W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejne dofinansowanie w rękach GDDKiA

23.06.2023

Otrzymaliśmy wyniki konkursu CEF 2021-2027 oraz potwierdzenie uzyskania dofinansowania ze środków UE (pula ogólna - wszystkie kraje członkowskie UE) na realizację drogi ekspresowej S12 od MOP Teosin - Dorohusk (granica Państwa). Komponent GDDKiA dot. S12 będzie wdrażany w ramach polsko - ukraińskiego projektu nakierowanego na zwiększenie dostępności transportowej pomiędzy UE/Polska a Ukrainą.

Węzeł Piaski Wschód w ciągu dróg S12/S17
Jestem niezmiernie zadowolony, że Polska po raz kolejny jest największym beneficjentem środków w ramach naboru CEF. Droga ekspresowa S12 to ważny element Korytarzy Solidarności, który poprawi przepustowość na polsko-ukraińskich przejściach granicznych – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.  

 

- To ogromny sukces. Polska jest wśród największych beneficjentów CEF2. Otrzymaliśmy ponad 4 miliardy złotych dofinansowania na realizację kilkunastu projektów. Znacząco wyprzedziliśmy duże kraje europejskie, takie jak Francja czy Niemcy. Polska należy do najskuteczniejszych krajów w pozyskiwaniu środków europejskich. Jesteśmy wiarygodnym partnerem dla Komisji Europejskiej, która podkreśla, że w konkursach zwycięża ten, kto przedstawia dojrzałe propozycje projektowe i terminowo realizuje zaplanowane przedsięwzięcia - powiedział minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

Kooperacja przy wdrażaniu projektu

Komponenty projektu będą wdrażane przez trzech partnerów z Polski. Będzie to GDDKiA w zakresie realizacji wskazanego odcinka S12, Ministerstwo Finansów (KAS) w zakresie aplikacji mobilnej dla kierowców ciężarówek dedykowanej dla umawiania terminu odprawy granicznej na przejściach granicznych w Dorohusku, Hrebennem i Korczowej oraz Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych z siedzibą w Chełmie w ramach kompleksowej dokumentacji technicznej dla budowy terminala drogowego w Okopach. We wdrażaniu projektu wezmą udział  partnerzy z Ukrainy (Służba Celna i Ukravtodor).

Wartość komponentu GDDKiA (S12)

Koszty całkowite to kwota 93,2 mln euro, w tym koszty kwalifikowalne to 76,3 mln euro, a wkład ze środków UE to 38,2 mln euro.

Wysokie noty w konkursie

Ewaluatorzy projektu docenili bardzo wysoką jakość i dojrzałość przygotowanej przez GDDKiA dokumentacji aplikacyjnej. W raporcie dot. oceny projektu podkreślono m.in. perfekcyjne przygotowanie opisu zakresu działań oraz analizy kosztów i korzyści. Projekt uzyskał bardzo wysoką ocenę tj. 22,5 na 25 pkt.

CEF - Łącząc Europę

CEF to instrument finansowy zarządzany przez Komisję Europejską, która dokonuje wyboru projektów do dofinansowania w wyniku ogłaszanych konkursów. Tylko najważniejsze w skali całej UE projekty, w dodatku konkurencyjne wobec zgłoszeń z innych państw członkowskich, mają szansę otrzymać dofinansowanie. CEF wspiera trzy obszary: sieć transportową, energetyczną oraz telekomunikacyjną. Więcej o projektach GDDKiA z CEF piszemy na naszej stronie internetowej perspektywa 2014-2020 i perspektywa 2021-2027.

Skutecznie wydatkujemy środki budżetowe na budowę dróg i wykorzystujemy unijne dofinansowanie

19 czerwca pisaliśmy o ostatniej umowie w ramach POIiŚ zawartej przez GDDKiA. W sumie jest ich 83! Łączna wartość tych inwestycji wynosi 90 mld zł, a wysokość dofinansowania ze środków UE to ponad 43 mld zł. Po raz kolejny wykonanie budżetu państwa przez GDDKiA w ostatnim roku wyniosło 99,9 proc. i ponad 93 proc. z Krajowego Funduszu Drogowego (KFD).

UE

{"register":{"columns":[]}}