W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Intensywny czas dla branży utrzymaniowej

03.08.2021

Jakie są plany przetargowe GDDKiA na prace utrzymaniowe w tym i przyszłym roku? Jakie problemy zaobserwowaliśmy podczas realizacji tych prac? Odpowiedzi na te pytania mogli poznać uczestnicy spotkania zorganizowanego w formule hybrydowej, które odbyło się 3 sierpnia. Na spotkaniu nie zabrakło też czasu na dyskusję i sugestie ze strony zaproszonych firm i organizacji branżowych.

Zdjęcie poglądowe. Odcinek autostrady A1

W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele firm utrzymaniowych, organizacji branżowych (Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Polski Kongres Drogowy), Ministerstwa Infrastruktury i Prokuratorii Generalnej RP. Obecni byli również przedstawiciele Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad oraz pracownicy GDDKiA. 


- W realizacji mamy obecnie ponad 1,6 tys. km dróg z Programu Budowy Dróg Krajowych i Programu budowy 100 obwodnic. Kolejne 3 tys. km dróg jest na etapie przetargu lub przygotowania. Te trasy, wraz z już istniejącą infrastrukturą, trzeba będzie odpowiednio utrzymać. Stałe podnoszenie standardu przejezdności i bezpieczeństwa jest to naszym wspólnym zadaniem - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

102 przetargi w 2021 r.

Wraz z rozwojem sieci drogowej, znacząco rośnie też znaczenie i zakres prac utrzymaniowych. Od początku tego roku ogłosiliśmy 46 postępowań przetargowych na utrzymanie dróg krajowych. Kolejne 31 przetargów ogłosimy do 30 września, a 25 do 31 grudnia 2021 r. Spośród postępowań zaplanowanych na dwa ostatnie kwartały tego roku, 28 dotyczyć będą całorocznego utrzymania dróg, a 28 poszczególnych asortymentów robót.
Łącznie w tym roku ogłoszonych zostanie 102 przetargów na kwotę ok. 3,5 mld zł.

Ambitne plany na rok 2022

Rozumiemy, jak ważna dla firm wykonawczych jest znajomość długookresowych planów GDDKiA w zakresie ogłaszania przetargów na prace utrzymaniowe. Dlatego już teraz przedstawiamy nasze założenia dotyczące przyszłego roku, który zapowiada się równie intensywnie jak obecny.
W pierwszym kwartale 2022 r. planujemy ogłoszenie 31 postępowań na prace utrzymaniowe, 21 chcemy ogłosić w drugim kwartale, a w kolejnych odpowiednio 11 i 25. 
Łącznie w przyszłym roku planujemy ogłoszenie 88 postępowań przetargowych na kwotę ok. 2,1 mld zł. 28 z nich dotyczyć będzie całorocznego utrzymania dróg krajowych, a 60 poszczególnych asortymentów robót.

Apelujemy o rzetelną wycenę prac

Średnia wartość składanych ofert w przetargach utrzymaniowych waha się od ok. 70 do 102 proc. budżetu zamawiającego. Przedstawiając plany przetargowe na lata 2021 i 2022, zaapelowaliśmy po raz kolejny o rzetelną wycenę ofert składanych przez wykonawców. Również pod kątem aktualnych kosztów usług i materiałów oraz dostępności na rynku niezbędnych kadr oraz sprzętu. 


- Często dostrzegamy duże rozbieżności pomiędzy naszymi szacunkami, a ofertami składanymi przez niektóre firmy. Ze swojej strony na pewno dopilnujemy, żeby nasze oczekiwania względem jakości utrzymania zostały spełnione. Dlatego też prosimy o rozwagę przy składaniu ofert - podkreślił Szef GDDKiA.

Nowe umowy utrzymaniowe

Na spotkaniu poruszona została kwestia opracowanych wzorców umów na całoroczne, zagregowane utrzymanie oraz rozproszone umowy asortymentowe. Podkreślono, że przed wszczęciem postępowań przetargowych dokumentacja wzorcowa będzie dostosowywana do specyfiki danego zadania oraz, że w przyszłości może być ona modyfikowana.


- Wzorce umów będą udoskonalane. I to w oparciu zarówno o wnioski z pozytywnych jak i negatywnych doświadczeń zebranych podczas realizacji zadań utrzymaniowych - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Bieżące problemy i propozycje

Otwarta rozmowa o problemach jest najlepszą drogą do ich rozwiązania. Dlatego podczas spotkania nie zabrakło też tematów trudnych. Wskazaliśmy m.in. na przypadki używania przez niektórych wykonawców środków biobójczych (przeznaczonych do wybiórczego zwalczania chwastów) w wysokich stężeniach w celu uniknięcia konieczności koszenia. Problem stanowi też nieutrzymywanie właściwych, wymaganych umowami stanów magazynowych środków do zimowego utrzymania dróg czy nieodpowiednie nimi gospodarowanie. 
Zdarzały się też przypadki, że sprzęt przeznaczony do realizacji prac wyłącznie dla GDDKiA wykorzystywany był do prowadzenia działań na terenie innych zarządców infrastruktury (co potwierdził system GPS).
Zarejestrowaliśmy również kłopoty z jakością wykonywanych robót czy pozostawianiem na długi czas nienaprawionych barier. Podobnie w obszarze działań podejmowanych w postępowaniach przetargowych, których skutkiem może być brak możliwości zapewnienia utrzymania.
Jak najkrótsza zajętość pasa drogowego i jak najmniejsze problemy dla użytkowników stanowią dla nas priorytet. Dlatego też wśród problemów wskazaliśmy również wdrażanie na drogach nieoptymalnych tymczasowych organizacji ruchu oraz nieprzekazywanie do GDDKiA informacji o podejmowanych działaniach i utrudnieniach.
Na spotkaniu przedstawiliśmy też nasze propozycje dotyczące koszenia trawy i utrzymania zieleni, a także możliwych do wdrożenia na szerszą skalę rozwiązań innowacyjnych. Znalazły się wśród nich odnawialne źródła energii oraz zieleń ochronna w zastępstwie zasłon przeciwśnieżnych i osłon przeciwolśnieniowych.

Jesteśmy otwarci na dyskusję

Spotkanie zakończyła dyskusja z udziałem zaproszonych gości. Wśród postulatów zaprezentowanych przez firmy utrzymaniowe znalazły się m.in. sugestie zmian w zakresie wyceny kontraktów, kalkulacji ryzyka czy mechanizmu waloryzacji. Poruszono też kwestię kalendarza przetargów, zwiększenia wynagrodzenia gwarantowanego (które obejmuje środki za zarządzanie kontraktem i gotowość do zimowego utrzymania), wymagań w zakresie doświadczenia personelu oraz utrzymania barier drogowych. Padła również propozycja ujednolicenia zasad oceny doświadczenia kadr w procedurach przetargowych poszczególnych oddziałów GDDKiA.
Kolejne spotkanie z przedstawicielami firm utrzymaniowych odbędzie się przed rozpoczęciem sezonu zimowego 2021/2022.
Zachęcamy do zapoznania się z treścią prezentacji przedstawionej podczas spotkania.

Materiały

Spójne podejście do umów utrzymaniowych, sierpień 2021 r
Spojne​_podejscie​_do​_umow​_utrzymaniowych.pdf 3.86MB

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}