W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wiosną przybędzie tablic STOP Zły kierunek

24.02.2022

Pierwszych 10 takich tablic, w ramach pilotażu, ustawiliśmy w ubiegłoroczne wakacje. Spotkały się one z pozytywną reakcją użytkowników dróg. Kolejne tablice pojawią się w miejscach, gdzie mimo stosownego oznakowania i samego układu jezdni wymuszającego prawidłową jazdę, niektórzy kierujący pojazdami łamią przepisy i stwarzają ogromne zagrożenie w ruchu drogowym - dla innych i dla samych siebie.

Tablica informacyjna - Stop zły kierunek ustawiona na łącznicy węzła Głogów Południe na S3

Charakterystyczne duże żółte tablice z napisem „STOP Zły kierunek” i symbolem dłoni z umieszczonym na niej piktogramem znaku zakaz wjazdu, ustawiliśmy już w siedmiu lokalizacjach przy autostradzie A4 na węzłach Opole Zachód, Rzeszów Północ i Przemyśl oraz przed granicą Polski z Ukrainą w Korczowej. Do tego również na łącznicy węzła Głogów Południe na drodze ekspresowej S3 oraz w dwóch punktach na węźle Świlcza na S19. 

Kolejnych 111 tablic ostrzegających przed wjazdem pod prąd, pojawi się w kilkudziesięciu lokalizacjach, zarówno w obrębie węzłów jak i MOP-ów. Tablice ustawimy między innymi na autostradowych węzłach Łódź Górna i Piątek na A1 oraz Stryków i Zgierz na A2. Pozostałe dotyczą węzłów na drogach ekspresowych lub MOP-ów: 

S1 - Bielsko-Biała Lipnik, Żywiec Soła i Zwardoń, 

S2 - Patriotów w Warszawie, 

S3 - Myślibórz, Gryfino, Pyrzyce, Skwierzyna i Gorzów Wielkopolski Południe, 

S5 - Czerniejewo, 

S6 - Gdynia Chylonia, Gdańsk Osowa i Kowale, 

S7 - Barcza, Kielce Południe, Jaworznia, Skarżysko Północ i Powierz oraz na MOP-ach Ostróda, Grabin, Olsztynek, Lutek i Pawliki, 

S8 - Sieradz Południe, Jakubów, Tomaszów Mazowiecki Południe, Studzianki, Paszków, Wypędy, Mszczonów Północ, Zambrów Zachód i Kołaki, 

S10 - Wałcz Północ, Wałcz Zachód i Witankowo, 

S11 - Kórnik Północ, Kórnik Południe, Gądki, Koninko, rondo Strugi i Szczecinek Śródmieście, 

S12 - MOP-y Markuszów, Piaski Zachód, 

S17 - MOP Niwa Babicka i Sarny, 

S19 - Kock Południe i Kock Północ, 

S52 - Jasienica, Bielsko-Biała Wapienica, Bielsko-Biała Francuska 

S74 - Kielce Zachód. 

Montaż tablic powinien rozpocząć się w pierwszej połowie marca. Nie wykluczamy również zamówienia kolejnej partii tablic. 

Przypomnijmy, że tablice informacyjne nie są znakiem drogowym, a mają służyć jako wzmocnienie obowiązującej organizacji ruchu. Kwestię znaków drogowych reguluje tzw. „czerwona książka”, czyli rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. 

Kierowco - patrz na znaki, nie łam przepisów

Wjazdy na autostrady i drogi ekspresowe są oznakowane zgodnie z wymogami wspomnianego wcześniej rozporządzenia Ministra Infrastruktury. Układ łącznic i jezdni wymusza na kierowcach prawidłową jazdę. Niestety czasami słyszymy o przypadkach poruszania się po drogach szybkiego ruchu pod prąd. Niektórzy kierujący pojazdami ewidentnie łamią przepisy i stwarzają ogromne zagrożenie w ruchu drogowym - dla innych, jak i samych siebie. Zwracaliśmy już uwagę na ten problem w naszych wcześniejszych komunikatach. Przełożyło się to też na realne działania na sieci dróg krajowych - w ubiegłym roku ustawiliśmy pilotażowo pierwsze tablice, w tym zamontujemy kolejne.  

Gdy już popełnimy błąd

Jeżeli zobaczymy tablicę STOP Zły kierunek będzie oznaczało, że jedziemy pod prąd. Jeżeli mamy jeszcze możliwość wyboru - wjedźmy w prawidłową łącznicę lub skręćmy w kierunku wyjazdu z MOP.  

Jak zachować się, gdy pomimo tablicy lub tradycyjnego oznakowania wjedziemy pod prąd na drogę szybkiego ruchu? Należy bezzwłocznie się zatrzymać w bezpiecznym miejscu - najlepiej na pasie awaryjnym i włączyć światła awaryjne. Następnie z zachowaniem szczególnej ostrożności opuścić pojazd i jeśli to możliwe schronić się za barierą ochronną. Kolejną czynnością powinno być powiadomienie służby drogowej lub Policji, które pomogą kierowcy wydostać się z „pułapki”. Pamiętajmy, żeby pod żadnym pozorem nie próbować samodzielnie zawracać! Powoduje to dodatkowe zagrożenie dla nas samych i innych uczestników ruchu. Takie manewry mogą skończyć się tragicznie. 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}