W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Mamy decyzję środowiskową dla obwodnicy Kostrzyna nad Odrą

18.03.2024

To jeden z kluczowych dokumentów w procesie przygotowania inwestycji. Burmistrz Kostrzyna nad Odrą wydając decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (decyzja środowiskowa) dla budowy obwodnicy miasta w ciągu DK31, zatwierdził wariant przebiegu drogi. 9-kilometrowa trasa poprowadzona będzie nowym śladem po północno-zachodniej stronie miasta.

Kostrzyn nad Odrą - mapa

W trakcie procedury wydawania decyzji, ze względu na przygraniczne położenie planowanej obwodnicy, przeprowadzone zostało również postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania inwestycji na terytorium Republiki Federalnej Niemiec, przy udziale strony niemieckiej. Wpłynęło to m.in. na wydłużenie procesu wydawania decyzji. 

Uzyskanie decyzji środowiskowej umożliwia również dokończenie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i przejście do kolejnego etapu - przygotowania dokumentów i ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji.

Wariant przebiegu drogi zatwierdzony decyzją

Już na etapie prac przygotowawczych samo wskazanie wariantów przebiegu drogi było wyzwaniem. W otoczeniu miasta nie ma bowiem możliwości ominięcia obszaru Parku Krajobrazowego Ujście Warty. Na wschód od obecnego mostu drogowego nad Wartą, linii kolejowej oraz drogi DK22 rozpościerają się tereny parku, dlatego wybór obejścia miasta na zachód od obecnego mostu nie ma alternatywy na wschodzie. 

Zatwierdzony do realizacji decyzją wariant przebiegu nowej drogi wskazaliśmy we wniosku jako preferowany. Planowana inwestycja przebiegać będzie od strony północno-zachodniej miasta i w całości zostanie poprowadzona po nowym śladzie. Początek obwodnicy zlokalizowany będzie na wysokości Fortu Sarbinowo, następnie trasa przez ok. 2,5 km prowadzić będzie na północny zachód poprzez tereny leśne, aż do skrzyżowania z linią kolejową nr 273. Następnie droga przebiegać będzie w kierunku zachodnim, omijając Osiedle Drzewice i łukiem kierować się będzie poprzez tereny nieużytków na południe w stronę II obszaru Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Dalej przekroczy rzekę Wartę mostem, który przechodzić będzie w estakadę na terenach zalewowych. Następnie obwodnica wiaduktem przecinać będzie linię kolejową nr 203. W rejonie Starego Miasta obwodnica włączona zostanie, poprzez skrzyżowanie, do dróg krajowych DK22 i DK31. Długość odcinka w tym wariancie wynosi ponad 9 km i zakłada budowę czterech skrzyżowań. 

Jedna z sześciu z Programu budowy 100 obwodnic

Obwodnica Kostrzyna nad Odrą jest jedną z sześciu zaplanowanych do realizacji w województwie lubuskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Pozostałe obwodnice to:   

  • Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22, która jest już na etapie realizacji, 
  • Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29, dla której 7 marca podpisaliśmy umowę na realizację w systemie Projektuj i buduj, 
  • Wschowy w ciągu DK12, dla której została już wydana decyzja środowiskowa, 
  • Dobiegniewa w ciągu DK22 oraz Przytocznej w ciągu DK24, które są na etapie procedury wydawania decyzji środowiskowej. 
{"register":{"columns":[]}}