W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Program budowy 100 obwodnic - sprawdzamy postęp prac

27.12.2022

13 kwietnia 2021 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100). Jako GDDKiA jesteśmy odpowiedzialni za realizację tego rządowego Programu. Od tego roku kierowcy korzystają już z obwodnic Smolajn w ciągu DK51 (woj. warmińsko-mazurskie) oraz Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie). Prowadzimy intensywne prace przygotowawcze dla 82 obwodnic. Trzynaście kolejnych jest już na etapie realizacji. Dla trzech obwodnic trwają obecnie przetargi na wybór wykonawcy.

DK51 obwodnica Smolajn
- Inwestycje realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic poprawią komfort życia mieszkańców i bezpośrednio wpłyną na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Dwie obwodnice już służą kierowcom, a cały Program to ponad 800 km nowych dróg, które wyprowadzą ciężki ruch z miast i mniejszych miejscowości - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. 

Ruch tranzytowy omija już Smolajny i Brzezie

Pierwszą inwestycją zrealizowaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic jest niemal dwukilometrowa obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51. Udostępniliśmy ją do ruchu 19 sierpnia br. (dwa miesiące przed terminem). Inwestycja obejmowała rozbudowę drogi w istniejącym i budowę częściowo w nowym śladzie. Wybudowano dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, dwie pary zatok autobusowych, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

Od 29 października br. kierowcy korzystają też z obwodnicy Brzezia w ciągu DK25. Obwodnica o długości 8,5 km pozwala ominąć miejscowość Brzezie od południowego zachodu, wyprowadzając ruch tranzytowy z centrum miejscowości. 

Postęp prac

W realizacji jest trzynaście obwodnic o łącznej długości 105,3 km i wartości blisko 2 mld zł. Są to obwodnice: Wąchocka w ciągu DK42 (woj. świętokrzyskie), Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15, Gostynia w ciągu DK12, Grzymiszewa w ciągu DK72, Strykowa w ciągu DK32, Żodynia w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie), Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (woj. lubuskie), Gryfina w ciągu DK31, Szczecinka w ciągu DK20 (woj. zachodniopomorskie), Lipska w ciągu DK79, Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie) oraz Suchowoli i Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie).  

Obecnie trwają postępowania przetargowe na realizację trzech inwestycji z PB100 o łącznej długości 21,9 km. 23 września br. ogłosiliśmy przetargi na zaprojektowanie i budowę dwóch obwodnic: Gorajca w ciągu drogi krajowej nr 74 (woj. lubelskie) oraz Gąsek w ciągu drogi krajowej nr 65 (woj. warmińsko-mazurskie). 6 grudnia br. poznaliśmy oferty na budowę obwodnicy Dzwoli wraz z rozbudową DK74 (woj. lubelskie). 

W przygotowaniu mamy obecnie 82 zadania o łącznej długości 743 km. Cykl przygotowania inwestycji drogowej to proces złożony i długotrwały o czym już informowaliśmy na naszej stronie internetowej. Wymaga on ścisłej współpracy urzędów oraz współdziałania z podmiotami zewnętrznymi. To na tym etapie ustalamy korytarz drogi, analizujemy gdzie i dlaczego będziemy budować nową drogę albo gdzie na pewno nie możemy budować, ponieważ realizowana inwestycja miałaby negatywny wpływ np. na środowisko naturalne. 

Jakie będą parametry przyszłych obwodnic

Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. W takim przekroju powstaną m.in. obwodnice Wąchocka (DK42), Nowego Targu (DK49), Chrzanowa i Trzebini (DK79), Olsztyna i Dywit (DK51), Kalisza (DK25), Pułtuska (DK61), Głogowa (DK12) oraz Legnicy (DK94). 

Cel

Głównym beneficjentem tego Programu są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości. 

Załącznik do uchwały nr 46/2021 Rady Ministrów z 13 kwietnia 2021 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 zawiera również tzw. listę rezerwową, czyli listę zadań inwestycyjnych możliwych do realizacji w ramach PB100. Obwodnice te będą mogły być realizowane w wyniku uzyskania oszczędności przetargowych oraz na skutek rozliczania zadań drogowych oddawanych do ruchu. Ustalenie kolejności zadań kierowanych do realizacji z powyższego załącznika do Programu pozostaje w kompetencji ministra właściwego do spraw transportu. W momencie podjęcia takiej decyzji przez ministra, GDDKiA niezwłocznie opracuje Program Inwestycji (PI) i przystąpi do prac projektowych. 18 listopada br. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji dla obwodnicy Dobrego Miasta (woj. warmińsko-mazurskie), która znajduje się liście zadań rezerwowych PB100.  

Więcej informacji z pełną treścią uchwały i załącznik na stronie Ministerstwa Infrastruktury

Więcej środków na inwestycje

24 maja br. Rada Ministrów podjęła decyzję o zwiększeniu limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych o 2,6 mld zł oraz Programu budowy 100 obwodnic o 115 mln zł. Decyzja obejmuje też podniesienie do 10 proc. limitu waloryzacji dla kontraktów, dla których dotąd był on na niższym poziomie. Pisaliśmy o tym na naszej stronie internetowej.  

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}