W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Analizy, raporty i prezentacje

Informacja

Kompleksowe opracowania dotyczące rynku mediów elektronicznych sporządzane są przez Biuro KRRiT zgodnie z planem pracy Biura KRRiT lub na doraźne zamówienie członków KRRiT. Ostateczna wersja tych dokumentów jest przyjmowana przez KRRiT.

2025 rok

TELEWYBORY - MEDIA A KAMPANIA WYBORCZA NA PREZYDENTA RP 2025

Raport z monitoringu serwisów informacyjnych i audycji publicystycznych (TVP w likwidacji, TVN, Polsat i TV Republika), pod redakcją dr Agnieszki Glapiak - Zastępcy Przewodniczącego KRRiT.

Prowadzony przez KRRiT monitoring wykazał, że kampania wyborcza na urząd Prezydenta RP w 2025 roku była relacjonowana przez główne polskie telewizje w sposób stronniczy. Trzy z czterech głównych stacji faworyzowały Rafała Trzaskowskiego, a tylko jedna wspierała Karola Nawrockiego. W przekazach prawie całkowicie ignorowano pozostałych kandydatów na urząd prezydenta.

Publikacja w wersji elektronicznej jest dostępna poniżej.

Analiza Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) objęła flagowe serwisy informacyjne czołowych nadawców telewizyjnych: „19.30” (Telewizja Polska w likwidacji), „Fakty” (TVN), „Wydarzenia” (Polsat), „Dzisiaj”(TV Republika) oraz audycje publicystyczne z udziałem polityków: „Woronicza 17” (TVP Info), „Kawa na ławę” (TVN24), „Śniadanie Rymanowskiego” (Polsat News), „Polityczne podsumowanie tygodnia Adriana Stankowskiego” (TV Republika), podsumowujące dany tydzień. Łącznie przebadano 287 wydań serwisów informacyjnych oraz 32 wydania audycji publicystycznych (nie uwzględniono serwisów i audycji emitowanych w dniach trwania ciszy  wyborczej).  

Materiały poruszające tematykę wyborczą skupione były na Karolu Nawrockim i Rafale Trzaskowskim, pomimo że o fotel prezydenta w I turze ubiegało się 13 kandydatów. Monitorowane media  pokazywały przede wszystkim dwóch kandydatów, marginalizując i niemal nie zauważając pozostałych. W „Faktach” aż 92,5% materiałów poświęconych wyborom miało pozytywny wydźwięk wobec Rafała Trzaskowskiego, w „19.30” - 63,6% a w „Wydarzeniach” - 53,2%. Jednocześnie w tych trzech serwisach dominował przekaz o rzekomych problemach Karola Nawrockiego. Natomiast TV Republika w pozytywnym świetle przedstawiała kandydata popieranego przez Prawo i Sprawiedliwość (84,3% materiałów miało pozytywny wydźwięk wobec Karola Nawrockiego).

Spośród czterech największych stacji w kraju aż trzy, czyli: TVP w likwidacji, TVN i Polsat były zaangażowane po stronie obozu rządowego, często tworząc wrażenie, zwłaszcza w odniesieniu do „19.30” i „Faktów”, że stanowią redakcję pod okiem wspólnego wydawcy. Po stronie opozycji opowiedziała się TV Republika, która osiągnęła wysokie zasięgi oglądalności w ostatnich miesiącach.

Również styl prowadzenia audycji publicystycznych odzwierciedlał linię redakcyjną przyjętą przez poszczególnych nadawców. Rozmowy w „Woronicza 17” miały jednostronny charakter, a komentarze nacechowane były ironią wobec opozycji. W „Kawie na ławie” częściej od goszczących w audycji polityków egzekwowano konkrety, ale ta dociekliwość była większa wobec przedstawicieli PiS, którzy jednocześnie mieli mniej przestrzeni na riposty. W „Politycznym podsumowaniu tygodnia” Adriana Stankowskiego z reguły obowiązywał neutralny ton i przyzwolenie na swobodną wypowiedź, choć pojawiały się momenty, w których prowadzący ujawniał swoje opinie, szczególnie w odniesieniu do działalności premiera RP Donalda Tuska. Jedynie w „Śniadaniu Rymanowskiego” obowiązywał styl moderacji, który nie pozwalał na eskalację emocji, a pytania o krytycznym wydźwięku były kierowane zarówno do przedstawicieli opozycji, jak również koalicji rządzącej. 

Monitoring wykazał, że kampania wyborcza pokazywana przez największe stacje telewizyjne odzwierciedlała polaryzację medialną i społeczną, z jaką mamy obecnie do czynienia w Polsce. Zawarte w raporcie KRRiT wyniki badań oglądalności unaoczniają, że dużym telewizjom udało się odegrać w przekazach na temat kampanii istotną rolę, zmniejszając tym samym nieco znaczenie mediów społecznościowych. Stało się tak przede wszystkim za sprawą debat, które przyciągały miliony widzów, sprawiając np. że łączny udział w widowni stacji telewizyjnych pokazujących debatę organizowaną przez sztab Rafała Trzaskowskiego 11 kwietnia w Końskich czy też debatę zrealizowaną przez TVP w likwidacji 23 maja wyniósł aż 52% (co stanowiło niemal 6,5 mln osób oglądających w tym czasie telewizję linearną).

