W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Wstecz

Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną

Podstawowe informacje
Nr drogi
DK93
Nazwa odcinka
Tunel drogowy pod Świną, pomiędzy wyspami Uznam i Wolin
Długość
3,20 km
Lata realizacji
2018 - 2023
System realizacji
Projektuj i buduj
Wartość umowy na projekt i budowę
793 186 390,32 zł
Dofinansowano z
2014-2020
Wartość dofinansowania
775 677 722,67 zł
Oddział GDDKiA
Szczecin

Etapy zrealizowane

  • lupa z elementami powiązanymi ze sobą wewnątrz
    Nadzór inwestorski
    Konsorcjum firm: Sweco Consulting Sp. z o.o., Sweco GmbH, Lafrentz Polska Sp. z o.o
    grafika przedstawiająca mężczyznę w kasku ochronnym i łopatą w ręku
    Wykonawca - projekt i budowa
    PORR S.A., Porr Bau GmbH, Gulermak Agır Sanayi Insaat ve Taahhut A.S., Energopol – Szczecin Spółka Akcyjna
    ikona kalendarza
    Data podpisania umowy z wykonawcą
    17 września 2018 r.
    Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej
    Data złożenia wniosku
    17 lipca 2019 r.
    Data wydania decyzji
    7 października 2019 r.
Opis inwestycji

Przedmiotem inwestycji jest zaprojektowanie i budowa drogi klasy GP pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu, na odcinku od ul. Karsiborskiej na wyspie Uznam do skrzyżowania z ul. Duńską i ul. Fińską na wyspie Wolin, 
o łącznej długości ok. 3,2 km. Zakres Inwestycji obejmuje budowę tunelu drążonego w technologii maszyny TBM pod cieśniną Świny o długości ok. 1,44 km wraz z dojazdami do tunelu w postaci wykopu otwartego i tunelu wykonywanego metodą stropową na wyspie Uznam oraz na wyspie Wolin. Elementami układu drogowego będą również: drogi dojazdowe do tunelu, plac manewrowy, skrzyżowanie – rondo na wyspie Wolin i skrzyżowanie typu T na wyspie Uznam. W zakresie inwestycji jest również przebudowa istniejących przyległych ulic.

Zadanie Inwestycyjne realizowane w ramach Projektu pn. „Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Woli w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną”, Działanie 4.2 – Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miasta od nadmiernego ruchu drogowego, Oś Priorytetowa IV – Infrastruktura drogowa dla miast, Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. 

Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln złotych, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych. 

Tunel

Parametry techniczne
  • klasa drogi: GP93
  • liczba jezdni i pasów ruchu: 1x2
  • szerokość pasa ruchu: po 3.5 m
  • szerokość pasa awaryjnego: po 2m
  • szerokość poboczy: 2x1.5m w tunelu wykonywanym metodą odkrywkową
  • 2x0,55m w tunelu wykonanym w technologii tarczy TBM   
  • obciążenie: ton/oś 115 kN (12,93 ton)
Obiekty inżynierskie

   2 wiadukty i 1 tunel

Węzły

Na wyspie Wolin należy zaprojektować i wykonać skrzyżowanie typu rondo sześciowlotowe,  skrzyżowanie to ma stanowić węzeł drogi ekspresowej S3

Ochrona środowiska
  • zabezpieczenia akustyczne, 
  •  system odprowadzenia wód opadowych, 
  • urządzenia podczyszczające wody opadowe z jezdni drogi głównej, 
  • wygrodzenie drogi głównej przed wtargnięciem zwierząt na wsypie Uznam, 
  • zieleń

 

 

{"register":{"columns":[{"header":"voivodeship","value":"województwo zachodniopomorskie","registerId":20415805,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}