W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rusza przerwa zimowa, więc przed nami mnóstwo pracy

14.12.2021

Zimową aurę widać już za oknami, wielkimi krokami zbliża się też zima kalendarzowa. Dla firm budowlanych oznacza to początek przerwy zimowej, ale nie zawsze wiąże się to z całkowitym zawieszeniem robót. Jeżeli technologia na to pozwala, pewne prace mogą być prowadzone. Większość inwestycji GDDKiA realizowanych jest w systemie Projektuj i buduj, gdzie pracom projektowym aura za oknem nie przeszkadza.

Dwupasowa droga ekspresowa w zimowej aurze. Śnieg wciąż pada. Po drodze jedzie kilka samochodów w obu kierunkach. Po bokach widoczne ekrany akustyczne.

O tym, jak ważny to proces, pisaliśmy już wcześniej na naszej stronie.

Przerwa zimowa, czyli czas, kiedy wykonawcy na etapie robót budowlanych w terenie mogą je zawiesić, co do zasady trwa od połowy grudnia do połowy marca. Przy sprzyjających warunkach pogodowych wykonawcy mogą wykorzystać ten dodatkowy czas do prowadzenia prac pozwalających przyspieszyć realizację inwestycji lub nadgonić ewentualne zaległości.

Intensywny okres

W realizacji znajduje się obecnie 107 zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (PBDK) o długości 1 433,5 km oraz 14 zadań z Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) o długości 109,7 km. Na etapie przetargu znajduje się 20 zadań z PBDK i PB100 o łącznej długości 261,6 km, a w przygotowaniu są zadania o łącznej długości ponad 2 640 km.

Rozpoczynająca się przerwa zimowa zapowiada się bardzo intensywnie. Jak często podkreślamy, rozpoczęcie robót budowlanych stanowi swoiste zwieńczenie skomplikowanego procesu prac przygotowawczych, który wiąże się z realizacją każdej dużej inwestycji drogowej. Procedury przetargowe i wybór wykonawców poszczególnych robót, przygotowanie specjalistycznej dokumentacji projektowej i technicznej, uzyskiwanie niezbędnych decyzji administracyjnych - to tylko niektóre z działań, które prowadzimy przez cały rok.

Jak już wspomnieliśmy, dla inwestycji realizowanych w systemie Projektuj i buduj, przerwa zimowa nie dotyczy okresu opracowywania dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia budowy w terenie.

Kolejne drogi do końca roku

Sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce liczy obecnie ponad 4 460 km (w tym 1 721,6 km autostrad i 2 739 km dróg ekspresowych). Mimo początku przerwy zimowej, jeszcze w tym roku, do użytku kierowców będą sukcesywnie udostępniane nowe odcinki dróg.

Do końca roku planujemy oddać jeszcze m.in. tunel w ciągu drogi ekspresowej S2 Południowej Obwodnicy Warszawy, cztery odcinki drogi ekspresowej S19 w woj. lubelskim (Lublin - Niedrzwica Duża, obwodnica Kraśnika, Kraśnik - Janów Lubelski oraz obwodnica Janowa Lubelskiego) czy odcinek S61 Wysokie - Raczki (woj. warmińsko-mazurskie i woj. podlaskie). Zakładamy również częściowe udostępnienie do ruchu czterech odcinków drogi ekspresowej S7 Napierki - Płońsk (woj. mazowieckie).

W całym 2021 roku planowaliśmy oddanie łącznie co najmniej 385,5 km nowych dróg, ale wszystko wskazuje na to, że ta liczba jeszcze wzrośnie.

{"register":{"columns":[]}}