Raport z monitoringu serwisów informacyjnych i audycji publicystycznych (TVP w likwidacji, TVN, Polsat i TV Republika)  pt. Telewybory – media a kampania wyborcza na urząd Prezydenta RP 2025, składa się z 10 raportów cząstkowych, podsumowujących wyniki analiz sposobu relacjonowania kampanii przez czołowe telewizje, które były publikowane dotychczas na stronie KRRiT, a także zawiera rozdziały na temat języka używanego w monitorowanych audycjach i opis wizualnych form komunikacji w serwisach. Prezentuje również najciekawsze studia przypadków oraz dane ilościowe.   

Materiały

Telewybory - media a kampania wyborcza na urząd Prezydenta RP 2025
Telewybory​_-​_media​_a​_kampania​_wyborcza​_na​_urząd​_Prezydenta​_RP​_2025.pdf 11.91MB
2024 rok

Kalendarium likwidowania mediów publicznych w Polsce cz.1 i cz.2

W 2023 roku doszło do bezprecedensowego wydarzenia w dziejach polskiej radiofonii i telewizji. Rząd zainicjował proces likwidowania wszystkich publicznych spółek medialnych w Polsce: Telewizji Polskiej S.A., Polskiego Radia S.A. i 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia oraz Polskiej Agencji Prasowej S.A.
Proces likwidowania mediów został wdrożony niezgodnie z obowiązującym prawem, bowiem jedynie na podstawie uchwały Sejmu RP. Pominięto ustawę o radiofonii i telewizji, a wymiana władz w spółkach odbywała się bez uwzględnienia zapisów ustawy o Radzie Mediów Narodowych. Sam proces wymiany władz spółek przebiegał w sposób siłowy i odbywał się w asyście wynajętych ochroniarzy. Wyłączono sygnał telewizyjny, zaprzestano nadawania audycji informacyjnych i publicystycznych oraz reklam, co wywołało ogromne straty finansowe Telewizji Polskiej.

Część I raportu obejmuje okres od 19 grudnia 2023 r., wówczas Sejm RP podjął uchwałę dotyczącą zmian w mediach publicznych, do dnia przyjęcia przez KRRiT sprawozdania ze swojej działalności w 2023 r., tj. 13 maja 2024 r.
Częś II raportu odnosi się do okresu od 13 maja 2024 r. do dnia kolejnego wezwania przez KRRiT Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego do zapewnienia stabilnego procesu likwidacji mediów publicznych, tj. 28 listopada 2024 r.

Obie części raportu powstały na podstawie dokumentów KRRiT, przekazów medialnych oraz wpisów w mediach społecznościowych.

Kalendarium likwidowania mediów publicznych w Polsce cz.1

Kalendarium likwidowania mediów publicznych w Polsce cz.2

Raporty z monitoringu KRRiT:

1. Nadawcy stosują się do zapisów aktu samoregulacyjnego o wyeliminowaniu reklamy słodyczy, napojów i słonych przekąsek z programów dla dzieci.

KRRiT systematycznie bada stopień przestrzegania przez rynek zapisów ww. aktu samoregulacyjnego, a efektem ostatniego przeprowadzonego w tym zakresie monitoringu jest raport pt. „Programy telewizyjne i audycje dla dzieci bez reklam słodyczy i słonych przekąsek”. Zawiera on wyniki z analizy reklam, emitowanych przy audycjach dla dzieci, za okres ostatnich trzech lat: od lipca 2020 r. do końca czerwca 2023 r.  

W ramach monitoringu skontrolowane zostały wszystkie obecne na polskim rynku telewizyjnym programy skierowane do dzieci (16 programów), a także audycje dla dzieci rozpowszechnione w 8 najbardziej popularnych programach uniwersalnych i filmowych należących do sygnatariuszy porozumienia.

Analiza KRRiT została wykonana na podstawie danych z badania telemetrycznego AGB Nielsen Media Research.

2. Ogromny spadek oglądalności serwisu informacyjnego TVP: 19.30.

W grudniu 2023 roku, styczniu, lutym i marcu 2024 roku serwis 19:30 zanotował dramatyczny spadek oglądalności. Kolejne miesiące nie przyniosły odwrócenia tendencji spadkowych i audycja nie odzyskała widzów.

KRRiT prezentuje Raport z monitoringu serwisu informacyjnego TVP: 19.30 oraz kontekstowo Faktów TVN, Wydarzeń Telewizji  Polsat i Dzisiaj TV Republiki, przeprowadzony w okresie od 21 grudnia 2023 r. do 31 marca 2024 r.

