W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowe ładowarki przy drogach szybkiego ruchu. Poznaliśmy chętnych do ich budowy

16.04.2025

Otworzyliśmy oferty w przetargu na dzierżawę miejsc pod budowę i obsługę ogólnodostępnych, szybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych na 31 Miejscach Obsługi Podróżnych. Swoje propozycje przesłało siedem podmiotów. Przystąpiliśmy do weryfikacji otrzymanych ofert.

Zdjęcie ukazuje fragment stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Na pierwszym planie widoczny jest uchwyt ładowarki z napisem „CHARGE” oraz różnymi gniazdami oznaczonymi literami „M”, „K” i „C”. Obok znajduje się znak ostrzegawczy z symbolem pioruna i napisem „NIE DOTYKAĆ! NIEBEZPIECZEŃSTWO”. W tle można dostrzec znak parkingowy oraz niebo z lekkim zachmurzeniem. Na urządzeniu widnieje logo firmy „greenway”.

Przetarg na dzierżawę miejsc do ładowania dotyczył MOP-ów w ciągu autostrad A1, A2, A4 i dróg ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61.  

Czas na ocenę ofert

Oferty w przetargu złożyło siedem podmiotów. Pięć z nich chce wybudować szybkie stacje ładowania na wszystkich 31 MOP-ach. Taką ofertę złożyły firmy Fastned, Ekoen, Greenway Polska oraz konsorcja Tesla Poland i Tesla Germany oraz Brand Rock i Plus International. Ponadto konsorcjum Allego Poland i Allego, a także firma Tauron Nowe Technologie złożyły oferty na wybrane przez siebie MOP-y. 

Kryterium oceny ofert w przetargu obejmuje:  

  • czynsz podstawowy (50 proc.) – stawka za 1 m² powierzchni dzierżawy pod stację ładowania proponowana przez oferenta, który minimalnie mógł zaproponować 1 zł za m2, 

  • czynsz od przychodu (50 proc.) – stawka w procentach od przychodu (ze stacji ładowania) proponowana przez oferenta. Nie było minimalnego poziomu określonego dla stawki. 

Z podsumowaniem złożonych ofert można zapoznać się na naszej stronie internetowej

Gdzie planujemy uruchomić szybkie ładowarki

W ramach umowy dzierżawca będzie miał obowiązek wybudować i obsługiwać stacje ładowania dla samochodów osobowych i ciężarowych. Dla tych pierwszych to cztery miejsca (cztery punkty) o docelowej, łącznej mocy 600 kW, w tym min. dwa punkty o mocy min.150 kW. 

Dla pojazdów ciężarowych docelowa, minimalna łączna moc to 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW.  

Wyjątkiem będzie MOP Zbójecka Góra na S7, gdzie docelowa, minimalna łączna moc ładowania to 1500 kW (w tym jeden punkt ładowania o min. mocy 350 kW). 

Umowy zostaną zawarte na 20 lat.  

Lista MOP-ów objętych przetargiem: 

  • A1 – Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód, Wierzchowisko Wschód i Zachód (wszystkie w woj. śląskim), 

  • A2 – Ciosny Północ i Południe (woj. łódzkie), 

  • A4 – Krajków Północ (woj. dolnośląskie), Prószków (woj. opolskie), Paszczyna Południe, Chotyniec, Hruszowice (trzy w woj. podkarpackim), 

  • S3 – Lisiny Wschód i Zachód (woj. lubuskie), Przybiernów Wschód i Zachód (woj. zachodniopomorskie), 

  • S7 – Zbójecka Góra (woj. małopolskie), Pepłowo Wschód i Zachód (woj. mazowieckie), 

  • S8 – Ochędzyn i Niwiska (woj. łódzkie), 

  • S17 – Niwa Babicka (woj. lubelskie), 

  • S19 – Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie), Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie), 

  • S61 – Górki Wschód i Zachód (woj. podlaskie), Niekrasy Wschód i Zachód (woj. warmińsko-mazurskie). 

Kolejne ładowarki na MOP-ach

Planujemy, że do końca 2025 roku, na siedmiu MOP-ach wyposażonych w stacje paliw tradycyjnych i gastronomię, zostaną uruchomione ładowarki dla pojazdów osobowych o łącznej mocy co najmniej 300 kW. Dotyczy to MOP-ów: 

  • A2 – Ostrów Kania Północ i Południe (woj. mazowieckie), 

  • S6 – Kamień Północ i Południe (woj. pomorskie), 

  • S19 – Obroki Wschód i Zachód (woj. lubelskie), 

  • S17 – Pilawa (woj. mazowieckie). 

To nie koniec

W tym roku zamierzamy także ogłosić przetargi na dzierżawę 48 MOP-ów o docelowej funkcji komercyjnej. Do chwili obecnej zostały ogłoszone postępowania na 16 MOP-ów. Wyłoniony dzierżawca będzie miał obowiązek wybudowania stacji paliw konwencjonalnych oraz gastronomii. Warunki przetargu przewidują też możliwość wybudowania ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, zgodnych z zapisami AFIR. Przypomnijmy, że zgodnie z AFIR dla MOP-ów na sieci bazowej TEN-T dla pojazdów osobowych to cztery miejsca (cztery punkty) o docelowej, łącznej mocy 600 kW, w tym min. dwa punkty po 150 kW, a dla ciężarowych docelowa, minimalna łączna moc to 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW. Dla MOP-ów na sieci kompleksowej TEN-T docelowa, minimalna łączna moc ładowania to 1500 kW (w tym jeden punkt ładowania o min. mocy 350 kW). 

{"register":{"columns":[]}}