W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Wstecz

Obwodnica Leżajska w ciągu DK77 - I i II etap

Podstawowe informacje
Nr drogi
DK77
Nazwa odcinka
obwodnica Leżajska - I i II etap
Długość - I etap
4,1 km
Długość - II etap
3,6 km
Lata realizacji
2011 – 2014
Wartość projektu
136 994 694,07 zł
System realizacji
Tradycyjny
Oddział GDDKiA
Rzeszów

  • Rozwiń tekst

    W użytkowaniu

    ikona samochodu osobowego
    Otwarcie drogi na zasadach stałej organizacji ruchu - etap I
    25 września 2013 r.
    ikona samochodu osobowego
    Otwarcie drogi na zasadach stałej organizacji ruchu - etap II
    31 października 2014 r.

Opis inwestycji

Budowa I i II etapu drogi obwodowej miasta Leżajska od km 91+350 do km 99+067 o długości 7,7 km była współfinansowana z funduszy Unii Europejskiej ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Do podstawowych celów inwestycji należało odciążenie centrum miasta od ruchu tranzytowego. Wyprowadzenie tranzytowego ruchu ciężkiego poza centrum Leżajska wpłynęło pozytywnie na poziom bezpieczeństwa ruchu na terenie miasta oraz spowodowało zmniejszenie niekorzystnego oddziaływania na otoczenie (przede wszystkim doprowadziło do zmniejszenia emisji hałasu i poziomu zanieczyszczenia powietrza w gęsto zabudowanym centrum miasta).

Przebieg drogi

Projektowana inwestycja położona jest w całości w obszarze administracyjnym województwa podkarpackiego, powiecie leżajskim (gmina: Nowa Sarzyna, Leżajsk Miasto, gmina Leżajsk). Początek projektowanego odcinka znajduje się w m. Jelna w gminie Nowa Sarzyna zaś koniec projektowanego odcinka znajduje się w m. Wierzawice w gminie Leżajsk.

Podstawowe parametry techniczne
  • klasa techniczna - GP,
  • prędkość projektowa – 80 km/h,
  • prędkość miarodajna – 100 km/h,
  • liczba pasów ruchu –2
  • szerokość pasa ruchu – 3,5 m,
  • opaska bitumiczna zewnętrzna – 0,5 m,
  • szerokość poboczy gruntowych –2,0 m,
  • skrajnia pionowa – 4,90 m,
  • obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś.
Zakres inwestycji

Budowę drogi obwodowej o długości ok. 7,7 km z dwoma węzłami drogowymi, przebudowę odcinków dróg wojewódzkich nr 875 i 877, powiatowych i gminnych w rejonie projektowanych skrzyżowań z drogą obwodową, budowę dróg obsługujących teren przyległy, budowę wiaduktów drogowych (w tym wiaduktu nad linią kolejową), budowę przejść dla zwierząt oraz elementów ochrony środowiska. Ponadto inwestycja będzie obejmowała przebudowę lub budowę urządzeń towarzyszących z zakresu branży telekomunikacyjnej, energetycznej, gazowej, kanalizacyjnej i wodociągowej.

Obiekty inżynierskie

Wzajemne powiązanie istniejącego układu komunikacyjnego z trasą drogi krajowej DK77 zapewniono poprzez obiekty inżynierskie: wiadukty, przejazdy gospodarcze. Przekroczenia istniejących cieków wodnych zaprojektowano za pomocą obiektów inżynierskich tj. przepustów.

W ramach pierwszego etapu wybudowano dwa obiekty inżynierskie umożliwiające przejazdy gospodarcze pod projektowaną drogą obwodową miasta Leżajsk. Dodatkowo zrealizowano 11 przepustów drogowych umożliwiających zachowanie poprawnej gospodarki wodnej (w tym pełniących również funkcję przejść dla zwierząt). Na drugim etapie wykonano wiadukt drogowy nad linią kolejową nr 068 relacji Lublin – Przeworsk oraz dwa przejazdy gospodarcze. W ramach zapewnienia sprawnego sytemu odwodnienia drogi obwodowej oraz przeprowadzenia przez nasyp wód opadowych z przyległych terenów wybudowano 5 przepustów. Kilka przepustów wyposażono w półki dla płazów.

Węzły i skrzyżowania

Węzeł:

  • węzeł typu WB–  na początku obwodnicy w miejscu skrzyżowania obwodnicy z istniejąca DK77;
  • węzeł w km 5+552 – w miejscu skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 877.

Skrzyżowania jednopoziomowe:

  • rondo w km 2+185 – krzyżuje się z drogą wojewódzką nr 875 i ulicą Tomasza Michałka;
  • trójwlotowe skrzyżowanie skanalizowane w km 3+656 – z drogą łączącą ul. Jagieły;
  • trójwlotowe skrzyżowanie skanalizowane – na końcu obwodnicy w miejscu włączenia do istn. DK77,
Ochrona środowiska

Budowa urządzeń ochrony środowiska (ekrany dźwiękochłonne, nasadzenia zieleni - strefy ekotonowe, przejścia dla małych zwierząt, urządzenia służące zabezpieczeniu i ochronie wód podziemnych).

Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji

Inwestycję podzielono na 2 etapy, które były realizowane w przesunięciu czasowym względem siebie. Etap 1 obejmował budowę drogi obwodowej od ok. 3,6 km lokalnego do włączenia do DK77 tj. do ok. 7,7 km lokalnego do długości 4,1km. Etap 2 od węzła na skrzyżowaniu z DK77 tj. początek obwodnicy do 3,6 kilometra obwodnicy.

 

 

{"register":{"columns":[{"header":"voivodeship","value":"województwo podkarpackie","registerId":20415805,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}