W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Trwają prace na przebudowywanym odcinku DK1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza

24.09.2021

Postępują prace na przebudowywanym do parametrów drogi ekspresowej, prawie 7-kilometrowym odcinku drogi krajowej nr 1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza. Obecnie priorytetem jest budowa dwóch kładek dla pieszych w Dąbrowie Górniczej, tak aby umożliwić w najkrótszym czasie bezpieczne przemieszczanie się pieszych nad terenem budowy.

Prace na S1

Jedna z kładek zlokalizowana jest przy ulicy Karsów, gdzie obecnie ruch pieszych sterowany jest wzbudzaną sygnalizacją świetlną. Drugą kładkę zlokalizowano przy ulicy Kusocińskiego. Udostępnienie kładek planujemy w trzecim kwartale 2022 r.

Organizacja ruchu w czasie robót

Główny front robót realizowany jest na zamkniętym odcinku jezdni w kierunku południowym (kier. Dąbrowa Górnicza). Obecnie dwukierunkowy ruch na jezdni w kierunku północnym (kier. Podwarpie) odbywa się po jednym pasie w każdą stronę. Tylko w okolicach nowobudowanych obiektów mostowych ruch odbywa się po zewnętrznych pasach jezdni w obu kierunkach. Dla zwiększenia bezpieczeństwa ruchu zostały wykonane dwa tymczasowe ronda pozwalające na bezpieczne włączenie się do ruchu na przebudowywanym odcinku. Pierwsze rondo zlokalizowano w okolicach ulicy Ujejskiej, drugie w okolicach ulicy Konstytucji.

Etap prac

Właśnie zakończyły się prace rozbiórkowe na dotychczasowej jezdni. Polegały one na sfrezowaniu istniejącej nawierzchni oraz zdjęciu humusu w pasie drogi. Prace te miały miejsce na zamkniętym dla ruchu odcinku jezdni, prowadzącym w stronę Tychów, węźle Dąbrowa Górnicza Pogoria i w rejonie nowobudowanego węzła Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. W trakcie prac sfrezowano ok 18 tys. m3 starej nawierzchni, to około 44 tys. ton destruktu. Aby wywieźć materiał pofrezowy, potrzeba było ok. 1700 kursów załadowanych samochodów ciężarowych.  Z terenu przyległego do drogi pasa drogowego zdjęto ok. 40 tys. m3  humusu, o wadze około 72 tys. ton. Do jego wywozu potrzebne było z kolei prawie 2800 kursów samochodów ciężarowych.

Zakończenie prac rozbiórkowych pozwoli na rozpoczęcie budowy konstrukcji nowej jezdni przyszłej drogi ekspresowej. Jednocześnie prowadzone są roboty przezbrojeniowe kolizji sieci: gazowych, kanalizacyjnych i wodociągowych oraz roboty ziemne, takie jak budowa nasypów i wykopów. Rozpoczęto również budowę przepustów dla zwierząt małych. Trwa też rozbiórka wiaduktu nad drogą ekspresową S1 w ciągu ul. Ujejskiej. 

Podstawowe informacje o inwestycji

Zadanie polega na przebudowie odcinka drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,95 km z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś.  

W ramach inwestycji wybudowane zostaną cztery mosty, cztery wiadukty, dwa przepusty i dwie kładki dla pieszych. Powstanie także mur oporowy, siedem przejść dla zwierząt oraz dwa węzły: Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Dąbrowa Górnicza Pogoria. 

Kalendarium

  • 11 września 2020 r. - podpisanie umowy na roboty o wartości 282 122 728,56 zł. 
  • 26 listopada 2020 r. - podpisanie umowy o dofinansowaniu z Unii Europejskiej.  
  • Całkowita wartość projektu to 302 519 189 zł, przy czym maksymalna kwota dofinansowania z UE wyniesie 168 399 881,53 zł. 
  • Grudzień 2023 r. - planowane zakończenie robót. 

Aktualne informacje o inwestycji znajdziesz na https://s1podwarpie-dabrowa.pl/  

Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook, Twitter i Instagram.   

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}