W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ruszyliśmy z II turą spotkań informacyjnych związanych z przedłużeniem S12

03.03.2025

Dziś rozpoczęła się II tura spotkań informacyjnych, w trakcie których przedstawimy zmodyfikowane propozycje przebiegu poszczególnych wariantów drogi ekspresowej S12, łączącej autostradę A1 z drogami ekspresowymi S8 i S74. To strategiczny odcinek nowej drogi, spinający sieć tras najwyższej klasy w ścisłym centrum kraju.

widok z lotu ptaka na drogę ekspresową

Spotkania informacyjne ze społeczeństwem

Przypomnijmy, że w grudniu 2023 roku podpisaliśmy umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla połączenia węzła Łódź Południe (A1/S8) z węzłem Kozenin (S12/S74). Niespełna rok później, między 7 a 11 października 2024 roku, odbyła się pierwsza tura spotkań informacyjnych. Wzięli w nich udział mieszkańcy gmin: Rokiciny, Rzgów, Brójce, Czarnocin, Tomaszów Mazowiecki, Ujazd, Wolbórz, Tuszyn, Sławno, Mniszków i miasta Tomaszów Mazowiecki. Projektant zaprezentował wybrany w drodze szczegółowych analiz korytarz przebiegu drogi z trzema potencjalnym wariantami przyszłej trasy. Każdy z wariantów biegnie przez tereny czterech powiatów: łódzkiego wschodniego, piotrkowskiego, tomaszowskiego i opoczyńskiego. 

Po zebraniu uwag samorządów i mieszkańców gmin, przez tereny których będzie przebiegała przyszła trasa, na rozpoczętych dziś spotkaniach projektant zaprezentuje jej skorygowane przebiegi. Warto zaznaczyć, że nie są one jeszcze ostateczne. W dalszym ciągu możliwe są modyfikacje lub łączenie wariantów między sobą. Długość każdego z trzech wariantów jest zbliżona i wynosi około 60 km. 

Kolejne działania w procesie przygotowawczym

Rozpoczęta dziś druga tura spotkań ze społeczeństwem potrwa do 7 marca:

  • 3 marca - gminy Rzgów, Tuszyn i Mniszków 
  • 4 marca – gminy Wolbórz i Czarnocin 
  • 5 marca – gminy Rokiciny, Będków i Ujazd 
  • 6 marca – gminy Tomaszów Mazowiecki i miasto Tomaszów Mazowiecki 
  • 7 marca – gminy Brójce i Sławno 

Szczegóły dotyczące spotkań dostępne są na stronie: https://www.s12-lodz-kozenin.pl/spotkania-informacyjne/

I kwartał 2026 r. - złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Łodzi 

IV kwartał 2027 r. - uzyskanie decyzji środowiskowej i kontynuacja prac w zakresie szczegółowych rozwiązań technicznych 

I kwartał 2028 r. - trzecia tura spotkań informacyjnych

Wymierne korzyści z nowego połączenia drogowego

Nowa trasa poprawi połączenie Dolnego Śląska z Warszawą. Aktualnie większość kierowców jadących z Wrocławia, po dotarciu do węzła Łódź Południe wybiera dalszą trasę do stolicy przez autostradę A1 i mocno obciążoną ruchem A2. Bezpośrednie połączenie S8 do okolic Tomaszowa Mazowieckiego ułatwi podróż, przejmując część ruchu z bardzo zatłoczonej A2 (na odcinku Łódź - Warszawa), a także z A1 między węzłem Łódź Południe i Piotrkowem Trybunalskim.  

Nie tylko dla kraju, ale i dla regionu

Nowa droga nie tylko usprawni połączenie Dolnego Śląska ze stolicą kraju, ale także stworzy wygodne i sprawne połączenie między Tomaszowem Mazowieckim i sąsiednimi miejscowościami a Łodzią. Nowa trasa znacząco usprawni ruch lokalny i ułatwi mieszkańcom okolicznych miejscowości dostęp do dróg najwyższych klas. Nie ulega również wątpliwości, że wpłynie na rozwój gospodarczy i zwiększy atrakcyjność inwestycyjną sąsiadujących z nią terenów. 

Transport zyska nowe możliwości

Wybudowanie tego blisko 60-kilometrowego, strategicznego dla układu drogowego w ścisłym centrum kraju, połączenia do planowanego węzła Kozenin u zbiegu S12 i S74, ułatwi i usprawni także przejazd od strony Wielkopolski w kierunku województw świętokrzyskiego i podkarpackiego. 

Trasa będzie więc miała kluczowe znaczenie nie tylko w komunikacji lokalnej i regionalnej, ale także dla całego transportu krajowego i zagranicznego, ze szczególnym uwzględnieniem długodystansowego przewozu towarów. 

Według przeprowadzonych analiz, już w 2034 roku prognozowane natężenie ruchu na drodze ekspresowej S12 wyniesie 34 tys. pojazdów na dobę, a ponad 46 tys. pojazdów na dobę w 2054 roku. Dzięki budowie drogi ekspresowej zoptymalizujemy też ruch na autostradach A1 oraz A2. 

Nowocześnie, bezpiecznie, przyjaźnie dla środowiska

Połączenie od węzła Łódź Południe do węzła Kozenin będzie dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Droga wyposażona będzie w niezbędne urządzenia i obiekty, takie jak bezkolizyjne węzły drogowe, nowoczesny system zarządzania ruchem, a także wszelkie instalacje służące ochronie środowiska. 

{"register":{"columns":[]}}