie w wysokości niemal 1,8 mld zł dla budowy drogi ekspresowej S6 Słupsk - Bożepole Wielkie oraz obwodnicy Opatowa. 13. umowę, dotyczącą dofinansowania budowy autostrady A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej, podpisaliśmy w czerwcu br. 

{"register":{"columns":[]}}