Odklejane etykiety typu „peel-off” na produktach spożywczych – gdzie zamieszczać informacje obowiązkowe, a gdzie dobrowolne ?
Z przepisów art. 12 i 13 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 wynika, że obowiązkowe informacje na temat żywności muszą być łatwo dostępne i umieszczone w widocznym miejscu w taki sposób, aby były dobrze widoczne, wyraźnie czytelne oraz, w stosownych przypadkach, nieusuwalne. Nie mogą być ukryte, zasłonięte, pomniejszone ani przerwane jakimikolwiek innymi nadrukami, ilustracjami czy innym materiałem.
Zawiadomienie Komisji w sprawie pytań i odpowiedzi dotyczących stosowania rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 (pkt 2.2.1), w którym zawarto interpretację art. 12 (dostępność i umieszczenia obowiązkowych informacji na temat żywności) tego rozporządzenia podaje, że: „Etykiety nie mogą być łatwo usuwalne, tak aby nie ograniczać dostępu konsumenta do obowiązkowych informacji na temat żywności. W przypadku dołączonych do opakowania etykiet odklejanych należy przeprowadzić indywidualną ocenę, aby ustalić, czy spełnione są ogólne wymogi dotyczące obecności, dostępności i położenia obowiązkowych informacji. Można stosować każdy rodzaj etykiety uznany za spełniający wyżej wymienione kryteria.”
Sytuacja, w której wszystkie informacje obowiązkowe zawarte są na zewnętrznej, widocznej bez konieczności odklejania stronie etykiety jest bez wątpienia najkorzystniejsza z punktu widzenia konsumenta i stanowi rozwiązanie rekomendowane do stosowania przez podmioty działające na rynku spożywczym. Zastosowanie etykiety typu „peel-off” może bowiem utrudniać niektórym konsumentom dostęp do ważnych informacji – konsumenci mogą nie wiedzieć, gdzie tych informacji szukać. Etykieta „peel-off” wymaga również określonej sprawności manualnej, co u części konsumentów może skutkować niezdolnością do odklejenia naklejki (osoby w podeszłym wieku, chore, z niepełnosprawnościami), a u innych powodować obawy związane z możliwością jej uszkodzenia lub np. stłuczeniem szklanego opakowania.
W sytuacji, gdy zastosowanie etykiety „peel-off” jest z punktu widzenia przedsiębiorcy konieczne, najlepszym rozwiązaniem jest zamieszczanie na wewnętrznych częściach etykiety tylko informacji nieobowiązkowych, takich jak np. oświadczenia żywieniowe i zdrowotne, przepisy kulinarne, informacje w innych językach, informacje z zakresu reklamy i promocji.
W każdym jednak przypadku zastosowania odklejanej etykiety wielowarstwowej typu „peel-off” należy – tak jak wskazała Komisja Europejska – przeprowadzić indywidualną ocenę co do spełnienia wymogów wskazanych w art. 12 i 13 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011, tj. dostępności i dobrej widoczności, z uwzględnieniem konkretnych cech danej etykiety.
Kwestia stosowania etykiet typu „peel-off” nie jest zharmonizowana na poziomie UE. Poszczególne państwa członkowskie mają własne stanowiska w tej sprawie. Z tego względu przy eksporcie do innych państw podmiot powinien zawsze upewnić się, czy zastosowany przez niego sposób znakowania tego typu etykietą będzie uznany za spełniający wymagania rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 i oczekiwania konsumentów w tym kraju.