W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowa informacja kierunkowa

18.09.2023

Z danych opublikowanych przez Komendę Główną Policji wynika, że w 2022 r. nieprawidłowa zmiana pasa ruchu była przyczyną 530 wypadków drogowych spowodowanych przez kierujących, w których śmierć poniosły 52 osoby, a 648 zostało rannych. Chcąc poprawić czytelność węzłów drogowych a więc i bezpieczeństwo kierowców, zastosowaliśmy doświadczalnie, na wybranych odcinkach dróg krajowych, oznakowanie poziome informujące o numerze drogi do której prowadzi dany pas ruchu, ale również o miejscowości kierunkowej (na obwodnicach dużych aglomeracji miejskich). Aby poznać opinię kierowców na temat przedstawionych rozwiązań przygotowaliśmy krótką ankietę. Zapraszamy do jej wypełnienia.

S7 Warszawa Lotnisko - Lesznowola tuż przed otwarciem do ruchu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jako zarządca największej sieci dróg w Polsce, wielokrotnie w swoich pracach podejmuje działania służące poprawie bezpieczeństwa na drogach krajowych.  

W grudniu 2022 r. przekazany został do Ministra Infrastruktury projekt zmian do rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.   

Pomimo licznych nowelizacji dokumentu, po prawie dwóch dekadach jego obowiązywania wiele z przyjętych rozwiązań nie odpowiada na wyzwania jakie obecnie stoją przed polską branżą drogową.  

Jednym z zaproponowanych w dokumencie rozwiązań jest możliwość umieszczanie numerów dróg na pasach ruchu w miejscach, gdzie skomplikowany układ drogowy może powodować trudności z wyborem właściwego kierunku jazdy, np. wielopasowy przekrój autostrady, drogi ekspresowej itp. 

oznakowanie

Chcąc poprawić czytelność węzłów drogowych GDDKiA zastosowała doświadczalnie, na wybranych odcinkach dróg krajowych, oznakowanie poziome informujące o numerze drogi do której prowadzi dany pas ruchu, ale również o miejscowości kierunkowej (na obwodnicach dużych aglomeracji miejskich).  

W ramach programu pilotażowego GDDKiA zidentyfikowała również miejsca na bardziej skomplikowanych węzłach, na których wskazane będzie dodatkowe doznakowanie miejscowości kierunkowych za pomocą napisów w formie oznakowania poziomego, w rozmiarze każdorazowo dopasowywanym tak, aby miejscowość kierunkowa mieściła się w granicach pasa ruchu. Na przykładzie poniższych miejscowości kierunkowych zastosowano pomniejszenie do 75 proc. wielkości napisów określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Każdorazowo napisy te będą dostosowane do: 

  • do wielkości liter w zależności od ich liczby w nazwie miejscowości kierunkowej; 
  • lokalizacji na pasie  ruchu w zależności od liczby napisów na jezdni.  

oznakowanie

Chcąc poznać opinię kierowców na temat przedstawionych rozwiązań przygotowaliśmy krótką ankietę: Link do ankiety

Poznanie opinii kierowców w sprawie będzie stanowiło cenny głos w dyskusji na temat zasadności  
i zakresu wprowadzenia zmian w obowiązujących przepisach. 

https://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html

{"register":{"columns":[]}}