2024 rok
Kalendarium likwidowania mediów publicznych w Polsce cz.1 i cz.2
W 2023 roku doszło do bezprecedensowego wydarzenia w dziejach polskiej radiofonii i telewizji. Rząd zainicjował proces likwidowania wszystkich publicznych spółek medialnych w Polsce: Telewizji Polskiej S.A., Polskiego Radia S.A. i 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia oraz Polskiej Agencji Prasowej S.A.
Proces likwidowania mediów został wdrożony niezgodnie z obowiązującym prawem, bowiem jedynie na podstawie uchwały Sejmu RP. Pominięto ustawę o radiofonii i telewizji, a wymiana władz w spółkach odbywała się bez uwzględnienia zapisów ustawy o Radzie Mediów Narodowych. Sam proces wymiany władz spółek przebiegał w sposób siłowy i odbywał się w asyście wynajętych ochroniarzy. Wyłączono sygnał telewizyjny, zaprzestano nadawania audycji informacyjnych i publicystycznych oraz reklam, co wywołało ogromne straty finansowe Telewizji Polskiej.
Część I raportu obejmuje okres od 19 grudnia 2023 r., wówczas Sejm RP podjął uchwałę dotyczącą zmian w mediach publicznych, do dnia przyjęcia przez KRRiT sprawozdania ze swojej działalności w 2023 r., tj. 13 maja 2024 r.
Częś II raportu odnosi się do okresu od 13 maja 2024 r. do dnia kolejnego wezwania przez KRRiT Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego do zapewnienia stabilnego procesu likwidacji mediów publicznych, tj. 28 listopada 2024 r.
Obie części raportu powstały na podstawie dokumentów KRRiT, przekazów medialnych oraz wpisów w mediach społecznościowych.
Kalendarium likwidowania mediów publicznych w Polsce cz.1
Kalendarium likwidowania mediów publicznych w Polsce cz.2
Raporty z monitoringu KRRiT:
1. Nadawcy stosują się do zapisów aktu samoregulacyjnego o wyeliminowaniu reklamy słodyczy, napojów i słonych przekąsek z programów dla dzieci.
KRRiT systematycznie bada stopień przestrzegania przez rynek zapisów ww. aktu samoregulacyjnego, a efektem ostatniego przeprowadzonego w tym zakresie monitoringu jest raport pt. „Programy telewizyjne i audycje dla dzieci bez reklam słodyczy i słonych przekąsek”. Zawiera on wyniki z analizy reklam, emitowanych przy audycjach dla dzieci, za okres ostatnich trzech lat: od lipca 2020 r. do końca czerwca 2023 r.
W ramach monitoringu skontrolowane zostały wszystkie obecne na polskim rynku telewizyjnym programy skierowane do dzieci (16 programów), a także audycje dla dzieci rozpowszechnione w 8 najbardziej popularnych programach uniwersalnych i filmowych należących do sygnatariuszy porozumienia.
Analiza KRRiT została wykonana na podstawie danych z badania telemetrycznego AGB Nielsen Media Research.
2. Ogromny spadek oglądalności serwisu informacyjnego TVP: 19.30.
W grudniu 2023 roku, styczniu, lutym i marcu 2024 roku serwis 19:30 zanotował dramatyczny spadek oglądalności. Kolejne miesiące nie przyniosły odwrócenia tendencji spadkowych i audycja nie odzyskała widzów.
KRRiT prezentuje Raport z monitoringu serwisu informacyjnego TVP: 19.30 oraz kontekstowo Faktów TVN, Wydarzeń Telewizji Polsat i Dzisiaj TV Republiki, przeprowadzony w okresie od 21 grudnia 2023 r. do 31 marca 2024 r.
Materiały
Kalendarium likwidowania mediów publicznych w Polsce, część IKalendarium_likwidowania_mediów_publicznych_w_Polsce,_część_I.pdf 9.91MB Kalendarium likwidowania mediów publicznych w Polsce część II
Kalendarium_likwidowania_mediów_publicznych_w_Polsce_część_II.pdf 15.59MB 1. Programy telewizyjne i audycje dla dzieci bez reklam słodyczy i słonych przekąsek. Raport_KRRiT
Reklamy_żywności_w_programach_telewizyjnych_i_audycjach_dla_dzieci_raport_KRRiT.pdf 0.79MB 2. Monitoring serwisu informacyjnego 19.30 na antenie TVP - Raport KRRiT
Monitoring_serwisu_informacyjnego_1930_na_antenie_TVP_-_Raport_KRRiT.pdf 0.71MB