W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Cele Modelu AIP

Obecne cele

  1. Wskazywanie kluczowych komponentów, które powinny być zarządzane centralnie – takich, jak: cyfrowe potwierdzanie tożsamości cyfrowej obywatela, brama e-administracji, centralna platforma analityczna czy też metadane administracji publicznej.
  2. Wskazywanie nieuzasadnionego powielania danych (w tym zbiorów danych takich, jak rejestry publiczne) oraz rozwiązań teleinformatycznych.
  3. Przygotowanie i udzielanie interesariuszom informacji o powiązaniu planowanych oraz realizowanych projektów (w tym obiektów: projekt, zadanie, produkty projektu) z warstwą techniczną (aplikacyjną) Modelu AIP.
  4. Wsparcie beneficjentów (instytucji i resortów) w zakresie tworzenia przez nie koncepcji rozwiązań teleinformatycznych służących do realizacji zadań publicznych - zgodnie z Modelem AIP.
    1. Udzielanie informacji o zawartości Modelu AIP dla interesariuszy planujących i budujących usługi (dedykowane raporty z bazy Repozytorium AIP).
    2. Weryfikacja i uzupełnienie koncepcji budowy lub rozbudowy rozwiązań cyfrowych interesariusza (w tym weryfikacja zawartości fiszek projektowych na KRMC, wsparcie w przygotowaniu diagramów kooperacji i diagramów komponentów) w kontekście otoczenia prawnego, organizacyjnego, semantycznego i technicznego - uwzględniające:
      1. Stan aktualny: stan as-is Modelu AIP,
      2. Stan w trakcie zmian: modele projektowe Modelu AIP,
      3. Stan przyszły: Wizja AIP.
    3. Ocena rozwiązań teleinformatycznych administracji publicznej pod kątem stopnia interoperacyjności - powtórne wykorzystanie przez rozwiązania Bloków budowlanych rozwiązań spełniających wymagania architektonicznych bloków budowlanych zdefiniowanych w Modelu AIP.
  5. Wspomaganie opiniowania Rady Architektury IT działającej w ramach Komitetu Rady Ministrów ds. Cyfryzacji (KRMC).
    1. Wspomaganie mechanizmu opiniowania i monitorowania projektów informatycznych w ramach prac KRMC przez dostarczanie niezbędnej wiedzy Radzie Architektury IT, stanowiącej punkt odniesienia przy dokonywaniu oceny zasadności przedsięwzięć podejmowanych na poziomie rządowym oraz resortowym w obszarze informatyzacji i oceny przedkładanych założeń.
    2. Przygotowywanie rekomendacji w zakresie danych dla Rady Architektury (modele danych, analizy i rekomendacje).
  6. Opracowanie koncepcji realizacji zadań samorządowych realizowanych drogą elektroniczną.
    1. Budowa Modelu AIP dla Jednostek Samorządu Terytorialnego zgodnego z Modelem AIP Państwa.
  7. Analiza stopnia wsparcia kluczowych funkcji centralnych (segmentów architektonicznych, architektonicznych bloków budowlanych):
    1. obecnymi systemami teleinformatycznymi (stan as-is Modelu AIP),
    2. budowanymi systemami teleinformatycznymi (modele projektowe Modelu AIP).
  8. Przygotowanie diagramów na podstawie Modelu AIP do prezentacji zarządczych dotyczących planowanych i realizowanych projektów z podziałem na segmenty architektoniczne.

Cele w bliskiej przyszłości

  1. Ocena rozwiązań teleinformatycznych administracji publicznej pod kątem zapewnianie zgodności z procesami generycznej realizacji e-usług.
  2. Tworzenie na podstawie zaktualizowanej Wizji AIP założeń rozwoju rozwiązań horyzontalnych, definiowanie portfeli i projektów służących transformacji od stanu obecnego do stanu docelowego rozwiązań informatycznych (roadmapa projektów realizujących komponenty standardowe i horyzontalne, uwzględnienie ujęcia projektów w portfolio projektów i programy).
    1. Projektowanie rozwiązań horyzontalnych w ujęciu systemowym, uwzględniających warstwy architektoniczne: prawną, organizacyjną, semantyczną i techniczna – kładące nacisk na powtórne wykorzystanie bloków budowlanych rozwiązań (w tym wspólnej infrastruktury technicznej).
  3. Publikacja standardów bezpieczeństwa i interoperacyjności, których stosowanie zapewni efektywność kosztową, ergonomię, wydajność i bezpieczeństwo budowanych rozwiązań;
  4. Identyfikacja potrzebnych dla zapewnienia interoperacyjności zmian prawnych i organizacyjnych.

Cele w dalszej przyszłości

  1. Ciągły proces weryfikacji i aktualizacji, przez właściwych ministrów, otoczenia prawnego i organizacyjnego działania systemów przetwarzających kluczowe dla państwa zbiory danych;
  2. Aktualizacja Wizji AIP na podstawie zmieniających się możliwości wynikających z trendów ekonomicznych, społeczno-kulturowych, technologicznych i środowiskowych.
  3. Opracowanie modeli architektur dziedzinowych zgodnych z Modelem AIP.
    1. Wdrożenie standardu opisu modeli architektonicznych (Metamodelu AIP) na poziomie obszaru merytorycznego (architektura działu administracji rządowej, architektura jednostek samorządu terytorialnego) zgodnego z poziomem strategicznym (całej administracji publicznej).
    2. Wsparcie interesariuszy w tworzeniu dziedzinowych modeli architektonicznych.
{"register":{"columns":[]}}