W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Współpraca dla poprawy bezpieczeństwa na drogach

03.04.2025

128 nowych urządzeń kontrolujących prędkość i przejazd na czerwonym świetle pojawi się w najbliższym czasie na sieci dróg krajowych. Za ich montaż odpowiedzialne jest Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), czyli jednostka Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD), z którym podpisaliśmy właśnie porozumienie o współpracy.

Obraz przedstawia odcinek drogi z wieloma pasami prowadzącymi do tunelu. Nad drogą znajduje się elektroniczny znak wyświetlający tekst "ODCINKOWY POMIAR PRĘDKOŚCI," co oznacza "Odcinkowy Pomiar Prędkości." Znak wskazuje, że ten obszar jest monitorowany pod kątem kontroli prędkości na określonym odcinku drogi. Na drodze widoczne są różne pojazdy, w tym samochody osobowe i van. Obecne są również sygnalizatory świetlne i inne znaki drogowe, które kierują ruchem w stronę tunelu. Obraz został wykonany w ciągu dnia przy dobrej pogodzie.

Wspólnym celem jest sprawna realizacja projektu rozbudowy systemu fotoradarowego prowadzonego przez CANARD na drogach zarządzanych przez GDDKiA. Zakłada on montaż 70 fotoradarów, 43 odcinkowych pomiarów prędkości (OPP) i 15 systemów RedLight. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że kluczowa dla sprawnego przebiegu prac instalacyjnych jest efektywna współpraca wykonawcy z zarządcą drogi. Podpisane porozumienie pomiędzy GITD a GDDKiA jest gwarancją sprawnej realizacji projektu i przykładem zaangażowania obu instytucji w działania prowadzące do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

Szczegóły porozumienia

W ramach współpracy GDDKiA zobowiązuje się priorytetowo rozpatrywać wnioski wykonawców poszczególnych umów realizowanych na rzecz GITD. Dotyczy to w szczególności opiniowania i zatwierdzania dokumentacji związanej z prawem do dysponowania nieruchomością, wykorzystywaniem istniejącej infrastruktury (bramownice, punkty zasilania) czy opracowania projektów stałej i czasowej organizacji ruchu. Porozumienie dotyczy także uzgadniania dokumentacji projektowej związanej m.in. z nowymi systemami OPP na drogach ekspresowych i autostradach. Będą one miały wpływ na wzrost bezpieczeństwa na tych trasach. 

Wspólne działania = większe bezpieczeństwo

Odcinkowy pomiar prędkości jest ważnym czynnikiem wpływającym na poprawę bezpieczeństwa, w szczególności na odcinkach tunelowych. OPP działa m.in. w Warszawie, w tunelu pod Ursynowem na drodze ekspresowej S2. Dane pokazały, że już w pierwszym roku funkcjonowania systemu, ponad 99 proc. kierowców stosowało się tam do ograniczeń prędkości. Z kolei ci, którzy już przekraczali dozwoloną prędkość, jechali przeważnie nie więcej niż 20 km/h ponad limit. OPP funkcjonuje też w innych tunelach na drogach w zarządzie GDDKiA, pod górą Luboń Mały w ciągu drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój oraz na S3 Bolków - Kamienna Góra. Bramownice z kamerami systemu zamontowano również m. in. na A2 pod Koninem, A4 pod Wrocławiem, A1 w okolicy Kutna i Ciechocinka, S7 od Białobrzegów do Radomia, S8 na obwodnicy Wyszkowa czy też S11 w Poznaniu. 

Odcinkowy pomiar prędkości może również być wykorzystywany dla poprawy bezpieczeństwa osób prowadzących prace budowlane na trasie, która nie została wyłączona z ruchu. Taka sytuacja miała miejsce na budowie autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową. OPP zainstalowano na wniosek GDDKiA oraz wykonawców inwestycji. Celem było wyegzekwowanie przestrzegania przez kierowców obowiązującego ograniczenia prędkości na budowanej trasie. Dzięki systemowi udało się uspokoić ruch i poprawić bezpieczeństwo zarówno kierowców i podróżnych, jak i pracowników budowy. Podobne rozwiązanie planujemy wprowadzić w trakcie rozbudowy A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą. 

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}