W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Pytania i odpowiedzi

 

  1. Gdzie mogę znaleźć informacje o AIP? Czy są tam informacje o Studium AIP? Czy zostanie rozesłana do uczestników dzisiejszego spotkania?

Odpowiedź:

Bliższe informacje na temat AIP można znaleźć w Portalu Interoperacyjności i Architektury: https://www.gov.pl/web/ia Informacje na temat studium AIP znajdują się na stronie https://www.gov.pl/web/ia/studium-aip. Informacja zostanie przesłana do osób, które wpisały/udostępniły adresy mailowe podczas spotkania inauguracyjnego.

  1. Jaka jest rola AIP w planowaniu rozwoju systemów informacyjnych państwa? Czy planowanie AIP jest w korelacji do strategicznego planowania Państwa?

Odpowiedź:

Zgodność z pryncypiami AIP jest obligatoryjnym warunkiem udzielania wsparcia finansowego na rozwój systemów informacyjnych państwa. Jednocześnie AIP jako pryncypia, standardy, modele i procesy zarządzania stanowi kryterium w procesie opiniowania i akceptacji projektów informatycznych przez Komitet Rady Ministrów ds. Cyfryzacji stanowi również Bliższe informacje na temat AIP można znaleźć w Portalu Interoperacyjności i Architektury: https://www.gov.pl/web/ia.

  1. Czy moja instytucja musi się dołączyć do systemu AIP? Czy my też będziemy uczestniczyć w projekcie AIP?

Odpowiedź:

AIP – Architektura Informacyjna Państwa – to opis zorganizowania systemów informacyjnych Państwa, w warstwach prawnej, organizacyjnej, semantycznej (danych) i technicznej z uwzględnieniem interakcji z otoczeniem wraz z metodami zarządzania ich rozwojem. AIP nie jest zatem:

  • Nowym projektem / programem rządowym, w którym wszystkie jednostki administracji będą musiały się uczestniczyć;
  • Nowym centralnym systemem, do którego wszystkie systemy będą musiały się dołączyć;
  • Zbiorem wymagań, jakie będą musiały spełnić istniejące systemy informacyjne;
  • Programem certyfikacji wiedzy / obowiązkowych szkoleń urzędników nt. cyfryzacji.
  1. Czy udział w projekcie AIP jest płatny? Jeśli tak to dla kogo?

Odpowiedź:

Udział w Studium AIP jest bezpłatny dla wszystkich jednostek administracji i pracowników administracji we wszystkich fazach szkoleń.

  1. Czy szkolenia obejmą JST? Czy Studium obejmie tylko ministerstwa i urzędy centralne czy także inne jednostki administracji? Co z wyższymi uczelniami ?

Odpowiedź:

Szkolenia AIP rozpoczynamy od instytucji administracji centralnej. Uczelnie nie były adresatem pisma informującego o Studium wysłanego przez KPRM. Zakładamy że cykl szkoleń w przyszłości, w kolejnej edycji obejmie także inne jednostki administracji w szczególności JST.

  1. Dla osób zajmujących się architekturą informacyjną w administracji istotny jest moim zdaniem dostęp do informacji gromadzonych w Repozytorium AIP. Oprócz tego co oferuje dzisiaj Portal Interoperacyjności i Architektury potrzebny jest dostęp do listy systemów, powiązań między systemami, danymi przetwarzanymi przez poszczególne systemy itp. Mam nadzieję, że podczas tego cyklu szkoleń wypracujemy wspólnie sposób realizacji takich potrzeb. Czy w ramach Studium zapewniony będzie dostęp do danych Repozytorium AIP ?

Odpowiedź:

Faza I Studium a charakter informacyjny zaś dostęp do danych w Repozytorium będzie użyteczny w dalszych fazach. Trwają prace w sprawie szerszego udostępnienia Repozytorium AIP dla uczestników II i III Fazy szkoleń (m.in. z użyciem narzędzi  open source). Jednym z celów Studium jest wypracowanie zasad współpracy i współdziałania w tym również w zakresie wzajemnego wykorzystywania danych zgromadzonych w repozytoriach.

