W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Minimalizujemy skutki suszy przy drogach, ale nie kosztem bezpieczeństwa

09.06.2023

GDDKiA analogicznie jak w poprzednim roku reaguje na zmieniające się warunki pogodowe. Wdrożyliśmy specjalne zasady utrzymania dróg krajowych w kontekście suszy. Dotyczą one jednak tylko tych miejsc, gdzie ich zastosowanie nie powoduje niebezpieczeństwa dla użytkowników dróg. Tematyka zieleni przy istniejących i nowobudowanych drogach realizowana jest przez GDDKiA z uwzględnieniem potrzeb ochrony przyrody, zdrowia i warunków życia ludzi.

Koszenie pasa drogowego. Specjalistyczny pojazd do koszenia trawy z wysięgnikiem wyposażonym w kosiarkę w trakcie pracy. Pojazd porusza się poboczem drogi kosząc pas drogowy.

Kosić czy nie kosić? Oto jest pytanie…

Jednym z elementów bieżącego utrzymania dróg krajowych jest prowadzenie regularnego koszenia pasa drogowego. Wpływa to na bezpieczeństwo ruchu i sprawne działanie odwodnienia. Klimat jednak się zmienia. Podobnie jak w poprzednim roku doświadczamy w Polsce długich okresów bez opadów atmosferycznych, co sprzyja suszy. Przeciwdziałając temu niekorzystnemu zjawisku, już w poprzednim roku ograniczyliśmy powierzchnie koszenia pasów zieleni przy drogach krajowych.

Co do zasady, pełne koszenie całego pasa drogowego przeprowadzane jest jeden raz w roku. Następne koszenie uzależnione jest od panujących warunków atmosferycznych. Terminy i zakresy koszenia uzależnione są od tempa wegetacji roślin oraz określane są pod kątem zachowania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, funkcjonowania infrastruktury drogowej i towarzyszącej oraz minimalizacji zjawiska suszy hydro-geologicznej.

Bezpieczeństwo użytkowników dróg zawsze jest priorytetem!

Podkreślamy jednak, że bezpieczeństwo użytkowników naszych dróg, bez względu na okoliczności, to priorytet numer jeden i to nie podlega jakiejkolwiek dyskusji. Dlatego w kwestii przeciwdziałania przesuszeniu gleby, wyłączone z tego postępowania są miejsca związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego i efektywnym działaniem systemu odwodnienia.

Bujna roślinność nie może ograniczać widoczności ani przesłaniać znaków drogowych. Z kolei system odwodnienia musi zapewnić sprawne odprowadzenie wody z jezdni, ponieważ od tych aspektów bezpośrednio zależy bezpieczeństwo na drodze.

{"register":{"columns":[]}}