W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Odbiory i opinie

Działalność kontrolno-rozpoznawcza w okresie pandemii koronawirusa

 

Z uwagi na wejście w życie z dniem 1 kwietnia 2020 r. ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568), informuję, że wprowadzone nią regulacjeprawne dotyczą m. in. działalności Państwowej Straży Pożarnej realizowanej w obszarze kontrolno-rozpoznawczym, w tym prowadzonych przez właściwe organy PSP postępowań administracyjnych, egzekucyjnych oraz związanych z zajmowaniem stanowisk przy przekazywaniu do użytkowania obiektów budowlanych.

Z przepisów specustawy ws. COVID-19 dotyczących działalności PSP w rozpatrywanym obszarze wynika w szczególności, że:

  1.  w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19bieg terminów procesowych i sądowych w m.in.:
    •  postępowaniach sądowych, w tym sądowo-administracyjnych,
    •  postępowaniach egzekucyjnych,
    •  postępowaniach administracyjnych,
    •  innych postępowaniach prowadzonych na podstawie ustaw,

nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na ten okres (vide art. 15zzs ust. 1 specustawy ws. COVID-19h);

  1.  w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 strona, uczestnik postępowania, kontrolowany i ich kontrahent oraz organ, do którego zwrócono się o zajęcie stanowiska w trybie art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, są obowiązani, na żądanie organu, sądu lub podmiotu, prowadzących odpowiednio postępowanie lub kontrolę, w wyznaczonym przez nich terminie, do dokonania czynności określonej w tym żądaniu, jeżeli niepodjęcie czynności mogłoby spowodować niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt, poważną szkodę dla interesu społecznego albo ze względu na grożącą niepowetowaną szkodę materialną;
  2.  czynności dokonane w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19w postępowaniach, o których mowa powyżej w pkt. 1, są skuteczne;
  3.  bieg terminu:
    •  na milczące załatwienie sprawy,
    •  w innej sprawie, w której brak wyrażenia przez organ sprzeciwu, wydania decyzji, postanowienia albo innego rozstrzygnięcia uprawnia stronę lub uczestnika postępowania do podjęcia działania, dokonania czynności albo wpływa na zakres praw i obowiązków strony lub uczestnika postępowania,
    •  na wyrażenie przez organ stanowiska albo wydanie interpretacji indywidualnej, z wyjątkiem interpretacji indywidualnej, o której mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa

nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na okres stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19;

  1.  w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 nie stosuje się:
    •  przepisów o bezczynności organów oraz
    •  przepisów o obowiązku organu i podmiotu, prowadzących odpowiednio postępowanie lub kontrolę, do powiadamiania strony lub uczestnika postępowania o niezałatwieniu sprawy w terminie;
  2.  zaprzestanie czynności przez sąd, organ lub podmiot, prowadzące odpowiednio postępowanie lub kontrolę, w okresie, o którym mowa w ust. 1, nie może być podstawą wywodzenia środków prawnych dotyczących bezczynności, przewlekłości lub naruszenia prawa strony do rozpoznania sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki.

Powyżej przedstawione zostały jedynie niektóre z regulacji dotyczących działalności organów PSP w obszarze kontrolno-rozpoznawczym, które mogą mieć nią istotny wpływ.

 

Procedura odbioru obiektu przez Państwową Straż Pożarną

Inwestor przed planowanymi czynnościami w zakresie przekazania obiektu do użytkowania powinien przygotować następującą dokumentację:

- decyzję, zatwierdzającą projekt i udzielającą pozwolenia na budowę obiektu;

- projekty architektoniczno - budowlane na podstawie, których zostały wzniesione obiekty (uzgodnione z rzeczoznawcą ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych - jeśli zachodzi taka konieczność );

- projekty branżowe (instalacji elektrycznych, wodociągowych, gazowych itp.) oraz projekty urządzeń przeciwpożarowych, uzgodnione z rzeczoznawcą ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych (np. systemu sygnalizacji pożarowej, instalacji tryskaczowej, itp.);

- zakończony dziennik budowy z stosownymi wpisami wraz z oświadczeniem Kierownika Budowy;

- protokoły z przeprowadzonych prób, sprawdzeń oraz badań poszczególnych instalacji ( „pomiary elektryczne”, próba szczelności instalacji gazowej, opinia kominiarska, itp.);

- protokoły przeprowadzonych odpowiednich prób i badań urządzeń przeciwpożarowych, potwierdzających prawidłowość ich działania (badanie hydrantów wewnętrznych, sprawdzenie systemu oddymiającego, oświetlenia awaryjnego, systemu sygnalizacji pożarowej, przeciwpożarowych wyłączników prądu, współdziałanie poszczególnych systemów na podstawie scenariusza pożarowego, itp. );

- stosowną dokumentację odnoszącą się do poszczególnych urządzeń oraz rozwiązań zastosowanych w obiekcie ( potwierdzenie impregnacji do stopnia NRO drewnianych elementów w obiekcie, deklaracje zgodności , świadectwa dopuszczenia CNBOP, Atesty, Aprobaty Techniczne, certyfikaty, opinie rzeczoznawcą ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych, itp.).

Funkcjonariusz PSP na obiekcie sprawdza przede wszystkim zgodność wykonania obiektu budowlanego z projektem architektoniczno - budowlanym oraz z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej. W związku z czym kontroli poddane zostają następujące elementy:

• podręczny sprzęt gaśniczy, urządzenia przeciwpożarowe oraz część instalacji użytkowych;

• klasa odporności ogniowej poszczególnych elementów obiektu oraz oddzielenia stref pożarowych ( ściany oddzielenia pożarowego, przeciwpożarowe przepusty instalacyjne, drzwi w ścianach, rodzaj zastosowanych materiałów, itp.);

• stan dróg ewakuacyjnych ( wymiary dojść, przejść i wyjść ewakuacyjnych, obudowa korytarzy, sposób otwierania drzwi ewakuacyjnych itp.),

• drogi pożarowe ( dostęp i dojazd do budynku itp. );

• wykaz telefonów alarmowych i instrukcji postępowania na wypadek pożaru,

• oznakowanie znakami ewakuacyjnymi oraz przeciwpożarowymi;

• zaopatrzenie w wodę;

• instrukcja bezpieczeństwa pożarowego. Kontrolowany jest obowiązany udzielić niezbędnych informacji i wyjaśnień w sprawach objętych zakresem czynności, umożliwić dostęp do obiektów i urządzeń, zapewnić wgląd w dokumentację i prowadzone ewidencje objęte zakresem czynności.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
30.11.2020 09:42 st.kpt. Artur Jachymczak
Wytwarzający/ Odpowiadający:
st.kpt. Artur Jachymczak
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Odbiory i opinie 2.0 21.05.2021 13:52 st.kpt. Artur Jachymczak
Odbiory i opinie 1.0 30.11.2020 09:42 st.kpt. Artur Jachymczak

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}