  1. Jak podejście AIP jest skorelowane z Enterprise Architecture Komisji Europejskiej?

Odpowiedź:

AIP bazuje na EIRA i jest z nią w pełni zgodna korzystając z dokonań, wytycznych, standardów działań europejskich.

  1. Czy szkolenia będą powtarzane w przyszłości? Czy będą jakieś terminy dodatkowe I Fazy?

Odpowiedź:

Zakładamy że szkolenia będą cyklicznie powtarzane. Zainteresowanych prosimy o kontakt na adres e-mail studium.aip@nask.pl. O kolejnych terminach będziemy informować na stronie Rejestracja na szkolenia

  1. Ile będzie trwało jedno webinarium (I Fazy)?

Odpowiedź:

Zakładamy że będzie ono trwało (z przerwami) ok 4-5 h. Odbędzie się w jeden dzień roboczy

  1. Jakie będą kryteria kwalifikacji jednostek do II Fazy?

Odpowiedź:

Przede wszystkim gotowość do uczestnictwa w zajęciach warsztatowych (w większym wymiarze niż w przypadku Fazy I) i wypełnienie ankiety, która umożliwi dopasowanie programu konkretnych warsztatów do specyfiki i potrzeb danej jednostki.

  1. Czy przewidują Państwo, że planowane spotkania będą miały także wpływ na dalszy rozwój AIP? (czy będzie to też forum do pewnych dyskusji) Czy będzie  można w ramach studium proponować budowę kolejnych komponentów AIP, lub proponować dostarczanie tych komponentów ?

Odpowiedź:

Przewidujemy, że Studium AIP będzie też miejscem na dyskusje nad dalszym rozwojem AIP, bardzo liczymy szczególnie w II Fazie w części podsumowującej na tego typu kreatywne rozmowy.

  1. Ze względu na specyfikę mojej instytucji, chcielibyśmy uczestniczyć w II Fazie, ale w formie warsztatów realizowanych u nas (na miejscu)?

Odpowiedź:

Prosimy o zgłoszenie się instytucji na adres e-mail studium.aip@nask.pl. Niezależnie od tego zapraszamy waszych pracowników do udziału w webinariach I fazy.

  1. Czy powstaną i gdzie będą dostępne materiały/podręczniki na temat AIP dla administracji? Czy tam znajdę też wykład inauguracyjny? Czy będą nagrania i gdzie będą dostępne

Odpowiedź:

Wszystkie materiały z zajęć Studium AIP (w tym inauguracji) są dostępne pod stonie Inauguracja Studium AIP.

  1. Do kogo adresujecie webinaria nt. AIP (I Fazy)? Czy muszę mieć jakąś szczególną wiedzę?

Odpowiedź:

Szkolenia I Fazy adresujemy do wszystkich pracowników administracji. Nie zakładamy że słuchacz webinariów nt. AIP (I Fazy) musi posiadać szczególne umiejętności czy wiedzę. Zapraszamy!

  1. Czy nasza instytucja może zakwalifikować się od razu do Fazy II Studium?

Odpowiedź:

Oczywiście jest taka możliwość, prosimy o zgłoszenie się na adres e-mail studium.aip@nask.pl. Niezależnie od tego zapraszamy jednak do rejestracji na webinaria I Fazy. To kilka godzin, które pozwolą odświeżyć i usystematyzować wiedzę.

  1. Czy AIP uwzględnia inicjatywy Unii Europejskiej realizowane przez różne agendy, np. agendy nadzoru EBA, ESMA, EIOPA?

Odpowiedź:

Koncepcja AIP jest w pełni zgodna z EIRA (Europejską Referencyjną Architekturą Interoperacyjności), która powinna być również architektoniczną ramą odniesienia systemów informacyjnych jakie prowadzą  EBA (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego), ESMA (Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) oraz EIOPA (Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych). Należy rozważyć aby poszczególne - właściwe merytorycznie krajowe jednostki administracji, wdrażając u siebie AIP uwzględniały wytyczne podmiotów międzynarodowych, które obligują je do określonych działań i wytyczają im  ich kierunki. Powyższe ma wpływ na finalny kształt systemów teleinformatycznych, stosowanych struktur danych i wywiera pośrednio wpływ na kształt AIP w obszarach, które są adresatami norm, standardów, wytycznych, zaleceń wydawanych przez te podmioty.

