Działamy tam, gdzie uderzyła powódź
12.09.2025
Mija rok, od kiedy południową Polskę nawiedziła powódź, uszkadzając kilkadziesiąt dróg krajowych wraz z towarzyszącą im infrastrukturą. Usuwanie jej skutków ruszyło, gdy tylko warunki pozwoliły na rozpoczęcie prac. Od września 2024 r. zrealizowaliśmy niemal 500 zadań, a wśród nich budowę mostu tymczasowego w Głuchołazach.
Zdecydowaną większość wykonanych prac stanowią zadania utrzymaniowe. Te, które zakończyliśmy do tej pory, związane były m.in. z odbudową chodników, naprawą skarp, nasypów i odnowieniem zniszczonego oznakowania. Oczyściliśmy też nawierzchnię dróg, rowy i przepusty, a także udrożniliśmy studzienki i kratki ściekowe. Większość zaplanowanych jeszcze zadań utrzymaniowych zrealizujemy w tym miesiącu, a pozostałe (ok. 10) zakończymy w październiku br. Zakładamy, że wykorzystamy wszystkie środki, które zostały do tej pory przyznane GDDKiA z rezerwy celowej na usuwanie skutków powodzi.
Łączna, szacunkowa wartość wszystkich zadań, zarówno zrealizowanych jak i planowanych, które związane są z usuwaniem skutków powodzi, to ponad 480 mln zł.
Województwo opolskie
W woj. opolskim w 2024 r. zrealizowaliśmy 50 zadań utrzymaniowych związanych z usuwaniem skutków powodzi na kwotę ponad 10 mln zł, a w tym roku kolejne blisko 70 zadań na kwotę blisko 5 mln zł. Były to prace w zakresie m.in. odbudowy chodników, naprawy skarp nasypów, stożków obiektów mostowych, oczyszczenie przestrzeni pod obiektami i odnowienia zniszczonego oznakowania. Oczyściliśmy też nawierzchnię dróg, rowy i przepusty, a także udrożniliśmy studzienki i kratki ściekowe.
W związku z uszkodzeniami powstałymi w trakcie powodzi, rozpoczęliśmy również działania o charakterze inwestycyjnym.
Przebudujemy DK46 w Kamienicy, a DK45 w Krapkowicach i DK94 w Skorogoszczy zostaną rozbudowane i wzmocnione na wypadek podobnych sytuacji w przyszłości. Z kolei nad rzeką Biała Głuchołaska w ciągu DK40 w Głuchołazach budujemy most jednoprzęsłowy oraz kanalizację deszczową. Projekt nowej przeprawy jest gotowy, a prace budowalne ruszyły w czerwcu br.
Więcej informacji na stronie Oddziału GDDKiA w Opolu.
Województwo dolnośląskie
Uszkodzenia związane z powodzią wystąpiły na drogach krajowych, ekspresowych i autostradach, obejmując praktycznie wszystkie rejony Dolnego Śląska. Największe szkody dotknęły okolice Kotliny Kłodzkiej. Jeszcze w 2024 roku zakończyliśmy kilkadziesiąt zadań obejmujących naprawy nawierzchni, odtworzenie poboczy, czyszczenie systemów odwodnienia i zabezpieczenie obiektów inżynierskich. W 2025 roku wciąż kontynuujemy działania odtworzeniowe na 39 zadaniach. Prace obejmowały m.in. odcinek DK35 Mieroszów - Kowalowa, DK3 w Piechowicach, A4 Zgorzelec - Krzyżowa, S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą i w okolicy węzła Legnica Południe oraz DK33 w Wilkanowie i w Żelaźnie.
Łącznie w latach 2024-2025 na usuwanie skutków powodzi na Dolnym Śląsku przeznaczyliśmy blisko 10 mln zł.
Więcej informacji na stronie Oddziału GDDKiA we Wrocławiu.
Pozostałe rejony Polski
W ubiegłorocznej powodzi najbardziej poszkodowane zostały woj. opolskie i dolnośląskie. Nie oznacza to jednak, że wielka woda całkowicie ominęła inne obszary naszego kraju. W woj. lubuskim zrealizowaliśmy do tej pory 10 zadań o wartości blisko 1 mln zł, a w woj. małopolskim 83 zadania o wartości ok. 9 mln zł.
W woj. śląskim intensywne opady spowodowały liczne zalania jezdni oraz uszkodzenia infrastruktury drogowej, głównie na autostradzie A1, gdzie doszło do uszkodzenia skarp. Duże problemy odnotowano w Częstochowie, gdzie doszło do przerwania skarpy zbiornika oraz zalania jezdni, a także w rejonie Pyrzowic i Raciborza.
Choć niektóre odcinki dróg były wyłączone z ruchu, szkody częściej powodowały deszcze niż wylewy rzek. W związku z ubiegłoroczną powodzią w województwie śląskim zrealizowaliśmy już 167 zadań o łącznej wartości ponad 4,5 mln zł. Pełne zakończenie działań związanych z usuwaniem skutków ubiegłorocznej powodzi przewidujemy do końca października br.
Bardziej odporna infrastruktura
Celem większych działań inwestycyjnych będzie zarówno pełne usunięcie skutków powodzi, jak i zabezpieczenie istniejącej infrastruktury. Zostanie ona przebudowana w taki sposób, aby była bardziej odporna na podobne zjawiska, które mogą się wydarzyć w przyszłości.
Zanim rozpoczną się roboty budowlane na dużych inwestycjach, konieczne jest przygotowanie szczegółowej dokumentacji oraz uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych. Jest to gwarancja, że prace, gdy już ruszą, zostaną wykonane w należyty sposób.