W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Opłaty na sieci autostrad w zarządzie GDDKiA bez zmian

15.02.2021

Korzystanie z większości blisko 4269 km dróg szybkiego ruchu w Polsce jest bezpłatne dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Dotyczy to wszystkich dróg ekspresowych i dużej części autostrad. Przypomnijmy, że sieć autostrad w Polsce ma długość ok. 1712 km, a opłaty za przejazd pojazdami poniżej 3,5 tony ponosimy na odcinkach autostrad o łącznej długości ok. 712 km. Przejazd pozostałym blisko 1000 km autostrad jest bezpłatny.

Autostrada A4 widok na punkt poboru opłat.

Na terenie Polski są trzy odcinki koncesyjne: A1 Rusocin – Nowa Wieś (ok. 152 km), A2 Konin - Świecko (ok. 255 km, z czego odcinek obwodnicy Poznania o długości ok. 17 km jest bezpłatny) oraz A4 Katowice - Kraków (ok. 60 km), na których opłaty pobierają zarządzający autostradą koncesjonariusze. Z kolei na dwóch odcinkach autostrad będących w zarządzie GDDKiA: A2 Konin - Stryków (ok. 99 km) oraz A4 Wrocław - Sośnica (ok. 162 km) za pobór opłat do 30 czerwca 2020 r. odpowiadał Główny Inspektorat Transportu Drogowego, a od 1 lipca 2020 r. Szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Odpowiada on nie tylko za pobór opłaty za przejazd płatnymi odcinkami autostrad, ale również za pobór opłaty elektronicznej za przejazd po drogach krajowych dla pojazdów powyżej 3,5 tony, a także za utrzymanie, eksploatowanie i rozwijanie elektronicznego systemu poboru opłat. Natomiast właścicielem Krajowego Systemu Poboru Opłat i poszczególnych elementów, które wchodzą w jego skład, w tym Elektronicznego Systemu Poboru Opłat viaTOLL, jest Minister Finansów.

Ile zapłacimy za przejazd autostradą?

Każdy z koncesjonariuszy ma inne stawki za przejazd kilometra autostrady, które wynikają z zawartych umów koncesyjnych.

Autostrada A1: Rusocin - Nowa Wieś zobacz obowiązujące stawki 

Pojazdy kategorii 1 (w tym motocykle) stawka za przejazd 1 km - 20 groszy.

 

Autostrada A2: Świecko - Konin zobacz obowiązujące stawki 

Odcinek Świecko - Nowy Tomyśl pojazdy kategorii 1 (w tym motocykle) stawka za przejazd 1 km - 20 groszy.

Odcinek Nowy Tomyśl - Konin pojazdy kategorii 1 (w tym motocykle) stawka za przejazd 1 km - 46 groszy.

 

Autostrada A4: odcinek Katowice - Kraków zobacz obowiązujące stawki 

Pojazdy kategorii 1 (z wyłączeniem motocykle) stawka za przejazd 1 km - ok. 39 groszy (gotówką lub kartą) lub ok. 26 groszy przy płatnościach automatycznych. Stawka za przejazd motocyklem to ok. 20 groszy za 1 km.

 

Z kolei na odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA i objętych systemem viaTOLL, z manualnym lub elektronicznym systemem poboru opłat, stawki są jednakowe. Wynikają z rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie stawek opłat za przejazd autostradą.

Autostrada A2 Konin - Stryków oraz A4 Wrocław (węzeł Bielany Wrocławskie) - Sośnica (węzeł Sośnica) - zobacz obowiązujące stawki 

Stawka opłaty za przejazd 1 km autostrady dla pojazdów kategorii 1 (motocykle) wynosi 5 groszy.

Stawka opłaty za przejazd 1 km autostrady dla pojazdów kategorii 2 (pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony) wynosi 10 groszy.

Dodatkowo na autostradzie A4 od SPO Kleszczów (węzeł Kleszczów) do PPO Sośnica (węzeł Sośnica) dla pojazdów osobowych (o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony) i motocykli obowiązuje stawka zero złotych.

Kolejne autostrady w budowie

Największy autostradowy plac budowy to odcinek pomiędzy Tuszynem i początkiem obwodnicy Częstochowy. To łącznie 81 kilometrów podzielonych na pięć kontraktów (cztery w woj. łódzkim i jeden w woj. śląskim), na których prace przy budowie trzypasowej trasy prowadzone są pod ciągłym ruchem. Kierowcy mają obecnie do dyspozycji nową betonową jezdnię na całej długości czterech odcinków (trzy w woj. łódzkim i jeden w śląskim): Tuszyn - Piotrków Trybunalski, Kamieńsk - Radomsko i Radomsko - granica województwa łódzkiego i śląskiego oraz od granicy województw do początku autostradowej obwodnicy Częstochowy. To blisko 57 km trasy, na których dostępne są po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Na kolejnych czterech kilometrach, czyli początkowym fragmencie odcinka Piotrków Trybunalski - Kamieńsk, kierowcy jadą po wschodniej jezdni, mając na razie po jednym pasie ruchu.

Budowa całej autostrady A1, zarówno w województwie śląskim jak i łódzkim, zakończy się w 2022 r. Już w tym roku planujemy oddanie do ruchu łącznie 39,6 km tej trasy na odcinkach: Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe (15,9 km), Kamieńsk - Radomsko (16,7 km) oraz Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego (7 km). Po oddaniu tych odcinków kierowcy będą mieć do dyspozycji dwie jezdnie z trzema pasami ruchu, a z końcem br. na pozostałych dwóch odcinkach będzie co najmniej jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu. Trzema pasami na całym odcinku Tuszyn - początek obwodnicy Częstochowy pojedziemy w 2022 r. 

Oprócz prac na A1 trwa również budowa 70 km południowej jezdni przyszłej A18. Wykonawcy przygotowują też dokumentację niezbędną do rozpoczęcia prac budowlanych na blisko 30 km A2 pomiędzy końcem obwodnicy Mińska Mazowieckiego a węzłem Siedlce Zachód. W przetargu na realizację są kolejne odcinki A2 do Białej Podlaskiej o łącznej długości ponad 63 km, a w przetargu na wyłonienie wykonawcy projektu budowlanego 32 km autostrady od Białej Podlaskiej do granicy z Białorusią. Powstają również plany rozbudowy autostrady A4 na Dolnym Śląsku.

O obecnej sieci autostrad pisaliśmy niedawno tutaj. Docelowa sieć autostrad w Polsce, wraz z planowaną autostradą A50 stanowiącą południową cześć Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, wynosić będzie ok. 2100 km.

{"register":{"columns":[]}}