W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Skutecznie usuwamy skutki powodzi

17.03.2025

Podczas powodzi, która we wrześniu 2024 r. nawiedziła południową Polskę, uszkodzonych zostało kilkanaście dróg krajowych wraz z towarzyszącą im infrastrukturą. GDDKiA prowadzi intensywne prace związane z ich odbudową.

Zdjęcie przedstawia tymczasowy most na drodze krajowej nr 40 w Głuchołazach. Most jest wykonany z metalowych elementów i rozciąga się nad rzeką. Na moście i wokół niego znajdują się ludzie, prawdopodobnie uczestniczący w jego otwarciu lub przeprowadzający inspekcję. W tle widać koparkę i inne maszyny budowlane, a także znaki drogowe i oznaczenia na jezdni. Na dalszym planie widoczne są budynki mieszkalne oraz tereny zielone, co sugeruje, że most jest częścią większego projektu budowlanego lub remontowego w okolicy.

Zdecydowaną większość prac stanowią zadania utrzymaniowe. Te, które zakończyliśmy do tej pory, związane były m.in. z odbudową chodników, naprawą skarp, nasypów i odnowieniem zniszczonego oznakowania. Oczyściliśmy też nawierzchnię dróg, rowy i przepusty, a także udrożniliśmy studzienki i kratki ściekowe. Kolejne zadania utrzymaniowe zrealizujemy w tym roku. Oprócz tego, przygotowujemy się również do realizacji 16 dużych zadań inwestycyjnych.

Prace rozpoczęły się natychmiast

Usuwanie skutków powodzi ruszyło, gdy tylko warunki pozwoliły na rozpoczęcie prac. W ubiegłym roku zrealizowaliśmy 318 zadań utrzymaniowych (m.in. na DK11, DK29, DK43, DK78 czy DK79) oraz 30 zadań doraźnych, wśród których była m.in. budowa mostu tymczasowego w Głuchołazach na DK40. Łączna wartość tych prac wyniosła ok. 30,5 mln zł. Wykorzystaliśmy 99,9% środków przeznaczonych na ten cel.

Niemal 200 kolejnych zadań

Od początku tego roku kontynuujemy prace związane z usuwaniem skutków powodzi. Do końca czerwca zrealizujemy kolejnych blisko 200 zadań o wartości ponad 17 mln zł. Będzie to m.in. naprawa uszkodzonych elementów pasa drogowego oraz uszkodzonej nawierzchni (m.in. na S3, DK38, DK39, DK40, DK41, DK94), odmulanie rowów i przepustów, oczyszczanie elementów kanalizacji deszczowej (m.in. na A1, DK1, DK33) czy uzupełnianie ubytków skarp, poboczy i umocnień (m.in. na S3, DK52, DK78).

Naprawiamy infrastrukturę i zabezpieczamy ją na przyszłość

W związku z uszkodzeniami powstałymi w trakcie powodzi, przeprowadzimy również większe działania o charakterze inwestycyjnym. Ich celem będzie zarówno pełne usunięcie skutków powodzi, jak i zabezpieczenie istniejącej infrastruktury. Zostanie ona przebudowana w taki sposób, aby była bardziej odporna na podobne zjawiska, które mogą się wydarzyć w przyszłości.

Zanim rozpoczną się roboty budowlane na dużych inwestycjach, konieczne jest przygotowanie szczegółowej dokumentacji oraz uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych. Jest to gwarancja, że prace, gdy już ruszą, zostaną wykonane w należyty sposób.

W woj. opolskim zrealizujemy osiem zadań o łącznej wartości ok. 257 mln zł. Przygotowujemy przebudowę mostów na DK38 w Grobnikach i na DK40 w Głogówku. Przebudujemy też DK40 w Głuchołazach i DK46 w Kamienicy.

DK45 w Krapkowicach (w połowie lutego podpisaliśmy w tej sprawie porozumienie z gminą Krapkowice) i DK94 w Skorogoszczy zostaną rozbudowane i wzmocnione na wypadek podobnych sytuacji w przyszłości. Z kolei nad rzeką Biała Głuchołaska w ciągu DK40 w Głuchołazach zbudujemy most jednoprzęsłowy oraz kanalizację deszczową. Projekt nowej przeprawy będzie gotowy do końca marca, a przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjnego, prace budowalne powinny ruszyć jeszcze w tym roku. W woj. opolskim powstanie też nowa siedziba Rejonu GDDKiA w Nysie wraz z obwodem drogowym i magazynem na sól. Poprzednia infrastruktura została zniszczona przez powódź.

W woj. dolnośląskim zrealizujemy sześć zadań o łącznej wartości ok. 86,9 mln zł. Rozbudujemy DK33 w Żelaźnie wraz ze skrzyżowaniem z drogą wojewódzką nr 382. Rozbudujemy też odcinek DK33 w Wilkanowie i DK8 w miejscowości Bardo. W Wojcieszycach przebudujemy system odwodnienia drogi krajowej nr 3, a na węźle Legnica Południe – gdzie krzyżują się autostrada A4 i droga ekspresowa S3 – zabezpieczymy korpus drogi. Nad rzeką Kamienna Mała w ciągu DK3 koło Piechowic powstanie natomiast nowy most.

W woj. lubuskim przebudujemy DK27 w Nowogrodzie Bobrzańskim i zmodernizujemy DK12 na odcinku Szprotawa – Wiechlice. Łączny koszt tych pracy wyniesie ok. 90 mln zł.

W sumie w woj. opolskim, dolnośląskim i lubuskim planujemy realizację 16 zadań inwestycyjnych, o łącznej wartości niemal 434 mln zł.

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}