Materiały

Kalendarium likwidowania mediów publicznych w Polsce, część I
Kalendarium​_likwidowania​_mediów​_publicznych​_w​_Polsce,​_część​_I.pdf 9.91MB
Kalendarium likwidowania mediów publicznych w Polsce część II
Kalendarium​_likwidowania​_mediów​_publicznych​_w​_Polsce​_część​_II.pdf 15.59MB
1. Programy telewizyjne i audycje dla dzieci bez reklam słodyczy i słonych przekąsek. Raport​​_KRRiT
Reklamy​_żywności​_w​_programach​_telewizyjnych​_i​_audycjach​_dla​_dzieci​_raport​_KRRiT.pdf 0.79MB
2. Monitoring serwisu informacyjnego 19.30 na antenie TVP - Raport KRRiT
Monitoring​_serwisu​_informacyjnego​_1930​_na​_antenie​_TVP​_-​_Raport​_KRRiT.pdf 0.71MB
2023 rok

29.09.2023

Wyniki monitoringu głównych wydań serwisów informacyjnych programów TVP, TVN i POLSAT pod kątem ewentualnego naruszenia art. 18 ust. 1 ustawy o rtv w kontekście zjawiska tzw. mowy nienawiści.

Próba 7-dniowa opracowana metodą tygodnia konstruowanego.

Materiały

RAPORT z wyników monitoringu głównych wydań serwisów informacyjnych programów TVP, TVN i POLSAT.docx
RAPORT​_z​_wyników​_monitoringu​_głównych​_wydań​_serwisów​_informacyjnych​_programów​_TVP,​_TVN​_i​_POLSATdocx.pdf 0.76MB
2022 rok

Raport przygotowany na zlecenie KRRiT przez Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika w Toruniu pt. Obecność różnych rodzajów modeli rodziny oraz sposobu ich prezentacji w polskich filmach fabularnych i serialach telewizyjnych.

Raport jest kontynuacją wykonanej przez UMK, na zlecenie KRRiT, analizy pt.: Stereotypowe czy nietypowe? Wizerunek kobiet w polskich serialach – sposób prezentacji, obecność, konteksty.

Materiały

Obecność różnych rodzajów modeli rodziny oraz sposobu ich prezentacji w polskich filmach fab i serialach telewizyjnych
Obecność​_różnych​_rodzajów​_modeli​_rodziny​_oraz​_sposobu​_ich​_prezentacji​_w​_polskich​_filmach​_fab​_i​_serialach​_telewizyjnych.pdf 2.56MB
2021 rok
2020 rok
2019 rok
2018 rok
2017 rok
2016 rok
  • Opracowanie Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego na temat własności w mediach. MAVISE EXTRA Własność mediów: czy zmierzamy wkierunku grup paneuropejskich?

opracowanie w języku polskim pdf  8,6 MB

opracowanie w języku angielskim pdf  8,6 MB

raport pdf  2,1 MB

publikacja pdf  1,7 MB

2015 rok

            Monitoring wyborczy telewizyjnych programów publicystycznych 2015 r. - prezentacja, ppt  675 KB

Monitoring wyborczy telewizyjnych audycji publicystycznych. Wybory parlamentarne 2015 r. doc  2,2 MB

Monitoring wyborczy telewizyjnych serwisów informacyjnych. Wybory parlamentarne 2015 r. pdf  5,6 MB

Raport Telewizyjne audycje publicystyczne – I tura pdf  1,4 MB

Raport Telewizyjne audycje publicystyczne – II tura pdf  1,5 MB

Raport Telewizyjne serwisy informacyjne – I tura pdf 1,1 MB

Raport Telewizyjne serwisy informacyjne – II tura pdf  1,6 MB

raport docx  2 MB

prezentacja pptx 832 KB

2014 rok

Monitoring wyborczy telewizyjnych serwisów informacyjnych - raport pdf  974 KB

Monitoring wyborczy telewizyjnych programów publicystycznych - raport pdf  2,5 MB

Monitoring wyborczy telewizyjnych audycji publicystycznych. Wybory do Parlamentu Europejskiego 2014. Raport podsumowujący. pdf  1,7 MB

Eurowybory 2014. Widownia monitorowanych audycji o tematyce wyborczej w programach TVP1, TVP2, TVP INFO, TVN 24, Polsat News w okresie przedwyborczym 10-23 maja 2014. pdf 1 MB

Kampania wyborcza do Parlamentu Europejskiego w głównych wydaniach serwisów informacyjnych TVP SA, TVN, Polsat, TV Trwam, TV Republika i Superstacja w okresie 10-23 maja 2014 r. pdf  174 KB

Monitoring kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego w 2014 r. w TVP1, TVP2, TVP INFO oraz TVP Regionalna na podstawie 130 "jedynek" z list wyborczych. pdf  817 KB

2013 rok
2012 rok


dodatkowe dokumenty: Mistrzostwa Europy w piłce nożnej EURO 2012. Widownia transmisjiorazudziały programów TVP 1, TVP 2, TVP HD i TVP Sport od 8 czerwca do 1 lipca 2012 -podsumowanie pdf  527 KB

 

 

 

 

 

                                                                           

2011 rok
2010 rok
2009 rok
2008 rok
2007 rok
2006 rok
2005 rok
2004 rok
2003 rok
Wcześniejsze analizy
{"register":{"columns":[]}}