  1. Czy przewidujecie w Studium specjalnych zajęcia dla prawników / legislatorów?

Odpowiedź:

Rozważamy przeprowadzenie specjalizowanych szkoleń dla pewnych grup jak właśnie prawnicy-legislatorzy niezależnie od zakresu szkoleń I i II Fazy. Zależy to jednak od konkretnego zainteresowania i będzie zrealizowane po zakończeniu II Fazy.

  1. Czy słuchacze Studium otrzymają świadectwa ukończenia? Czy to będzie tylko taka pogadanka?

Odpowiedź:

Studium to nie będzie „pogadanka”. Celem jest wdrożenie, przygotowanie do wdrożenia AIP w jednostkach administracji publicznej. Zakres poszczególnych faz opisany jest na stronie  https://www.gov.pl/web/ia/studium-aip . Słuchacze I Fazy mogą otrzymać certyfikat potwierdzający ich udział w szkoleniu. Warunkiem jest wypełnienie i odesłanie testu wiedzy, który zostanie im przekazany.

  1. Kto będzie prowadził szkolenia?

Odpowiedź:

Szkolenia wszystkich faz będzie prowadził zespół specjalistów Ministerstwa Cyfryzacji i NASK-PIB, który rozwija i utrzymuje Repozytorium Architektury Informacyjnej Państwa.

  1. Czy przewidujecie Państwo szkolenia w zakresie Data Governance? Jeśli tak, to według jakich standardów? Czy przewidywana jest jakaś certyfikacja w tym zakresie?

Odpowiedź:

Zasoby informacyjne rozumiane również jako zbiory danych, rejestry publiczne to podstawa realizacji usług. Istotna jest ich aktualność, pewność, referencyjny charakter, ale przede wszystkim istotna jest ich prawidłowa identyfikacja i inwentaryzacja, w celu efektywnego wykorzystania w realizacji e-usług. Zajęcia w II Fazie Studium dotyczyły będą prac związanych z inwentaryzacją rejestrów publicznych, inwentaryzacją obiektów danych (biznesowych, referencyjnych) i powstaniem konkretnej kompletnej listy rejestrów ustanowionych przepisami prawa oraz dalszych kroków związanych z ich kategoryzacją. Wybrane zagadnienia to m.in. :

  • przegląd źródeł informacji o zasobach informacyjnych administracji i ich kategoryzacja;
  • rola i znaczenie poszczególnych zasobów informacyjnych administracji publicznej;
  • kryteria, atrybuty, własności.

Nie będą to więc certyfikowane szkolenia z Data Governance (ani CDMP wg. DAMA Int. ani żadne inne), natomiast na pewno wiedza, którą będziemy przekazywać jest niezbędna aby myśleć o racjonalnym zarządzaniu danymi i ewentualnej certyfikacji w tym obszarze.

  1. Czy szkolenia Studium AIP są pierwszym etapem aby oczekiwać od jednostek do wprowadzenia nowego standardu i obowiązku dostarczania przez jednostki centralne i samorządu terytorialnego dostarczania wkładu zgodnego z nowymi standardem, w kontekście pytania przedstawiciela Instytutu ochrony Środowiska - Interoperable Europe Act zakłada obowiązkowe oceny interoperacyjności ponadgranicznej, to jak będzie na poziomie krajowym?

Odpowiedź:

Studium AIP ma w sposób praktyczny pokazać i nauczyć jak ważna dla racjonalnej, efektywnej cyfrowej transformacji administracji jest AIP i jak ją praktycznie wdrażać w organizacjach – jednostkach administracji publicznej.

  1. Czy i kiedy zmienione zostanie Rozporządzenie o KRI?

Odpowiedź:

Zmiana Rozporządzenia o KRI powinna nastąpić najpóźniej w maju 2024.

 

{"register":{"columns":[]}}