W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zezwolenia na przeprowadzenie imprez, które powodują utrudnienia w ruchu lub wymagają korzystania z drogi w sposób szczególny

Jaka jest podstawa prawna?

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450 
z późn. zm.). Przepisy regulujące zasady wydawania zezwoleń, zawarte są w Rozdziale 5. Porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach, Oddział 5. Wykorzystanie dróg w sposób szczególny.

Gdzie złożyć wniosek?

Pisemny wniosek o wydanie zezwolenia, organizator imprezy składa do Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad właściwego ze względu na drogę krajową, na której ma odbyć się impreza.

Jeżeli impreza odbędzie się na drodze krajowej oraz drogach innych kategorii (gminna, powiatowa, wojewódzka), podległych innym organom zarządzającym ruchem (wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu, zarząd województwa), wniosek składa się do Oddziału GDDKiA, właściwego ze względu na zarządzanie ruchem na drodze krajowej.

Jeżeli impreza ma odbyć się na drogach krajowych, podległych kilku organom zarządzającym ruchem i rozpoczyna się na drodze zarządzanej przez GDDKiA, wniosek składa się do Oddziału GDDKiA właściwego ze względu na miejsce rozpoczęcia imprezy.

Szczegółowe informacje na temat Oddziałów znajdują się w zakładce Oddziały.

Kiedy złożyć wniosek?

Co najmniej na 30 dni przed planowym terminem rozpoczęcia imprezy.

Co powinien zawierać wniosek?

Wniosek powinien zawierać w szczególności:

  1. imię, nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedzibę organizatora imprezy; 
  2. rodzaj i nazwę imprezy; 
  3. informację o miejscu i dacie rozpoczęcia, przebiegu oraz zakończenia imprezy; 
  4. informację o przewidywanej liczbie uczestników imprezy; 
  5. wykaz osób reprezentujących organizatora w sprawach zabezpieczenia trasy lub miejsca imprezy na terenie poszczególnych województw; 
  6. podpis organizatora lub jego przedstawiciela.
     

Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku?

Do wniosku należy dołączyć: 

  1. szczegółowy regulamin imprezy, określający w szczególności zasady zachowania uczestników imprezy istotne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; 
  2. wykaz osób odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg i zabezpieczenie imprezy na terenie poszczególnych województw oraz w miejscach rozpoczęcia i zakończenia każdego odcinka, a także w miejscach wymagających szczególnego zabezpieczenia; 
  3. program imprezy ze szczegółowym opisem trasy i podaniem odległości między poszczególnymi jej odcinkami oraz określony w minutach i kilometrach program przejazdu lub przejścia uczestników przez poszczególne miejscowości i granice województw;
  4. plan zabezpieczenia trasy lub miejsca określony w art. 65a ust. 3 pkt 3 ww. ustawy;
  5. zobowiązanie organizatora do przywrócenia do poprzedniego stanu pasa drogowego na trasie przejazdu, przejścia lub miejsca pobytu uczestników imprezy, a w przypadku uszkodzenia pasa drogowego lub urządzeń drogowych będącego następstwem imprezy - do ich bezzwłocznego naprawienia lub pokrycia kosztów tych napraw; 
  6. pisemną zgodę właściciela lasu na przeprowadzenie imprezy w razie przeprowadzania jej na terenach leśnych.
     

W jakich przypadkach odmawia się wydania zezwolenia?

Organ wydający zezwolenie odmawia jego wydania: 

  1. jeżeli organizator nie spełnia warunków określonych w art. 65a ust. 2 i 3 ww. ustawy;
  2. jeżeli pomimo spełnienia warunków określonych w art. 65a ust. 2 i 3 ww. ustawy: 
    1. istnieje niebezpieczeństwo zagrożenia życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia wielkiej wartości, 
    2. impreza zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, a nie ma możliwości zorganizowania objazdów niepowodujących istotnego zwiększenia kosztów ponoszonych przez uczestników ruchu drogowego.
       

Cofnięcie zezwolenia

Organ wydający zezwolenie ma prawo je wycofać:

  • gdy istnieje niebezpieczeństwo zagrożenia życia lub zdrowia albo mienia wielkiej wartości. 
  • gdy impreza zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. 

Decyzji o cofnięciu zezwolenia nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.
 

Termin na decyzję o wydaniu lub odmowie wydania zezwolenia

Co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy.

Ile zapłacisz?

Za wydanie decyzji pobiera się opłatę skarbową, która wynosi 48 zł.

Podstawa prawna: ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2020 r. poz. 1546, z późn. zm.). Opłatę należy wnieść na rachunek organu podatkowego właściwego ze względu na siedzibę Oddziału GDDKiA, w którym będzie wydane zezwolenie. 

Opłatę należy wnieść na rachunek Centrum Obsługi Podatnika z siedzibą przy ul. Obozowej 57 w Warszawie: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070.

Uwaga: Na dowodzie wpłaty należy określić, z jakiego tytułu dokonywana jest wpłata np. zezwolenie w sprawie prowadzonej przez GDDKiA Oddział w (podać właściwy).

Czy można odwołać się od decyzji?

  1. Strona niezadowolona z decyzji może na podstawie art. 127 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 735) zwrócić się do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. 
  2. Strona może również, nie korzystając z prawa do zwrócenia się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, wnieść na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na decyzję w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
  3. Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy lub skargę na decyzję należy wnieść za pośrednictwem właściwego miejscowo Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
  4. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2003 r. Nr 221, poz. 2193, z późn. zm.) wpis od skargi na decyzję do WSA w Warszawie wynosi 200 złotych. Jednocześnie strona postępowania ma możliwość ubiegania się o zwolnienie od kosztów ww. wpisu albo przyznanie prawa pomocy. 
     

Informacje dodatkowe

  1. Przedmiotowa procedura nie dotyczy procesji, pielgrzymek i innych imprez o charakterze religijnym, które odbywają się na drogach na zasadach określonych odrębnymi przepisami. 
  2. Procedura nie dotyczy również konduktów pogrzebowych, które poruszają się po drogach stosownie do miejscowego zwyczaju. 
  3. Do imprez objętych przedmiotową procedurą, nie stosuje się przepisów o bezpieczeństwie imprez masowych, z wyłączeniem przepisów regulujących organizację oraz uprawnienia służb porządkowych.
  4. W sprawach nieuregulowanych stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

Materiały

Wniosek - Zezwolenia na przeprowadzenie imprez, które powodują utrudnienia w ruchu lub wymagają korzystania z drogi w sposób szczególny
Wniosek​_-​_korzystanie​_w​_sposób​_szczególny.docx 0.02MB
{"register":{"columns":[]}}