Państwowa Inspekcja Sanitarna stawia na cyfryzację: ruszył projekt e-Sanepid
10.12.2025
Główny Inspektorat Sanitarny rozpoczął realizację projektu pn. e-Sanepid, którego celem jest pełna cyfryzacja procesów administracyjnych, przyspieszenie obsługi spraw obywateli i przedsiębiorców oraz zwiększenie skuteczności nadzoru sanitarnego.
– „Projekt e-Sanepid to milowy krok w modernizacji Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Wprowadzamy nowoczesne, interoperacyjne rozwiązania, które usprawnią naszą pracę i pozwolą lepiej służyć społeczeństwu. Obywatele i podmioty gospodarce zyskają szybki, przejrzysty i bezpieczny dostęp do usług, a my – skuteczniejsze narzędzie ochrony zdrowia publicznego - mówi dr Paweł Grzesiowski, Główny Inspektor Sanitarny.
Projekt współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027, działanie „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”.
Od tradycyjnych dokumentów do systemów informatycznych
Już dziś Państwowa Inspekcja Sanitarna korzysta z wielu rozwiązań cyfrowych. Uruchomione w okresie pandemii Covid-19 narzędzie informatyczne SEPIS (System Ewidencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej) jest stopniowo rozwijane. W 2023 r. udostępniono dwie części (platformy) systemu: jedną dla pracowników Inspekcji oraz drugą dla obywateli, przedsiębiorców i instytucji (moduł e-Sanepid).
W części SEPIS przeznaczonej dla pracowników Inspekcji możliwe jest rozpatrywanie wpływających spraw, wniosków, formularzy z obszarów merytorycznej działalności inspekcji (tj. obszaru epidemiologii, higieny środowiska, bezpieczeństwa żywności i żywienia, nadzoru nad chemikaliami, kontroli, promocji i edukacji zdrowotnej).
W części SEPIS przeznaczonej dla obywateli, przedsiębiorców i instytucji możliwe jest załatwienie sprawy on-line w postaci udostępnionych e-usług (tj. wniosków o wpis do rejestrów i ewidencji, składania powiadomień i formularzy), komunikacja z pracownikami inspekcji, sprawdzanie statusów złożonych wniosków.
We wrześniu 2025 r. uruchomiliśmy usługę „Zgłoś interwencję” . To narzędzie, które umożliwia każdemu szybkie i proste informowanie o nieprawidłowościach mogących wpływać na zdrowie społeczeństwa. Dzięki e-usłudze każdy może zgłosić interwencję bez konieczności wizyty w urzędzie czy wysyłania listu. Wystarczy komputer lub telefon z dostępem do Internetu. Usługa działa całodobowo, 7 dni w tygodniu. Wkrótce usługa „Zgłoś interwencję” będzie dostępna również w aplikacji mObywatel.
Kolejne sprawy w Inspekcji załatwisz cyfrowo
Dzięki projektowi e-Sanepid udostępnimy kolejnych 10 e-usług o co najmniej tzw. 4 stopniu dojrzałości cyfrowej. Będą to m.in.:
- weryfikacja danych w systemach i bazach zagranicznych,
- przeprowadzenie granicznej kontroli sanitarnej środka spożywczego/ materiału lub wyrobu przeznaczonego do kontaktu z żywnością,
- wydanie decyzji o uznaniu wody jako naturalnej wody mineralnej,
- wydanie stanowiska w sprawie odbiorów zrealizowanych obiektów,
- wydanie opinii sanitarnej dla placówek nauczania i wychowania oraz wypoczynku,
- przekazanie informacji w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy,
- zgłoszenie wyniku badania laboratoryjnego.
Realizacja Projektu planowana jest do 31 sierpnia 2028 r. a obszarem jego działania jest cały kraj. Działaniami w ramach projektu objęte zostaną 344 jednostki inspekcji sanitarnej zlokalizowane w 16 województwach, 318 powiatach i 9 przejściach granicznych.
Jak wskazuje dr Paweł Grzesiowski, szef GIS, nowoczesny system informatyczny umożliwia sprawniejsze reagowanie na sytuacje kryzysowe, takie jak epidemie, skażenia środowiska czy naruszenia norm sanitarnych. To także większa przejrzystość działań inspekcji i lepsza współpraca z obywatelami oraz firmami, które mogą działać zgodnie z przepisami w sposób prostszy i bardziej przewidywalny.
Dzięki cyfryzacji procesów Inspekcja może efektywniej zarządzać informacjami, redukować koszty operacyjne oraz skracać czas obsługi spraw. Automatyzacja minimalizuje ryzyko błędów i odciąża pracowników od powtarzalnych czynności, dzięki czemu mogą skupić się na bardziej złożonych zadaniach wymagających ich wiedzy i doświadczenia.
Co zyska obywatel, a co Inspekcja?
Spodziewane są oszczędności po stronie urzędu i obywatela, przedsiębiorcy, instytucji. Przede wszystkim mniej będzie korespondencji formalnej, co skróci czas obsługi podmiotów i zgłoszeń.
Projekt e-Sanepid pozwoli na zapewnienie odpowiedniej dostępności e-usług publicznych we wszystkich obszarach działalności Inspekcji (tj. obszaru epidemiologii, higieny środowiska, bezpieczeństwa żywności i żywienia, nadzoru nad chemikaliami, kontroli, promocji i edukacji zdrowotnej, zarządzania kryzysowego).
Nowy system połączy w jednym miejscu obsługę spraw obywateli, przedsiębiorców, instytucji oraz administracji publicznej. Możliwe będzie w pełni elektroniczne składanie wniosków, wymiana danych między urzędami oraz monitorowanie spraw w czasie rzeczywistym.
Wdrożenie portalu e-Usług to również konieczny krok w stronę zrównoważonego rozwoju – ograniczenie dokumentacji papierowej i wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów to wymierne korzyści dla środowiska. W efekcie Inspekcja staje się bardziej nowoczesna, transparentna i przyjazna swoim interesariuszom, a jej działania lepiej wpisują się w współczesne standardy usług publicznych.